Los bericht bekijken
  #4  
Oud 31 oktober 2007, 19:44
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Marktonderzoek voor magazine: hoe pak ik dat aan?

Hoi Linda,
Ik snap je schroom niet zo goed dat je zo min mogelijk kwijt wilt over je plan. Dat maakt het lastig om je gericht advies te geven.
Maar goed, een poging. Zoek een bureau die ervaring heeft met soortelijke onderzoeken, misschien ook specifiek op het gebied van bladen/tijschriften/media. Je kunt google-n voor bureaus, maar je zou ook gewoon recent verschenen bladen kunnen bellen en vragen of en zo ja, met welke bureaus ze samenwerken.
Ik heb alleen met onderzoeksbureaus samengewerkt voor tevredenheidsonderzoeken, dat is toch iets anders volgens mij.

Let goed op de prijs (open deur; altijd onderhandelen), vraag een plan van aanpak als onderdeel van de offerte, kijk goed naar de planning (uren/op te leveren producten/doorlooptijden) en vraag eventueel een voorbeeldrapport op, zo kan je een insschatting maken of hun manier van alayseren, resultaten presenteren en conclusies trekken jou bevalt. Vragen naar referenties kan ook.
En probeer een beeld te vormen of ze echt weten waar ze over praten. Ik heb soms met bureaus te maken gehad die prutsers eerste klas waren, ze konden niet eens een normale vragenlijst opstellen, laat staan relevante statistische analyses uitvoeren.
TNS Nipo doet wel onderzoeken bij het ontwikkelen van product-marktcombinaties. Synovate (vroeger Interview NSS) doet ook mediaonderzoeken. Het zijn wel grote/gevestigde bureaus. Kleintjes ken ik niet. Als je weinig budget hebt, is een afstudeer-duo van een BK (of andersoortig WO) opleiding ook een idee. Succes!
Met citaat reageren