Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 29 juli 2011, 16:50
Olijfje Olijfje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 juli 2011
Berichten: 6
Standaard For-perikelen

Roel,

Verwijder mijn bijdragen gerust. Wel wil ik graag even reageren. Excuses voor het op twee fora stellen van de vraag en dank je dat je toch nog eens wat zaken op een rij hebt gezet. Weet je: Ik maak me zorgen, wilde snel antwoorden (dus wat je me wel kunt verwijten is ongeduld) en snapte het gewoon nog niet na jouw reactie en een gesprek met Cor. Dat kun je raar vinden, maar het is niet anders. Ik zou jou details over mijn vak misschien ook wel tien keer moeten uitleggen. En geloof me: ik verdiep me niet voor de lol in deze taaie materie. Ik besteed mijn boekhouding niet voor niks uit en vertrouwde op de kennis en kunde van de boekhouder. Nu ik weet welke kapitale blunders hij heeft gemaakt (en gvd al sinds de aangifte 2007) probeer ik uit te vinden hoe ik aan damage control kan doen of hem zelfs aansprakelijk kan stellen. En aangezien hij bij hoog en laag beweert dat hij het goed heeft gedaan moet ik een en ander toch echt een beetje snappen, en zeker zijn van de info, om hem te confronteren (Of misschien zelfs een klacht in te dienen als daar een instantie voor bestaat). Dus sorry dat je je hebt geërgerd, maar ik ben heel dankbaar voor alle input.
Je zult me nog even op Higherlevel zien, omdat ik op het andere forum wil laten weten wat ik met de info heb gedaan. En met de vraag zit: wat nu?

Hartelijke groet!

PS: ik had de boekhouder al gezegd dat ik niet meer wilde doteren omdat ik anders teveel belastingreserve moet hebben voor als ie vrij valt. Mocht de FOR nu sneller vrij vallen vanwege de fouten in de aangiften dan kan ik overigens wel aan mijn verplichtingen voldoen.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 31 juli 2011, 01:06
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hallo Olijfje,

Ik was zeker niet van plan jou bijdragen te verwijderen. Dat ik iets niet handig vind wil nog niet zeggen dat het niet mag.
nu ik mijn eigen reactie teruglees lijkt het vooral op het eind alsof ik jou iets verwijt en dat was zeker niet de bedoeling, ik wilde waarschuwen voor 2 dingen.
1. dat je dit probleem echt grondig moet aanpakken en oplossen
2. dat forums soms niet de ideale plaats zijn om de exact juiste informatie te krijgen en dat dan betaald advies vele malen beter is.

Hoewel fora uitstekende middelen zijn om nieuwe kennis op te doen zijn sommige zaken minder geschikt te behandelen in forum advies. De FOR is daar zeker één van. Ik sprak laatst een fiscalist over de FOR die inschatte dat bij 40% van de gebruikers van de FOR deze niet of niet volledig juist word weergegeven op de balans en dit eindigt vaak in een forse naheffing van inkomstenbelasting waar niet op gerekend is.
Bij een FOR reservering van ca 10.000 beloopt de potentiële belastingclaim tussen de 3000-5000 euro, afhankelijk van de hoogte van het inkomen en de mogelijkheid bepaalde heffingskortingen toe te passen bij afrekening.

Verder is het vrijwel onmogelijk voor mij om in te schatten of bij jou sprake is van "fiscale schade" bij gebrek aan een beter woord of dat het vooral een gevalletje onhandig verwerkt in de balans, wat nog simpel kan worden gecorrigeerd.
Groot "pluspunt" in jou situatie is dat het geld er gewoon is dus zelfs als er een naheffing komt dit niet tot acute financiële nood zal leiden, hoe zuur het ook is dat je het geld kwijt bent aan belasting.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 31 juli 2011, 10:42
Olijfje Olijfje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 juli 2011
Berichten: 6
Standaard For-perikelen

Hoi Roel,

Okee, dank voor deze toelichting! De FOR komt inderdaad inmiddels behoorlijk mijn strot uit. En het is zeker niet zo dat ik niet wil betalen voor goed werk/advies, hoor, ik heb mijn boekhouding sinds 1997 (op een paar losse jaren na waarin ik between boekhouders was) uitbesteed. Ik struikelde over de digitale aangifte met daarin vragen die me meer gericht leken op multinationals. En ik vind jaarrekeningen vrij onbegrijpelijk.

