Discussie: geen BTW op factuur
Los bericht bekijken
  #7  
Oud 2 maart 2006, 11:45
carsten888's schermafbeelding
carsten888 carsten888 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 maart 2006
Berichten: 35
Standaard Re: geen BTW op factuur

rene:
Citaat:
Of je btw moet betalen, hangt af van het soort dienst of product dat je levert.
waar vind ik een overzicht van diensten-producten waarover geen btw moet worden betaald?

ik neem aan dat ik wel btw zou moeten betalen, want ik maak websites.

inderdaad staat op de link:
http://www.belastingdienst.nl/partic...te2005-72.html
er iets over.

Citaat:
Werkte u in 2005 als freelancer of alfahulp, of had u bijverdiensten? Dan kan het zijn dat op uw inkomsten geen loonheffing werd ingehouden en dat deze inkomsten ook geen winst uit onderneming zijn. Of was u in 2005 als artiest of beroepssporter niet in dienstbetrekking? In al deze gevallen had u opbrengsten uit overige werkzaamheden door het verrichten van arbeid.
haha, dit zou je dus kunnen interpreteren als: freelancers hoeven dus geen btw te betalen.
Dit is dus weer zo'n geval waarbij de belastingdienst aangeeft dat het bij 'inkomsten overige werkzaamheden' kan worden neergezet en dat je er dus geen btw over hoeft te rekenen. Maar ja, ze zeggen zoveel. ik vertrouw ze gewoon niet meer. Ik zet geen btw op de facturen en hoop dat ze niet gaan zeuren.


de belastingdienst hanteert geen criteria voor wat een freelancer nu eigenlijk is. endat is belangrijk want in de huidige situatie bel ik ze op, leg mijn situatie uit en krijg ik de ene keer te horen dat ik freelancer ben en de andere keer ben ik een eenmanszaak.

waar ik trouwens ook helemaal gek van wordt op hun site zijn dit soort teksten (zie pagina bovenstaande link):
Citaat:
Dan kan het zijn dat op uw inkomsten...
"dan kan het zijn" hoezo?! volgens welke criteria? zo'n uitleg roept alleen maar meer vragen op.

sorry als ik een beetje negatief zit te doen hoor. Ik ben al maanden bezig en wil gewoon werken, maar het lijkt soms wel of de overheid er echt alles aan doet om mensen warm te maken voor 'het ondernemerschap', zonder er bij te vermelden dat je daarmee heel wat rechten verspeeld. kvk heeft er ook zo'n handje van om je een gouden wortel voor je neus te houden en dan niet te vertellen dat zodra je start een fatsoenlijke arbeidsongeschiktheidsverzekering onbetaalbaar wordt. de nadelen worden niet belicht maar vanuit zo'n neo-liberale 'ieder-voor-zichzelf'-filosofie wordt het ondernemen verkondigt als iets wat 'onze' economie weer beter kan maken. Ik wordt daar zo misselijk van. ik had een goede baan en het is door diezelfde neo-liberale politiek dat ik mijn baan ben kwijtgeraakt en bijna ook mijn huis.
hier zou ik een nieuwe tread over moeten beginnen.

mijn dank voor jullie reacties
Met citaat reageren