Los bericht bekijken
  #4  
Oud 8 september 2008, 22:43
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: In welke vorm?

Wat jullie willen kan wel, maar de kans op bestendig succes is wat kleiner dan normaal. Het doet mij denken aan mijn eigen 'adviespraktijk' als afstuderend student bij een instelling voor Thuiszorg (waar in de jaren 90, opa vertelt) Gezinszorg en Kruiswerk gingen fuseren). In deze fusiebrij ging ik stage lopen bij de afd. personeelszaken en ging ik mijn afstudeeronderzoek uitvoeren. Onderwerp: organisatieculturen van beide clubs vergelijken en kijken of er verschillen in machtsstructuren te vinden waren (tsja). Er rolde een rapport uit en omdat er veel consultants rondliepen, was het gemakkelijk om aan te haken. Ik sloot een contract voor 6 maanden om het HRM-beleid van beide organisaties te vergelijken en advies uit te brengen om dat HRM-beleid te harmoniseren. Uitkomst: begin met communiceren dmv invoering functioneringsgesprekken. Hiephoi, kassa.

Ik verdiende in zes maanden een modaal salaris als nog niet afgestudeerde student, werkte samen met senior consultants en moest praten met professionals die 20 jaar werkervaring hadden. Geweldig leerzaam, lucratief (for the time being stage omgezet in contract) en leuk.

Maar ik weet ook dat ik ervaring met het functioneren van groepen, professionals, mensen in organisaties, politiek, budgetten, het komen en gaan van consultants, reorganisaties, slechte managers, begrotingstekorten, overspannen leidinggevenden en een prima catering miste. Mijn aanbeveling (en daarna het verzoek om die functioneringsgesprekken ook te implementeren) was dus wel een tikje categorie Glad IJs.

Ik zou toch echt eerst kiezen voor het opbouwen van ervaring in arbeidsorganisaties. Communicatie is zowel de succes- als faalfactor bij uitstek voor de prestaties van mensen en organisaties.

Ik zou je verder willen aanraden eens in contact te treden met Marielle (hier wel bekend). Zij communiceert heel wat af, zowel intern als extern.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren