Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Freelance blogosphere (Beta)

Mededelingen

Freelance blogosphere (Beta) Geselecteerde weblog- en nieuwsberichten voor freelancers en ondernemers.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 augustus 2009, 23:38
Blogspotter Blogspotter is offline
Veteraan

Standaard Ethical Freelancing: Would You Turn Down A Client? (Freelance Switch, Engels)

There are certain types of clients I just flat out won’t work with. For these categories of projects, it’s not a question of whether the client will be easy to work with or whether they’ll pay on time. Instead, it’s a question of what I feel comfortable working on — which projects seem ethical to [...]

Lees verder: Ethical Freelancing: Would You Turn Down A Client?

Auteur: FreelanceSwitch.com
Publicatiedatum: 7 augustus 2009 23:30
Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2009, 18:20
ramon fincken ramon fincken is offline
Moderator

Standaard Re: Ethical Freelancing: Would You Turn Down A Client? (Freelance Switch, Engels)

Ik wil hier even op reageren / kijken of dit ook bij jullie voorkomt.

Ik heb vaker een klant moeten weigeren, zelfs tijdens de uitvoering van mijn taken.

Grof gecategoriseerd heb ik de volgende dingen meegemaakt:
* Contractbreuk lopende klant voor een nieuwe klus
Klant huurde 2 bedrijven tegelijk in

* Licenties
Klanten die zonder licentie muziek op hun site willen hebben of een gelicenceerde applicatie willen draaien. ( denk aan Buma/Stemra, stukjes code/software etc... )

* Namaak/copycat
Klanten die een webdesigner of mij opdracht gaven een complete site na te maken qua design en als mogelijk werking.
Dit vind ik echt schandalig, ik heb eens een keer een klant gehad die al een design had, en ik erachter kwam dat dit pixel voor pixel een copy was van een andere bestaande site. Enkel wat kleurwijzigingen.
Ik heb toen de eigenaar van die originele site gebeld en de zaak uitgelegd. Klant heb ik gezegd dat ie maar elders zijn heil moest zoeken, designer en klant gemaild dat ik nooit meer iets met hun of hun bedrijf te maken wilde hebben.

Hebben jullie dit ook?
Oud 9 augustus 2009, 02:37
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan

Standaard Re: Ethical Freelancing: Would You Turn Down A Client? (Freelance Switch, Engels)

Dag Ramon,

Ik heb het (gelukkig) nog niet meegemaakt, maar ik kan me wel vinden bij de maatstaf van de schrijver van het blog: afwijzen wat maakt dat je je onoverkomelijk ongemakkelijk voelt. Bij twijfel ook niet doen.

Wat mij betreft geldt dat niet alleen voor ethische kwesties, maar ook 'interpersoonlijke': als het op persoonlijk vlak op wat voor een manier niet klikt, komt dat altijd een keertje op negatieve wijze terug (weerstand om aan de klus te werken, irritatie zodra iets niet helemaal vlekkeloos loopt, minder geduld bij het toelichten van zaken, om maar wat dingen te noemen - en dat is alleen pas aan jouw kant van de samenwerking ).

Groeten, Renée
Oud 9 augustus 2009, 08:29
jesse's schermafbeelding
jesse jesse is offline
Veteraan

Goede discussie, want ik merk ook dat ik vrij principieel reageer als opdrachgevers hun afspraken bijv. niet nakomen of in mijn ogen 'fout' gedrag vertonen. Maar ja, waar trek je de grens, zonder te star te zijn?

Voor mij is het allemaal nog heel nieuw om deze grenzen te ontdekken. Het is toch heel anders om een collega te corrigeren dan een opdrachtgever . Toen ik in loondienst was, heb ik ook twijfelachtige gevallen meegemaakt maar dat heb ik altijd bespreekbaar kunnen maken.

