Los bericht bekijken
  #5  
Oud 14 maart 2009, 02:12
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Freelancen en Wajong

Beste Wolumen,

Zeg nooit nooit. Ik ben van stilstand aan het rennen geschopt door het UWV (zij vonden dat ik 40 uur per week kon werken in wisselende diensten, ik durfde net heel stoer een streven van 2 uur per maand uit te spreken) en dat ging inderdaad niet goed. Inmiddels zijn ze daar ook bij het UWV achter en ben ik onlangs "opgeschaald" als gevolg van een urenbeperking. Er is nu een gigantische druk (financieel niet helemaal, maar wel een deel) van me afgevallen, zodat ik de balans beter kan handhaven. Ik sta nu voor 20 uur "op papier" en ik geloof werkelijk dat er een dag komt dat ik dat redt kan zonder daarvoor op een bepaalde manier een prijs te betalen.
Momenteel betaal ik die prijs dus nog wel, maar zelfs die kan ik nu inplannen.
Als je tussen de regels doorleest, merk je misschien op dat mijn belastbaarheid - ondanks de slechte omstandigheden - in de tussentijd fors is gestegen. Applaus voor mezelf en vooral ook voor mijn reïntegratiebegeleider!

Ik moest dus, jij mag - ik ben stiekem een beetje jaloers op je "vrijheid". Het lijkt mij het meest raadzaam om de situatie bespreekbaar te maken bij de uitkeringsinstantie. Mijn ervaring is, dat je dan de meeste vrijheid hebt en vooral voelt, want "gemier" met de uitkeringsinstantie vreet energie - tenminste, bij mij wel.
Misschien krijg je zelfs wel ondersteuning om meer jouw richting op te kunnen komen zonder je gezondheid schade toe te brengen (dus op je eigen tempo en onder begeleiding de grenzen van je belastbaarheid op te zoeken, om daar natuurlijk vervolgens een stukje vanaf te gaan zitten en wel aan de veilige kant).

Bij "resultaat uit overige werkzaamheden" zijn alle kosten die je maakt om dat resultaat te behalen, aan te merken als zakelijke lasten en als zodanig aftrekbaar van je resultaat. Over investeringen die meer kosten dan € 450,- moet je ook gewoon afschrijven, net als een "echte" ondernemer. Wat je als resultaatgenieter echter niet hebt, zijn een aantal fiscale faciliteiten, zoals de starters- en ondernemersaftrek, de MKB-vrijstelling en nog wat overige vrijstellingen die je niet zo snel nodig zult hebben als communicatiemedewerker. Er is hier op de site allerlei informatie over te vinden. Gewoon even goed zoeken en je bent zomaar een paar avonden zoet met lezen.

Het hele VAR-gebeuren maakt het overigens een stuk moeilijker/ingewikkelder om nog aan de slag te kunnen als resultaatgenieter, maar ook daarover is meer dan voldoende informatie te vinden op deze website.

Succes!
Renée
Met citaat reageren