Los bericht bekijken
  #1  
Oud 5 augustus 2010, 13:51
Jan Huijsmans Jan Huijsmans is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 augustus 2010
Berichten: 13
Stuur een bericht via ICQ naar Jan Huijsmans Stuur een bericht via MSN naar Jan Huijsmans
Standaard Starten als ICT-freelancer vanuit WW

Hallo,

Helaas zit ik nu 'inbetween jobs', zoals dat zo mooi heet. Dat dit samenvalt met de vakanties is niet al te handig en initieel wilde ik naast het solliciteren ook het freelancen als mogelijkheid openhouden.

Nu blijkt er een gigantische warboel van regels te zijn m.b.t. het tijd besteden aan een bestaand bedrijf, opstarten van een nieuw bedrijf, sollicitatieplicht en de ww. Als ik het goed begrepen heb heb ik, zodra de werkcoach terug is van vakantie en akkoord geeft, een mogelijkheid te starten, maar ik vraag me af wat de adders zijn.

Huidige situatie:

  • 3 weken werkeloos (in verhouding kort, maar ik wil wat doen)
  • Eigen bedrijf (sinds 2001) met minimale omzet.
  • Meerdere handelsnamen bij KvK geregistreerd binnen het bestaande bedrijf.

Als ik het goed begrepen heb is de volgende constructie mogelijk om te starten als freelancer in de ICT.

  • 1 Handelsnaam van het bestaande bedrijf afsplitsen en eigen KvK inschrijving geven. (+ rest)
  • Freelancen vanuit het nieuwe bedrijf.
Nu komt er heel wat bij kijken, maar is een dergelijke constructie vaker toegepast? Oude ideeën waren om het freelancewerk wel onder deze handelsnaam te doen, maar in het bestaande bedrijf, zodat ik ook mijn website klanten als klant heb en dus meerdere opdrachtgevers. Dit om niet een verkapte werknemer te zijn en met dergelijke problemen te maken te krijgen.

Wat zijn regels waar ik de eerste jaren voor moet uitkijken? Hoeveel klanten moet je in hoeveel tijd hebben, hoe zit het met de uren die je als vooronderzoek verstookt hebt en hoe hard gaat een bestaande handelsnaam me bijten in deze constructie? En wat zijn de mogelijkheden om, na een geslaagde start, het geheel weer te combineren. (De bestaande inschrijving bestaat al bijna 10 jaar en heeft naamsbekendheid, zij het in een kleine groep)

Tevens vraag ik me af wat er anders is aan het starten vanuit de WW dan zo starten. Waar komt het UWV mee? (anders dan de regel dat tijdens de startperiode je WW een bruto lening wordt die, na voortzetting, na het 1e volledige boekjaar wordt terug gevorderd)
__________________
Met vriendelijke groeten,

Jan Huijsmans
JBS Unix Solutions
Met citaat reageren