Ik kwam hier (en op Higherlevel) terecht omdat ik zeker wilde weten dat mijn huidige boekhouder fouten heeft gemaakt en hoe dat ongeveer zat. Hij reageerde namelijk bijzonder laconiek toen ik hem meldde dat een fiscalist van de B-dienst me had verteld dat het op de balans hebben van een hoog bedrag aan liquide middelen absoluut niet is toegestaan. Zijn reactie: liquide middelen tegenover de FOR zijn niet verplicht, maar het ondernemingsvermogen moet even hoog zijn als de FOR. Ergo: jij moet dat hoge bedrag op je balans hebben. Met een verwijzing naar een volgens mij niet bepaald gezaghebbende financiële site en de toevoeging dat hij ruggespraak had gehouden met een collega en een eerdere boekhouder van een klant van hem (met ook FOR) die het op dezelfde manier deed. Zucht. Daar werd ik zo chagrijnig van dat ik hem met stevige argumenten om de oren wilde slaan. Ik wilde ook weten of het hier om een klein foutje ging of over iets wezenlijks. Als het een kleine fout was geweest had ik hem bv. kunnen laten corrigeren.

(Overigens zag ik bij het doorspitten van mijn belastingmap ineens in een brief van de inspecteur dat de FOR niet per se op de balans hoeft, maar je hem ook mag presenteren d.m.v. een aansluitberekening vanuit de commerciële jaarstukken (besluit van 14 augustus 2002, CPP2002/2386M). Als ik het goed begrijp is dat gewoon een lijstje met de stand en evt. toe- of afname? Ik ben erg benieuwd of dit nog steeds geldt. Zou veel mensen veel gedoe schelen.)

Ik ben benieuwd wat je bedoelt met 'fiscale schade'. Ik weet niet zeker of de FOR alleen onhandig is verwerkt in de balans. De boekhouder heeft op het moment dat hij mijn aangiftes ging verzorgen (vanaf aangifte 2007, ik was al begonnen met de FOR en die was zelfs al een keer vrijgevallen vanwege niet voldoen aan het urencriterium) me geadviseerd te doteren en €10.000 van mijn spaarrekening bestempeld als zakelijk en op de balans gezet. En daar later nog wat duizendjes bij gegooid. Ik vermoed dat er dus eigenlijk geen dotatieruimte was.

Op zich kan ik er mee leven dat de FOR vrijvalt wegens onterechte dotaties. Wat ik wel erg irritant vind en wat me denk ik (hoge?) extra kosten gaat opleveren is dat ik dan waarschijnlijk ook box 3 moet corrigeren over x jaar. Dan heb ik hem dus betaald om mijn aangiftes te verkloten en krijg ik ook nog eens extra kosten door zijn gepruts. Verder vraag ik me af of de belastingdienst me ook een boete kan opleggen en ben ik bang dat er een boekenonderzoek komt (als de liquide middelen tegenover de FOR van de balans gaan is er enorm verschil). Mijn belangrijkste vraag op dit moment is wat ik het beste kan doen. In overleg gaan met de inspecteur en actief zelf laten corrigeren? Volgende aangifte (door een andere boekhouder) de hoge reserves van de balans halen en hopen dat er geen vragen worden gesteld?). Bovendien wil ik weten of ik mijn boekhouder op enige manier aansprakelijk kan stellen en/of een officiële klacht kan indienen. Verder wil ik gewoon dat mijn belastingdossier kloppend wordt.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 31 juli 2011, 12:18
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hallo Olijfje,

Het besluit dat jij aanhaalt is niet meer geldig sinds boekjaar 2004, sinds de introductie van de (verplichte) elektronische aangifte is het ook verplicht geworden de FOR op de balans te verantwoorden (link: tekst onder kopje 3 Oudedagsreserve en Balanspositie)Maar het word nu wel erg technisch.

Wat ik met fiscale schade bedoelde was eventuele rentekosten en misschien boetes die bij controle opgelegd kunnen worden. Maar gelukkig is het wel zo dat als je zelf gecorrigeerde aangiftes doet dat er dan in principe geen boetes worden opgelegd. Dat soort kosten zijn over het algemeen wel redelijk goed te verhalen op een boekhouder, het te betalen bedrag aan belasting is niet te verhalen omdat je die in alle omstandigheden toch een keer had moeten betalen, de boekhouder heeft alleen veroorzaakt dat je het niet op het juiste moment (volgens de regels) hebt betaald.

De naheffing vanuit de box 3 heffing zal wel meevallen. Als jij de box 3 vrijstelling gebruikt hebt (ruim 20.000 euro per persoon) dan betekent het dat je bij 10.000 euro spaargeld over 1,2% = 120 euro belasting moet betalen wat dan tussen de 40-60 euro er jaar zal zijn.
De grootste fiscale claim ligt op de for zelf, als je er 10.000 zou blijken onterecht te zijn dan zul je tussen de 3000-5000 euro aan belasting moeten betalen.

Een officiële klacht indienen tegen je boekhouder kan alleen als hij lid is van een brachorganisatie met klachtenregeling. Anders is het gewoon een kwestie van een (civiele) rechtzaak aanspannen om de geleden schade te verhalen.

Wat je nu het beste kunt doen? ik vind (nog steeds) fiscaal advies vragen.
Een van de mogelijkheden die ik nog zie is dat de for welliswaar moet vrijvallen maar dat je in plaats daarvan wel het recht hebt om fiscaal gunstige lijfrente of bankspaar producten af te sluiten, je maakt dan gebruik van een andere fiscale regeling voor pensioen en oude dag.
De for zal (deels) in de oude aangiftes herstelt moeten worden terwijl de opbouw van nieuwe pensioen voorzieningen alleen nog in het lopende jaar kan (of misschien 2010) kan plaatsvinden

Een fiscalist kan de goede stand van de FOR uitrekenen en ook een voorstel maken hoe je alsnog een fiscaal voordelig pensioen kan opbouwen (voor de duidelijkheid de lijfrente of bankspaarproducten kun je niet bij de fiscalist afsluiten).
Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om het fiscaal zo in elkaar te steken dat je per saldo nauwelijks niet heel veel belasting hoeft te betalen en je toch ook je pensioen voorzieining grotendeels in stand kunt houden.
Hij kan je ook heel goed adviseren over of je nu direct komende week een brief naar de inspecteur moet sturen over de fouten in de FOR of dat je gerust nog een paar maanden kunt wachten waarin je de tijd neemt alles op een rijtje te zetten en een heel fiscaal plannetje uit te stippelen voor het reorganiseren van de pensioenvoorzieningen en daarna naar de fiscus te stappen.

Het belangrijkste voordeel van direct melden is dat je de kans op boetes aanzienlijk verminderd.
Een belangrijk nadeel van melden is dat de belastinginspecteur kan besluiten tot een boekenonderzoek en dat je dan maanden zit te wachten op de uitkomst zonder te weten wat die uitkomst zal zijn. Feitelijk verlies je de regie dan.

Al met al heb ik na alles wat ik over jou situatie heb gelezen wel het gevoel dat het met een sisser kan aflopen dus zonder dat je grote bedragen aan belasting hoeft te betalen. Maar ik zou het niet graag zonder fiscaal advies doen.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 1 augustus 2011, 16:02
Olijfje Olijfje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 juli 2011
Berichten: 6
Standaard For-perikelen

Heel veel dank iedereen voor het meedenken, het geduld en de adviezen! Ik ga met de nodige bagage in zee met een nieuwe boekhouder.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
fiscale oudedagsreserve (for)


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 07:54
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon