Los bericht bekijken
  #3  
Oud 19 maart 2008, 19:13
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Freelancer naast je normale werk (verzekeringen)

Ik neem aan dat je in loondienst bent en dus verzekerd bent op basis van onze sociale verzekeringswetten. Daarmee ben je voldoende afgedekt, maar wel tegen loondervingsgevolgen vanuit loondienst, niet voor je freelance inkomen.

De oorzaak van je arbeidsongeschiktheid speelt daarbij geen rol, maar ... als een derde aansprakelijk gesteld kan worden, dan kan de werkgever de loonkosten van de eerste twee jaar verhalen bij degene die aansprakelijk gesteld kan worden. Heeft je werkgever deze loonkosten verzekerd, dan kan die verzekeraar deze loonkosten verhalen. De wetgevng op dit terrein wordt uitgebreidt. Er kan straks meer (= hoger bedrag) verhaald worden.

Op het moment dat je je dienstverband afbouwd, omdat je meer gaat freelancen, dan is het wel verstandig om een AOV af te gaan sluiten. Maar omdat je ook een dienstverband hebt, zou ik deze arbeidsongeschiktheid in eerste instantie bij het UWV verzekeren.

Over aansprakelijkeid kan ik niets zeggen. Ik weet ook niet welke aansprakelijkheidsrisico's jouw activiteiten omvatten.

Wim
Met citaat reageren