Los bericht bekijken
  #1  
Oud 15 januari 2010, 13:46
Rutger Rutger is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 januari 2010
Berichten: 6
Standaard Pseudo VAR buitenlands ondernemer

Goedendag,

Sinds een aantal maanden werk ik, als Nederlander gevestigd in Polen, voor een Nederlandse opdrachtgever. Nu zou ik natuurlijk graag fakturen sturen voor mijn werkzaamheden en mijn omzet aangeven voor de inkomstenbelasting in Polen. Daarvoor heb ik een VAR nodig, voor welke een procedure bestaat waarbij de reguliere VAR aanvraag wordt opgestuurd naar BD Buitenland in Heerlen, vergezeld van het contract op basis waarvan de VAR wordt aangevraagd. Nu is dit contract beoordeeld en heb ik een VAR Loon uit Dienstverband toegezonden gekregen. Een aantal discussies met de Belastingdienst wijst uit dat het nogal wat uitmaakt welke paragrafen er wel en niet in de inhuurovereenkomst staan.

Wat ik niet helemaal begrijp is of er behalve naar het contract nog naar andere aspecten van de situatie wordt gekeken. Ik bedoel, ik heb jarenlang in Nederland bedrijf gevoerd en heb jaar na jaar altijd een VAR WuO gekregen. Ik voer een ordentelijke administratie, stuur fakturen, maak reclame, heb meerdere opdrachtgevers per jaar.

Gaat het de LB inpecteurs nou echt alleen om de overeenkomst?

Is er iemand hier op dit forum met soortgelijke ervaringen die zijn of haar kennis met me zou willen delen ten aanzien van mogelijke oplossingen?

Alvast bedankt,
Rutger