Los bericht bekijken
  #2  
Oud 12 november 2007, 14:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Vraag voor de opslagvreters onder ons

Een ander idee is om een flinke usb-hub neer te zetten en externe usb-disks te gebruiken. Die kun je flexibel in- en uitpluggen, terwijl ze relatief goedkoop zijn. Zo kun je een disk met data van een paar maanden geleden op een gegeven moment uitpluggen en in de kast leggen, om plaats te maken voor een nieuwe. Ik gebruik ze op die manier o.a. als backupmedium.

Het storage/prijs-optimum ligt op dit moment vermoedelijk bij de usb-disks van 1T. Ik zag laatst een 1T van Lacie in de aanbieding bij de Office Centre voor € 169 meen ik. Er is er ook een van Iomega die relatief goedkoop is (http://tweakers.net/productreview/5600).

Anders kom je inderdaad bij de 'netwerk attached storage' (NAS), losse netwerkdisks of RAID-torens die je ergens op het netwerk zet. Bijvoorbeeld:Een nadeel van RAID voor jouw toepassing is dat de data over alle disken verspreid wordt (afhankelijk van het gekozen RAID-model), zodat je niet zomaar een deel van de storage kunt uitpluggen en in de kast leggen. Je kunt wel een disk vervangen, maar dat is bedoeld om een defecte disk te vervangen, niet om plaats te maken voor een nieuwe disk met nieuwe data.

Dit soort NASsen neigen soms naar een tikje duur te worden (ze ruiken 'enterprise') en je kunt ze ook zelf maken: computer in extra groote systeemkast + RAID controller + disks + Linux + Samba.
__________________
René
Met citaat reageren