Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 oktober 2012, 11:19
Matthe's schermafbeelding
Matthe Matthe is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 december 2007
Berichten: 24
Standaard Deelneming in onderneming klant

Collega's,

Zit met het volgende.
Ik ben de afgelopen vier jaar goed bezig met mijn eenmanszaak. Vanuit de eenmanszaak detacheer ik mezelf op uurtje factuurtje basis aan diverse klanten.
Op het moment zit ik bij een klant in Rotterdam. Gaat hartstikke lekker. Ben daar momenteel fulltime ingezet, 40u per week. Het betreft een onderneming die net een jaar bestaat en bezig is grote stappen te zetten in het lanceren van een nieuw product.
Nu heeft de directie mij gevraagd of ik een belang in de onderneming wil nemen (lees: kopen) van 2,5%. Deze aandelen (geen opties, echte aandelen, geen prioriteitsaandelen) zijn beschikbaar, zijn naar mijn verwachting een goede investring, gegeven de groeiverwachtingen.

Echter wat betekent dit fiscaal? Ontstaat er geen bepaalde gezachtsverhouding waardoor ik in een soort verkapt dienstverband terecht komt en er van een klant - leverancier relatie geen sprake meer is?
Ik kan de aandelen persoonlijk maar mogelijk ook zakelijk aanschaffen (daarmee zou het belang op de balans komen). Liever doe ik dit echter als privepersoon. Echter een probleem voor mijn VAR WUO?

Wie kan hier iets over roepen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Matthe van Daalen
__________________
"Zes dagen in de week zult ge werken; de zevende dag zult ge de kleine karweitjes doen"
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 oktober 2012, 22:18
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Roepende in de woestijn

Hey Matthe,

Je vroeg om wat te roepen en dat doe ik altijd graag als ik toch wat aan het hobbyen ben op t internet . Er is op zich niks veranderd in de VAR zin als je aandelen krijgt.
De gezagsverhouding bestaat of niet, daartoe zou ik het contract moeten zien om te kijken in hoeverre jullie overeenkomst je vrijpleit van die vreselijke gezagsverhouding, maar goed even doordenken...

Je geeft aan dat je 2,5% krijgt. Dit is eigenlijk vergelijkbaar met de investering in gewone beursaandelen. En dat betekent dat je in de prive aangifte de economische waarde van de aandelen moet opnemen. Dus als het bedrijf 1 miljoen waard is is jouw bezit gewaardeerd op 25.000 euro waarover je vermogensbelasting betaald (dat noemen ze box 3 belasting).
Er komt pas verandering in die zin als je meer dan 5% van de aandelen krijgt want dan wordt je "grootaandeelhouder" en dan gaan er speciale regels gelden.

Op zich presenteer jij jezelf als "eenmanszaak" en zit je nu een jaar op 1 opdracht. Je moet je in die zin afvragen wat de inspecteur zou zeggen als je deze vraag bij hem neerlegt. Ik kan me namelijk voorstellen dat hij jou als "werknemer" van de BV ziet en niet als freelancer die zijn diensten aanbied.

Er zijn specifieke regels voor situaties zoals waar jij je in bevindt, ondermeer m.b.t. de lengte van de opdracht maar als ik eerlijk ben denk ik dat jij je op redelijk glad ijs aan het bevinden bent. Laten we zeggen "je bent het ijs opgegaan en begeeft je richting een wak" . Fiscaal juridisch gezien dan want ondernemend gezien klinkt 't allemaal gezond.

Misschien is het een oplossing dat je een belang van 5% neemt in de onderneming door je in te kopen vanuit je eigen management BV en kijkt of je op die manier bij de eigen BV in loondienst gaat als DGA. Hierdoor heb je mogelijk geen premieplicht en is je vraag beantwoord

veel plezier met ondernemen, klinkt goed in een tijd waarin veel freelancers het zwaar hebben
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 oktober 2012, 16:05
Matthe's schermafbeelding
Matthe Matthe is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 december 2007
Berichten: 24
Standaard Hmmm

Dank je Alfred,

Zelf werk ik nog geen jaar voor dit bedrijf. Vanaf april ben ik, naast een andere klant, uren voor dit bedrijf gaan maken. Tot 1 september 2 of drie dagen per week, vanaf 1 september j.l. is het fulltime met daarnaast nog wat sprokkelwerk voor een andere klant. Dit jaar kom ik wel aan mijn drie opdrachtgevers.
Volgend jaar zou dit inderdaad een issue kunnen worden, mogelijk zoek ik er nog een klant bij voor 1 dag in de week. Anyway, de drie opdrachtgeversregel wordt in 2013 mogelijk wel een issue, kan ik echter wel oplossen door wat met tussenbureau's te schuiven / te factureren.

Anyway, de 2,5% zelf (dus los van die ene opdrachtgeverissue), als ik je goed begrijp zou nog geen probleem hoeven te zijn voor mijn VAR-WUO en zal ik nog steeds als ondernemer gezien worden en in een klant - leverancier relatie zitten. Daarmee zal mijn klant niet geconfronteerd worden met afdracht van werkgeverslasten etc...

Doen dus en voor volgend jaar uitkijken voor mijn drie opdrachtgevers.

Heb ik je zo goed begrepen?

Met vriendelijke groet,
Matthe
__________________
"Zes dagen in de week zult ge werken; de zevende dag zult ge de kleine karweitjes doen"
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Offerte: opnemen wat ALS de onderneming "stopt" t.a.v. website hosting... Daniella Omgaan met opdrachtgevers 9 19 januari 2011 12:03
Concurrentie- en relatiebeding bij zelf aangebrachte klant elgwappo Omgaan met opdrachtgevers 10 29 december 2010 14:14
probleempje met klant JuliaV Omgaan met opdrachtgevers 10 1 juli 2007 02:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon