Los bericht bekijken
  #5  
Oud 2 februari 2010, 10:26
Rutger Rutger is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 januari 2010
Berichten: 6
Standaard Re: Pseudo VAR buitenlands ondernemer

Hi Lyonesse,

Als buitenlands ondernemer werkend voor een opdrachtgever in NL, zonder arbeidscontract, ben je volgens de belastingwet (art 34?) verplicht de loonheffings- c.q. premie-aansprakelijkheid af te dekken. Dus moet je een VAR aanvragen bij bureau Buitenland in Heerlen. Dat doe je met behulp van het reguliere formulier welke je kunt downloaden bij de BD. Je moet dan de opdrachtovereenkomst meesturen, deze wordt bestudeerd en eventueel kunnen aanvullende documenten worden gevraagd (bewijs inschrijving buitenland etc). Vervolgens kan er een zogenaamde Pseudo-VAR worden afgegeven (ook wel FKI, fiscale kwalificatie inkomen). Die Pseudo-VAR heeft dezelfde rechtskracht als een standaard VAR.

Helaas gaat mijn aanvraag niet naar bureau Buitenland, maar wordt doorgestuurd naar de afdeling loonbelasting in Amersfoort. Daar ligt mijn dossier nog altijd. Ik ben nog geen 2 fiscale jaren uit NL weg, tot die tijd wordt het dossier daar gehouden ten behoeve van afwerking sociale verplichtingen (pensioen etc). Na die 2 jaar wordt het in theorie verhuisd naar bureau Buitenland. Ik ben dus geemigreerd, maar niet helemaal