Discussie: Inkomstenbelasting Inkomstenbelasting en zorgverzekeringswet
Los bericht bekijken
  #5  
Oud 13 februari 2009, 09:20
Verhoven Verhoven is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 februari 2009
Berichten: 4
Standaard Re: Inkomstenbelasting en zorgverzekeringswet

Marian bedankt voor de informatie.

Op de belastingdienst website staat niet de berekening zelf. De berekening staat wel in het help bestand van de programma voor de berekening van de voorlopige aanslag. Hierin staan ook de juiste bedragen voor de berekening.

Wat ik wel raar vind is dat de belastingdienst niet kan controleren hoe jij de berekening maakt. Ze kunnen het alleen controleren als ze daadwerkelijke je fysieke administratie komen controleren, wat ze volgens mij bijna niet doen. De berekening is ook vrij fout- en fraudegevoelig. Ze hadden het zichzelf makkelijker kunnen maken door gewoon afvinkboxjes in de voorlopige aanslag te plaatsen waarin je aangeeft waar je recht op hebt en dat hij dan zelf de berekening maakt (of zou het dan te makkelijk worden ).

De daadwerkelijke berekening is als volgt, als ik de belastingdienst goed begrijp:

Winst = omzet - (kosten + afschrijvingen + evnt. aftrekposten/speciale regelingen)
Ondernemersaftrek = zelfstandigenaftrek + aftrek speur- en ontwikkelingswerk + startersaftrek + meewerkaftrek + stakingsaftrek
MKB winstvrijstelling = 10% = 0.9

Belastbare winst = (winst - ondernemersaftrek) * MKB winstvrijstelling
Met citaat reageren