Los bericht bekijken
  #1  
Oud 15 december 2008, 16:24
marloesr marloesr is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 december 2008
Berichten: 3
Standaard Eenmanszaak versus freelancen

Ongeveer een jaar geleden ben ik een blog gestart over een technisch product. Via deze blog genereer ik ook advertentie-inkomsten via Google Adsense. Dit bedrag is inmiddels hoog genoeg om nu echt serieus te overwegen alles officieel te maken bij de diverse instanties. Daarnaast heb ik ook een aanbod van particuliere adverteerders, maar daar doe ik nog niks mee. Ik ga dus binnenkort een inschrijving bij de belastingdienst en de Kamer van Koophandel bewerkstelligen. Ik vind het ingewikkeld, maar ik kom er aardig uit. Ik schrijf me dan per 1 januari in als eenmanszaak. Volgens mij zit ik zover goed. Correct me if I'm wrong.

Op het moment ben ik niet in vast dienstverband. Maar het is waarschijnlijk dat ik in januari ergens parttime aan de slag ga. Het kan ook zijn dat ik als freelancer (webredacteur) ga werken of een combinatie van beiden. Is het zo dat ik mijn inkomsten uit Google Adsense anders moet invullen bij de belastingdienst als ik ergens in vast dienstverband ben? Bijvoorbeeld als inkomsten uit overige werkzaamheden, terwijl ik als freelancer deze inkomsten als winst uit onderneming moet zien?

Als ik als freelancer aan de slag ga, moet ik een VAR-verklaring etc. aanvragen. En een BTW nummer. Is dit ook noodzakelijk als je je al hebt ingeschreven als eenmanszaak? Of moet ik een VAR-verklaring apart aanvragen. En krijg ik automatisch een BTW nummer als ik een eenmanszaak begin?

Kortom een aantal, voor mij complexe vragen, maar de belangrijkste is eigenlijk of ik nog apart iets moet regelen om te freelancen als ik al ingeschreven sta als eenmanszaak. Ik heb er aardig wat over gelezen inmiddels, maar ik kan niet echt een passend antwoord vinden voor deze situatie. Ik hoop dat iemand mij kan ondersteunen.
Met citaat reageren