Ramon, ik kan alleen maar beamen dat ik ook zo zou reageren. Bedrijven die zo functioneren, mazen in de wet vinden etc zou ik met argwaan bekijken. Het stuit me echt tegen de borst, maar uiteraard moet je ook niet al te streng zijn want dan kan je je bedrijf wel opdoeken.
Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2009, 16:00
Moderator

Klopt helemaal, en het is echt lastig om die herinnering te moeten sturen voor een afspraak of factuur.

Nog lastiger is te zeggen dat je niets meer doet totdat die factuur binnen is.
Tip: verlaag je betaaltermijn van je factuur, en bespreek dit duidelijk met je klant ( en vantevoren ! ) dat scheelt !
Oud 10 augustus 2009, 10:44
Remy's schermafbeelding
Remy Remy is offline
Moderator

Ik heb ook vaak genoeg de vraag gehad om een website compleet na te bouwen. En dat was niet eens 'stiekem', ze vroeg het soms zelfs letterlijk!
Uiteraard weiger ik dat soort opdrachten..
Oud 10 augustus 2009, 10:59
Moderator

Ja letterlijk is wel echt verschrikkenlijk, maar als iemand komt met de vraag ik wil een (bijvoorbeeld) webshop en ik vond deze en deze wel leuk ... dan vraag ik uiteraard de klant om de (on)mogelijkheden van de shop zoals hij m wil op te schrijven en dan heb ik daar geen enkele moeite mee. Ik bouw dan iets unieks voor mijn eigen klant.
Oud 11 augustus 2009, 21:06
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan

Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie

Dat met licenties/auteursrecht heb ik ook wel eens, dan vragen ze letterlijk of ik iets anders kan namaken of een bekend liedje op de achtergrond kan laten spelen. Ik vind het echt verschrikkelijk dat zo weinig mensen iets weten over copyright of niet snappen wat er nou erg aan is.

Ik zeg echter niet meteen nee tegen de klant hierdoor, maar leg rustig uit wat copyright inhoudt en biedt dan andere oplossingen aan. Iemand wou bijv. een liedje van de popgroep U2 bij een animatie "it's a beautiful day", ik heb hem toen uitgelegd dat dat niet kon maar bood wel aan andere liedjes te zoeken die gratis waren of goedkope stock liedjes waren met een vrolijk deuntje. Hier ging hij mee akkoord. Het was meer de klant z'n manier van uit te leggen dat hij een vrolijk liedje wou.

Soms stuurt een klant ook een font mee met de vraag "wil je dit font gebruiken", ik vraag me dan soms ook af hoe hij aan dat font komt. Zou hij betaald hebben of niet? Ik heb in m'n algemene voorwaarden (opgesteld door BNO) staan dat de klant hier verantwoordelijk voor is, dus ik hoop dat dat genoeg is om ook mezelf te beschermen als ik het bijv. voor promotie ook op m'n eigen website neer zet met font. Ik heb het wel eens aan een klant gevraagd maar vaak is het antwoord "oh dat font gebruik ik al zo lang, hoort echt bij m'n bedrijf nu. Geen idee meer hoe ik er aan kom".

Maar als het dus echt duidelijk is probeer ik de klant andere oplossingen aan te bieden en anders zeg ik inderdaad nee.
Oud 2 september 2009, 11:13
MartienZZP MartienZZP is offline
Lid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nancy_kelpie Bekijk bericht
Ik zeg echter niet meteen nee tegen de klant hierdoor, maar leg rustig uit wat copyright inhoudt en biedt dan andere oplossingen aan.
Dat van die liedjes heb ik ook een paar keer meegemaakt, in een geval bleef de klant er maar op aandringen. Uiteindelijk heb ik hem toch maar zijn zin gegeven. Overigens vind ik het verschrikkelijk om aan een site te moeten werken die elke keer weer dat rotdeuntje afspeelt, zeker als de klant ook nog geen "muziek-uit-knop" op de site wil. Ik bouw dan stiekem een stukje php code in waarmee ik het met een parameter uit kan schakelen
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten