Los bericht bekijken
  #8  
Oud 10 februari 2012, 12:22
DZTC DZTC is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 oktober 2009
Berichten: 24
Standaard

Ik zie dit ook niet zo zitten. Ik begrijp de achterliggende gedachte wel (ik ben momenteel ook niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid omdat de premie voor mij echt zo achterlijk hoog is dat ik die niet kan betalen en heb ook nog geen pensioenopbouw. Wil wel, maar kan (nog) niet) en in die zin zou je kunnen zeggen dat het een sympathiek voorstel is. Maar dit gaat niet werken. In elke branche gelden andere tarieven of manieren van betalen (zoals ook René zegt) en bovendien is het voor opdrachtgevers die toch al voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten (Textbroker voor een cent...daar heb ik onlangs op Twitter nog wat over gezegd...gingen ze zichzelf nog verdedigen ook! "Dan hoefde je in ieder geval zelf geen opdrachten te zoeken." Ongelooflijk!) ondanks een 'minimum tarief' ook wel weer heel erg gemakkelijk (net als voor opdrachtgevers die wel eerst meer betaalden) je nooit een eurocent meer te geven als dat minimumtarief.
Prijzen zijn aan de markt onderhevig, dat weet je als ZZP-er, daar heb ik zelf voor gekozen en ik behoud graag mijn vrijheid.
Wat ik liever zou zien, is dat een organisatie als het NMA niet zo op de huid van bijvoorbeeld een NVJ zou gaan zitten. Prijzen voor teksten staan al jaren onder druk en af en toe komt de stoom uit mijn oren als ik hoor wat bladen en bureaus me durven aan te bieden. Maar het word eveneens steeds lastiger -merk ik althans - om vast te houden aan fatsoenlijke tarieven. Ook al heb je jaren ervaring. Zodra je vaste opdrachtgevers kwijtraakt door bezuinigingen of faillissement moet je opnieuw beginnen. En dan ga ik uiteraard nog steeds niet voor de textbrokers van deze wereld werken (liever achter de kassa van de super), maar extreem kritisch kun je niet meer zijn.
Ik hoop daarom ook dat een idee zoals dit veel meer oplevert voor freelancers en ZZP-ers en dat een PvdA eerder gaat kijken om een AOV betaalbaar te houden voor ZZP-ers, zeker ook voor diegenen met een ziektegeschiedenis.
Met citaat reageren