Los bericht bekijken
  #10  
Oud 6 juni 2013, 00:02
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Irene P Bekijk bericht
Helpt het als ik zeg dat de werkelijke btw op de boodschappen (op de bonnen, deels 6%, deels 21%) afwijkt van de btw die ik aan de klant in rekening heb gebracht (alleen 21%)?
Dat klopt, maar dat is normaal en maakt niet zoveel uit. Jij verkoopt aan de klant nu eenmaal iets anders dan je bij de supermarkt hebt ingekocht. Je koopt boodschappen en je verkoopt een training inclusief koffie/thee/lunch.

Citaat:
Ik heb het totaalbedrag van de bonnen gedeeld door 1,21 en aan de hand daarvan het netto/brutosommetje gemaakt.
Fiscaal gezien hoef je geen netto/brutosommetje te maken. Je moet gewoon de btw-regels toepassen. Voor je kostprijsberekening is het misschien een ander verhaal, al kun je je afvragen of je die door de btw op een pak koffie moet laten bepalen.

Ik huur zelf voor mijn trainingen een zaal inclusief catering. Op de inkoopfactuur staat de zaalhuur met 21% btw en de catering met gemengde btw. Die catering is voor consumptie ter plaatse, dus mag ik de btw daarop niet terugvragen. Mijn kosten bestaan dus uit zaalhuur excl. btw en catering incl. btw.

Op basis van die kosten en de door mij geleverde dienst bepaal ik de verkoopprijs. Daarover moet ik 21% btw heffen. Wat ik allemaal hoe heb ingekocht doet daarvoor niet ter zake.

In jouw geval is een kleine complicatie dat je inkoopt bij een supermarkt en dat is niet voor consumptie ter plaatse. Dan is de vraag of je de btw op die boodschappen mag terugvragen (en dus of je kosten incl. of excl. btw hebt). Ik weet het niet en volgens mij zijn de experts het er nog niet over eens. Zie bijvoorbeeld deze eerdere discussie.

Als je de btw op de inkopen van levensmiddelen niet mag terugvragen, dan heb je die kosten incl. btw en daarover hef je 21% btw voor jouw dienst. Dat is btw op btw, zou je denken.

Maar jouw klant betaalt die 21% btw voor een training en als het een zakelijke (btw-plichtige) klant is dan mag hij die btw terugvragen en heeft hij slechts de btw in de kosten van levensmiddelen betaald (want die zitten in jouw excl btw-prijs). Dat is redelijk, want die levensmiddelen heeft hij geconsumeerd en consumptie is, ook als het zakelijk is, met btw belast.

Maar als jouw klant een niet-btw-plichtige particulier is, dan betaalt hij inderdaad btw op btw. Dat is de prijs die hij betaalt voor het drinken van een kopje koffie in een training, in plaats van in de horeca.

Maar ik denk dat je de btw op inkopen van boodschappen wel mag terugvragen, als jij die boodschappen gebruikt voor een product dat je levert aan een klant. Als je die boodschappen zelf zou consumeren, of door personeel zou laten consumeren, dan zou het een ander verhaal kunnen zijn.

Leuker kunnen we het niet maken...
__________________
René
Met citaat reageren