Discussie: Doe ik het goed?
Los bericht bekijken
  #2  
Oud 14 januari 2011, 13:02
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Beste Zucht,
er zullen zeker nog echte experts antwoord geven. Maar dit zijn de mijne:
Citaat:
1. Ik moet mij in de KvK inschrijven, ook al verdien ik niet zoveel.
Voor het inschrijven bij de KVK maakt het volgens mijn niets uit of je üverhaupt iets verdient. De belastingdienst geeft je een BTW-nummer, niet de KVK.

Citaat:
2) Als tekstschrijver hoef ik geen BTW te betalen, maar een BTW-nummer krijg ik sowieso van de KvK.
Als tekstschrijver moet je wel degelijk BTW rekenen (niet betalen), op enkele uitzonderingen na. Ik meen educatieve teksten.

Citaat:
3) Ik heb een VAR-verklaring nodig, zodat de Belastingdienst ziet dat ik geen ondernemer ben.
De Var-verklaring heb je nodig om aan te kunnen tonen dat er geen dienstverband is tussen jou en de opdrachtgever, dat wil zeggen dat je een freelancer of zzp'er bent. Die verklaring heb je alleen nodig als de opdrachtgever er om vraagt.

Citaat:
4) Ik moet het bedrijf een factuur sturen, waarop ik mijn KvK-nummer vermeld.
Ja, en je btw-nummer. Banknummer lijkt me ook wel handig

Citaat:
5) Ik moet het bedrijf mijn VAR-verklaring sturen.
Een kopie van je VAR. En, opnieuw, dit hoeft alleen maar als het bedrijf ernaar vraagt.

Op vraag 6 kan ik je geen antwoord geven. Maar het lijkt me dat je het plaatje nog niet helemaal duidelijk hebt. Kijk even rond op de site van Lancelots, deze staat barstensvol informatie.

Ik hoop dat ik geen onzin heb verteld, maar anderen zullen me vast corrigeren als dat wel zo.
Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren