Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eef
Ik ben het helemaal met je eens. Kun je me dan misschien vertellen hoe ik mijn uurloon dan kan uitrekenen als ik een bedrag in mijn hoofd heb wat ik minimaal per uur voor mezelf wil overhouden?
Hiervan weet ik namelijk uit ervaring dat het netto per uur aan een werknemer als ik betaald zal worden.
|
Die grove rekenregel is bedoeld om een uitgangspunt te hebben voor je berekeningen. Je kunt er bijvoorbeeld een indicatie mee krijgen of hetgeen jij in je hoofd hebt ook haalbaar is binnen de branche.
Als jij je uurtarief gaat bepalen op basis van wat een werknemer netto per uur overhoudt, doe je jezelf tekort: naast dit netto uurloon bestaat er nl. ook recht op doorbetaalde vakantiedagen, een vakantietoeslag, deelname aan de collectieve pensioen- en ziektekostenverzekering (dus premievoordeel t.o.v. het zelf moeten regelen), wellicht andere branchespecifieke voordelen voor werknemers en bijvoorbeeld een bezoekje aan de huisarts.
Als zelfstandige moet je voor al die zaken zelf het geld reserveren en moet je dit dus verdisconteren in je uurtarief.
Overigens is het ook van belang uit te zoeken of je verplicht moet deelnemen aan bijvoorbeeld een bedrijfstakpensioenfonds, verplichte beroepsverenigingen enz.. Ook de kosten daarvan moeten in je uurtarief verwerkt zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman
en ik denk dat de fooi ook als inkomsten worden gezien als je zelfstandig bent. Als je in loondienst bent word er namelijk vaak ook rekening mee gehouden in de salarisbetaling.
|
Fooi wordt altijd gezien als inkomen. In de horeca wordt het zelfs als zo'n gebruikelijke inkomenscomponent gezien dat de fiscus zelf wel wat voor je bijtelt als je aangifte niet aantoont dat er al rekening mee is gehouden.
Je zult dus ook als zelfstandige de fooien bij je inkomsten moeten tellen.
Groeten, Renée