Los bericht bekijken
  #3  
Oud 13 november 2007, 00:34
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Vraag voor de opslagvreters onder ons

ik raad persoonlijk de zogenaamde "externe" en "makkelijke/veilige" USB hardisks af.

Ik heb door onbekende oorzaak 3 van die krengen kunnen weggooien. ( het waren Maxtor en Seagate dus A merken )

Anyway, op mijn Devbak ( pc voor ontwikkeldoeleinden ) draai ik:
1x WD ( Western Digital ) IDE 80 GB voor het OS en programma's
2x WD SATA-2 250 GB in RAID 1 opstelling voor alle data

Daarnaast heb ik nog een backup server thuis staan met de volgende specs:
1x Seagate IDE 40 GB voor het OS en programma's
1x WD SATA-2 250 GB Backupschijf 1
1x WD SATA-2 160 GB Backupschijf 2

Backups maakt hij automatisch van alle PC's op het LAN netwerk middels het gratis Cobian backup programma. Die comprimeert ook de hele hap naar een of meerdere zip files.

Iedere maand schrijf ik data op DVD.

Wat ik iedereen kan aanraden is een goedkope pc op de kop te tikken ( tot 200 euro ) en die voorzien van meerdere SATA 2 schijven. Die zijn sneller dan normale IDE schijven en goedkoper. Draai daar je backups op en maak daarnaast nog een DVD / CDROM copy in je safe.

Mocht het wat mogen kosten en je hebt een bedrijfsnetwerk, ga dan voor bladeservers of zoals eerder vermeld voor SAN of NAS storage solutions.

Update: @Rene: Ik heb ook meerdere USB stickjes, maar het valt mij op de diegene met grote storage significant langzamer schrijven en openen ..

Update 2: @NowHow: Sla je je tussenproducten gewoon op of gebruik je een compressie ? ( zip/rar ? )
Met citaat reageren