Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 oktober 2008, 21:07
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Donaties accepteren - administratie en regelgeving

Ik zit te overwegen de mogelijkheid te bieden om donaties te ontvangen. In sommige landen zie je dit vrij veel op websites bijvoorbeeld. Ik vraag me af hoe dat zit met de regelgeving in Nederland.

Bij de KVK kan ik alleen iets vinden over stichtingen. Op het internet las ik een topic dat ik het aan de belastingdienst moet opgeven. Bij de belastingdienst zelf kan ik niks vinden.

Welke regelgeving geldt voor donaties?

Stel je hebt een maand of een aantal maanden dat je puur van donaties rondkomt. Zijn er nog andere dingen waar je dan op moet letten, bijvoorbeeld in verband met sociale premies en verzekeringen? Of boek je dan gewoon de sociale premies en verzekering af van de donaties en verreken je de rest met de belastingdienst?

Maakt het uit waarvoor iemand een donatie geeft? Dus stel dat iemand een donatie geeft omdat ik ze ergens heb geholpen, moet ik dit dan opgeven als werkzaamheden? En hoe zit dit dan met een VAR bijvoorbeeld? (Stel je krijgt een donateur, zou nogal suf zijn als die persoon achteraf je sociale premies moet betalen omdat het wordt gezien als werkverband en je verder geen opdrachten hebt gehad - worst case scenario.)

Of maak ik nou van een mug een olifant?

Ik voorkom liever verrassingen achteraf, vandaar.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 oktober 2008, 12:09
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Donaties accepteren - administratie en regelgeving

Er zijn mensen in dit land die volledig van donaties leven, of dat was in ieder geval een jaar of twee geleden zo. Als je hier meer over wilt weten, ga dan eens met Sanne Roemen of Martijn Aslander praten. Van Martijn weet ik dat hij, in ieder geval een tijd, vrijwel geheel van donaties leefde, en Sanne doet of deed het gedeeltelijk.

Gewoon googlen die twee, dan vind je ze zo !
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 oktober 2008, 12:25
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Donaties accepteren - administratie en regelgeving

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NowHow Bekijk bericht
Van Martijn weet ik dat hij, in ieder geval een tijd, vrijwel geheel van donaties leefde
Ik sprak Martijn Aslander heel kort een maand geleden ofzo, toen we elkaar in een zaaltjesgebeuren tegen het lijf liepen. Hij vertelde dat hij samen met iemand anders bezig was een debatavond over dit probleem te organiseren.

Het komt er namelijk op neer dat fiscaal niets geregeld is voor donaties aan zelfstandigen. Als puntje bij paaltje komt, zal de fiscus zeggen dat het gewoon omzet is, waarvoor je facturen moet uitschrijven, BTW afdragen, inkomstenbelasting betalen etc. (ofwel 'fiscaliseren' van de donatie).

Dat fiscaliseren is echter vrijwel onmogelijk voor mensen die geheel van donaties leven, want die hebben domweg het geld niet om de belasting te betalen. Zo maakt het fiscale stelsel de witte donatielevensstijl onmogelijk, betoogde Martijn.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Allemaal vragen over het opzetten administratie Anoniem Administratie 10 17 oktober 2007 09:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon