Los bericht bekijken
  #7  
Oud 13 mei 2008, 23:30
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Student, nog geen ervaring, toch beginnen als freelancer?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaat Bekijk bericht
Ik wil de studie doen om dergelijke vaardigheden te vergaren. Ik wil uiteindelijk ook graag breed inzetbaar kunnen zijn, een tijdschrift heeft wel mijn voorkeur maar daarnaast ook kunnen schrijven voor een regionale krant lijkt me een mooie combinatie. Zo wissel je de wat langere opdrachten af met het wat 'snellere werk'. Althans, zo zie ik dat voor mij, corrigeer mij als het een onrealistisch beeld is
Dit is wat je tegen gaat komen tijdens je opleiding (stages). Als freelancer die eenmaal bezig is, is dit een wat minder vaak geziene combi, dagbladjournalistiek en vakblad/publieksblad - het zijn allemaal verschillende disciplines en vooral: verschillende netwerken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaat Bekijk bericht
Ik heb al verschillende onderwerpen in mijn hoofd waar ik graag eens een artikel over zou willen schrijven.
Noem eens wat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaat Bekijk bericht
Wat ik moeilijk vind is bepalen of een specifiek onderwerp echt verkoopbaar zal zijn, of is dat echt puur een kwestie van voor jezelf bepalen of het in een blad zou passen en dan gewoon maar beginnen?
Daar kom je maar op een manier achter. Maar goede voorbereiding en research vergroten je kansen aanzienlijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaat Bekijk bericht
En verkoop je het idee waarna je het gaat schrijven, of schrijf je het en verkoop je dan het artikel? Zo vraag ik me bijvoorbeeld ook af hoe je dat doet als je iemand wil interviewen, de kans bestaat toch dat het artikel waar die persoon aan meewerkt niet gepubliceerd zal worden, is het zo simpel als dit gewoon op die manier vermelden?
Ja, verzin zelf iets, maak het en kijk dan of je het kunt plaatsen/verkopen. Ik zou het niet andersom doen, al kan je wel een voorstel voorleggen aan een redacteur (die beslist echter pas tot afname en plaatsing als hij/zij het stuk heeft gezien...)
Bij een interview moet je je altijd kenbaar maken als journalist (dan weet de tegenpartij ook wat je intentie is). Je kunt kiezen voor openheid: ik wil schrijven over ABC en heb medium DEF voor ogen. Van belang is dat je de journalistieke regels hanteert (en dat luistert best nauw) en deze ook kenbaar maakt. Dus het is niet geheel vrijblijvend (ff iemand interviewen?) maar er is wel veel mogelijk. Wellicht voert dit te ver (cursus journalistiek?) maar misschien komt straks e.e.a. wel op Hoedoe.nl

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaat Bekijk bericht
Dat zijn de praktische dingen waar ik dus (nog) geen kaas van gegeten heb.
Gelukkig is kaas gemakkelijk verkrijgbaar
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren