Los bericht bekijken
  #3  
Oud 30 januari 2011, 14:16
Grover Grover is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2006
Berichten: 19
Standaard Hoe zit het met de btw?

Hallo Rene,

Bedankt voor je hulp!

Als (nog) complete leek op administratie/belastingtechnisch gebied heb ik m.b.t. het uitwisselen van sessies een vraagje over de BTW:

De meeste mensen waarmee ik op dit moment sessies uitwissel in Duitsland zijn (nog) particulieren. Deze mensen zijn niet BTW-plichtig. Ikzelf ben echter wel ondernemer voor de btw en ik schrijf in deze situaties dan ook als volgt mijn facturen uit:

----------------------------------------------------------
Therapeutische sessie
10 december 2010 50,00

Totaal incl. (19%) btw: 50,00
----------------------------------------------------------

Mijn voormalige (ben op zoek naar een nieuwe) boekhouder heeft mij geadviseerd om facturen naar (particuliere) clienten uit Duitsland zo uit te schrijven. Dus het bedrag wordt incl BTW opgegeven, er wordt vermeld dat het inclusief BTW is maar het BTW bedrag wordt niet apart genoemd. Ik zou hiermee dan duidelijk maken dat ik BTW moet afdragen, maar door het niet uit te splitsen geef ik ermee aan dat die BTW niet terug te vragen is.

Anyway, ik krijg vervolgens een factuur van diegene met wie ik uitwissel als volgt:

----------------------------------------------------------
Sehr geehrter x,

Für die sitzung am 10 Dezember erlaube ich mir Ihnen 50€ in Rechnung zu stellen.
Meine Steuernummer lautet: 211/5113/1207, Köln –Mitte, ich bin nicht Mehrwertsteuer pflichtig.
----------------------------------------------------------

Vraag: Als ik het goed begrijp is dit dus mogelijk en heb ikzelf alleen het nadeel dat ik 19% btw afdraag over die 50,00 inkomsten? Degene waarmee ik sessies uitwissel heeft dus geen financieel nadeel als zij 'nicht Mehrwertsteuer pflichtig' is c.q. geen BTW hoeft af te dragen?

Ik ben benieuwd ,
Met citaat reageren