Los bericht bekijken
  #29  
Oud 8 december 2009, 19:14
VCO1 VCO1 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 december 2009
Berichten: 3
Standaard Re: Bemiddelaar vraagt RA/AA accountantsverklaring

Een discussie die inmiddels al ruim anderhalf jaar oud is, maar helaas nog steeds actueel.

Ook ik - zzp'er met eenmanszaak - word geconfronteerd met deze krankzinnige voorwaarden. Mijn opdrachtgever weigert te betalen zonder accountantsverklaring. Op mijn beurt weiger ik een accountantsverklaring te laten opstellen die geen enkele betekenis heeft, maar mij wel geld kost. Uiteraard behoorde doorberekenen van de te maken kosten niet tot de opties. Een geldige VAR-WUO en kopie legitimatiebewijs zijn in bezit van mijn opdrachtgever

Als alternatief werd voorgesteld om dan maar een kopie van de aangifte en het dagafschrift met de betaling aan de Belastingdienst te sturen. Hoe absurd kun je als opdrachtgever zijn!? Alsof ik zo dwaas zou zijn om vertrouwelijke gegevens zomaar aan ieder willekeurig bemiddelingsbureau te sturen.

Overigens komt deze eis niet eens af van de partij waarmee ik een contract heb, maar van een andere partij ergens in de keten, een 'gerenommeerd' en groot detacheringsbureau. Zij hebben deze krankzinnige voorwaarde voor zzp'ers zelfs zwart op wit op hun website staan. Dat lijkt me een aardige casus voor het College Bescherming Persoonsgevens (want een behoorlijke inbreuk op de privacy van de ondernemer).

Vele e-mails en telefoongesprekken waarin ik heb aangegeven dat de vereiste gegevens voor mijn opdrachtgever van nul en generlei waarde zijn, e.e.a. onderbouwd met citaten van de website van de Belastingdienst en Antwoord voor Bedrijven (ook een officiële overheidssite), hebben er niet toe geleid dat ik uitbetaald werd. Uiteindelijk heb ik toegestemd een Verklaring van Betalingsgedrag van de Belastingdienst op te vragen. Maar diep in mijn hart had ik er liever een juridische zaak van gemaakt.

Moraal van dit verhaal: kijk heel goed uit voor dit soort voorwaarden. Ga er zeker niet mee akkoord. Een accountantsverklaring is in dit geval onzin, en hooguit interessant voor de account die hem moet opstellen. Dat een opdrachtgever geen inzage hoeft te hebben in jouw transacties met de Belastingdienst lijkt me evident. Beter nog: vermijd bureaus die dergelijke voorwaarden in hun contracten opnemen. Zij geven immers blijk niet op de hoogte te zijn van geldende wetgeving.

Ik wacht trouwens nog steeds op mijn geld...
Met citaat reageren