Los bericht bekijken
  #2  
Oud 8 september 2010, 18:14
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Beste Maria,

Je haalt een aantal dingen door elkaar mat var en btw plicht..

De werkzaamheden die jij doet bij de sportclub zijn gewoon in loondienst, je zegt zelf dat ze loonheffing in houden, dat betekent dat er sprake is van een gewoon (loon)dienstverband en je hoeft daar helemaal geen var loon verklaring voor aan te vragen (dat heb je ook niet hoeven doen voor je full time dienstverband) dat er sprake is van een 0 uren contract of dat het een 2e dienstbetrekking is doet niet ter zake.
Een VAR loon is ook niet zozeer een verklaring die je aanvraagt, het is vaak de uitkomst naar aanleiding van een aanvraag waarbij de aanvrager graag een VAR ROW of een VAR WUO wil maar de belastingdienst tot het oordeel komt op basis van de feiten dat hier sprake is van een normaal (of fictief) loondienstverband.
Overigens: Als jij op basis van een 0 uren contract bent aangenomen (mondeling of schriftelijk maakt niet uit) en je werkt gedurende 3 maanden (13 weken) aaneengesloten een vast aantal uren per week (bijv 8 uur) dan heb je wettelijke gezien een arbeidsovereenkomst voor 8 uur per week (of 32 uur per maand) en heeft de sportclub ook loondoorbetalingsverplichting als ze geen werk hebben en heb je ook recht op vakantie geld en vakantiedagen.
Anderzijds zeg ik altijd, als je tevreden bent met hoe het nu geregeld is moet je misschien ook niet meer eisen, maar formeel heb je dat recht wel.

Voor wat betreft de inkomsten van de onderwijsinstelling met de VAR ROW die moet jij wel degelijk opgeven!! en de VAR ROW is juist bedoeld om vast te stellen dat er geen loonbelasting word betaald door de opdrachtgever. de onderwijsinstelling draagt daar niets voor af, jij krijgt als het ware brutoloon uitgekeerd en jij moet dit opgeven op je aangifte inkomsten belasting in BOX 1: Overig inkomen, winst uit overige werkzaamheden. Afhankelijk van de hoogte van je totale overig inkomen betaal je hier 33,65% , 42% of 52% belasting over.

BTW plicht staat volledig los van de VAR, dat heeft totaal niets met elkaar te maken, in jou huidige situatie is er sprake van 2 betaalde banen (fulltime baan en de sportclub) Daardoor ben je dus feitelijk maar 2x per jaar een beetje ondernemer door het geven van die opleiding enkrijg je niet te maken met BTW want je bent slechts incidenteel actief als ondernemer.

Dat is hoe de situatie nu is. Op basis van deze informatie zie ik ook geen ruimte om het voor jou fiscaal gunstiger te regelen. HEt is mij uit je vraagstelling niet helemaal duidelijk of je alleen op zoek ben naar bevestiging dat je het nu geregeld hebt of dat je ook nog op zoek ben naar alternatieve wegen om het te regelen, maar dat lees ik wel terug.

Belangrijkste punt van zorg die ik nu heb is dat jij de inkomsten die je krijgt uit die opleidingen blijkbaar niet opgeeft aan de belasting en dat dat wel zou moeten.