Los bericht bekijken
  #1  
Oud 9 november 2008, 20:54
Bas Bas is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2008
Berichten: 45
Standaard Payroll 'freelance' of 'zzp-er'

Hallo allemaal,

Afgelopen woensdag ben ik bij een payroller geweest om informatie in te winnen over het uit handen nemen van mijn administratieve en financiele taken.

Als ik me goed heb laten informeren kan je twee kanten op. Je schrijft je in als 'freelancer' of 'ZZP-er'.

Als freelancer hoef je je zelf niet in te schrijven bij de KvK en hoef je niet te voldoen aan de criteria van een VAR, althans niet voor hun. Als ZZP-er moet je wel voldoen aan de criteria van een VAR.

Gezien ik startend ben en dus nog niet voldoe aan de criteria voor een VAR is mij geadviseerd om te beginnen als freelancer. Op het moment dat ik voldoe aan de criteria van de VAR zou ik kunnen doorstromen als ZZP-er.

Ik heb de onderstaande informatie gevonden over VAR.

Ik ben nieuwsgierig naar hoe bedrijven hierop zullen reageren, dat je dus freelancer bent en geen VAR hebt omdat dit wordt afgevangen door de payroller.

Uiteraard zijn andere tips en suggesties welkom.


Citaat:
Waarom VAR

Werkt u voor een opdrachtgever, bijvoorbeeld als freelancer of zelfstandige zonder personeel? Dan kan er onduidelijkheid zijn over de vraag of uw opdrachtgever loonbelasting/premie volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (samen loonheffingen genoemd) moet inhouden en afdragen over uw inkomsten. De Verklaring arbeidsrelatie (VAR) geeft en uw opdrachtgever hierover duidelijkheid.

Criteria VAR
U moet voor minimaal 3 opdrachtgevers per jaar een opdracht uitvoeren
U mag geen gezagsverhouding met uw opdrachtgevers aangaan
U moet u presenteren als een zelfstandig bedrijf
U dient minimaal 1225 uur per jaar te besteden aan uw onderneming
U dient minimaal 50% van uw werkbare uren te besteden aan uw onderneming
Met citaat reageren