Los bericht bekijken
  #8  
Oud 10 september 2007, 23:12
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Startend als 17-jarige, ja of nee?

Er zijn leuke en succesvolle voorbeelden bekend van ondernemende scholieren, die eerst gingen ondernemen en daarna alsnog een vervolgopleiding gingen doen (maar ook weer stopten als gevolg van gebrek aan aansluiting op hun praktijkervaring ). Ik ken ook uit eigen ervaring twee scholieren die in webdesign zijn gestart, maar wel verder studeerden. Ze hebben ondertussen mooie sites gemaakt. Je zou ze kunnen benaderen (ik heb evt wel namen voor je) om ze te vragen naar hun ervaringen en herinneringen.

Ikzelf heb als scholier meer tijd in het donker doorgebracht dan achter de boeken door voor verschillende fotografen zwart/wit dokawerk uit te voeren. Niet in de vorm van een eenmanszaak, maar ik voelde me wel een ondernemer. Daarna braaf eindexamen gedaan en doorgestudeerd, maar na enkele jaren reguliere loopbaan het zelfstandig ondernemerschap herontdekt. Het eventuele besluit om de focus te leggen op een goede basis qua opleiding hoeft dus niet het einde van je aspiraties of zakelijke ambities te zijn. Het gemis aan een goede opleiding kan je later wel in de weg gaan staan.

Als je echter kans ziet het een met het ander te combineren (hangt af van je ondernemerskwaliteiten en je studievermogens) is dat natuurlijk iets wat erg aantrekkelijk is. "What makes Joe run?" is een belangrijke vraag: waarom zou je nu willen starten als ondernemer? Het studeren beu ? Of gaat je bloed sneller stromen als je aan business denkt? Bedenk ook hoe je je verder zou willen ontwikkelen. Misschien is een studie met een technisch/creatief accent, samen met een eigen business, wel de oplossing .

Laatste tip: praat er met veel verschillende mensen over. Duik er niet zomaar in, maar laat je ook niet zo maar weerhouden.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren