Los bericht bekijken
  #7  
Oud 20 april 2009, 12:27
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Pensioenopbouw freelancer

Hi mensen,

Ik denk dat de belastingdienst niet kan (en al helemaal niet mag) adviseren of FOR wel of niet voldoende is. Dat was het eerste dat me opviel. Maar dat terzijde.

Verder denk ik dat banksparen een leuk alternatief is maar niet een op zichzelfstaand geheel en dat er aan banksparen genoeg haken en ogen zitten om het niet te doen om welke reden dan ook. Banksparen is een vorm van sparen waarbij je net als bij een lijfrente regeling niet aan je geld mag komen.

Ben van mening dat het verstandig is om de keuze af te stemmen met je accountant/(belasting) adviseur omdat die als onafhankelijk derde en met meer verstand dan de gemiddelde leek naar de zaken zou moeten kunnen kijken. Het op de juiste momenten je pensioen opbouwen kan later heel veel extra pensioen opleveren.

Bij de echte starters adviseer ik zelf meestal om zoals Nick gewoon eerst maandelijks een vast FOR bedrag over te maken naar een zo hoog mogelijk rentende rekening over te maken en dan gaan we samen in de loop van de tijd kijken naar het vervolg en hoe je bedrijf zich ontwikkelt in samenhang met je wensen pakket. Maar dat kan dus voor iedereen anders zijn.

Zorg er in elk geval dat je het gedegen doet want we worden steeds ouder en hebben steeds meer eisen
Met citaat reageren