Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 december 2009, 17:13
PPM PPM is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2009
Berichten: 1
Standaard Hobbymatige dienstverlening

Hallo allen,

Ik heb een aantal vragen omtrent het hobbymatig leveren van diensten. Ik heb allerlei informatie van deze website, de kvk en de belastingdienst af kunnen halen, maar ik zou graag willen weten of ik het bij het juiste end heb en wat jullie van de situatie vinden.

Ik heb een plan om naast een baan van 32-uur, hobbymatig wat bij te freelancen (klussen). Dit wil ik doen in de vorm van het aanbieden van computerhulp aan particulieren (bijvoorbeeld kennissen, vrienden en omwonenden). Het gaat mij erom dat dit volgens de regels gebeurt en dus geen zwart werk wordt.

Als ik het goed begrepen heb, is het in mijn situatie niet verplicht om mij (ondanks dat bijna overal op het internet te vinden is dat iedereen dit wel moet doen) bij de kvk in te schrijven.

De criteria voor het starten van een eenmanszaak:

Criteria voor eenmanszaken, verenigingen, stichtingen, overheidsinstellingen en kerkgenootschappen
In de beleidsregel zijn voor eenmanszaken, verenigingen, stichtingen, overheidsinstellingen en kerkgenootschappen de criteria voor de omzetbelasting (btw) als uitgangspunt genomen. Oftewel:
  • Worden er goederen en/ of diensten geleverd?
  • Wordt er een meer dan symbolische vergoeding voor gevraagd?
  • Wordt er deelgenomen aan het (normale) economische verkeer?
  • Is er een organisatie van arbeid en kapitaal?
  • Is er sprake van geregelde deelname aan het economische verkeer (duurzaamheid)?
  • Is er sprake van meer dan één opdrachtgever/ afnemer (zelfstandigheid)?
  • Bestaat de vrijheid om de werkzaamheden naar eigen inzicht te verrichten?
Als aan deze criteria wordt voldaan is sprake van een inschrijfplichtige onderneming.

Maar nu staat er ook bij vermeld:

Als de criteria voor de omzetbelasting onvoldoende duidelijkheid verschaffen, is ook bepalend hoeveel tijd gemiddeld in de onderneming wordt gewerkt. Dit moet in beginsel meer dan 15 uur per week zijn, maar er bestaan ook ondernemingsactiviteiten waarvan het algemeen bekend is dat ze minder tijd vergen.

Ik verwacht een tijdsbesteding van maximaal zo'n 8 tot 10 uur per week (als hobby) en ga ervan uit dus ook niet te voldoen aan een geregelde deelname aan het economische verkeer.

Klopt het, belastingtechnisch gezien, dat de geringe inkomsten behoren tot Resultaten uit overige werkzaamheden? Naar mijn oordeel ben ik geen ondernemer voor de inkomstenbelasting (vanwege het hiervoor genoemde) en is er geen sprake van (fictieve) dienstbetrekking, aangezien ik incidenteel bij verschillende opdrachtgevers zal 'klussen' en daar geheel vrij in ben (geen gezagsverhouding e.d.). Ik ga ervan uit dat ik dan ook niet te maken krijg met loonheffingen.

Is het verstandig om een VAR-ROW aan te vragen? En moet ik bij de belastingdienst vrezen voor loonheffingen e.d.? Kan ik volstaan met 1 keer per jaar de aangifte inkomstenbelasting in te vullen, met daarin verwerkt mijn baan + deze inkomsten als resultaat uit overige werkzaamheden?

Of zie ik het helemaal verkeerd en moet ik me inschrijven bij de kvk, een btw-nummer aanvragen e.d.?

Alvast hartelijk dank voor advies en hulp.

Met vriendelijke groet,

P.P.M.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 december 2009, 11:44
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Hobbymatige dienstverlening

Beste PPM,

Gezien de vele vragen lijkt het me gemakkelijker als ik jou even telefonisch te woord sta. Je kunt me bereiken via 055-5332233. Deze informatie is een service van mij aan starters, dus je hoeft niet bang te zijn voor een nota.

Voor meer informatie verwijs ik je naar mijn website.
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Elektronische dienstverlening aan Ierland fiekemeijer Belasting 5 23 december 2008 16:33


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon