Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 oktober 2009, 11:01
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Question Vrijwilligers voor eenmaanszaak

Ik heb al jaren een eenmanszaak en inmiddels heb ik werk voor 6 fte. Echter, ik heb echter (nog) maar een omzet voor 1 fte (mijzelf) en doe dus alles alleen. Maar het bedrijf groeit zo dus niet snel genoeg. Voor de hand zou liggen om een smak geld te lenen, maar dat is in deze tijd niet makkelijk en bij mijn omzet een risico. Een investeerder zoeken is een optie, maar ik ben bang dat ik dan een te groot deel moet afstaan.

Gelukkig heb ik een groep mensen die voor mij wel wat werk zou willen doen, bijvoorbeeld een halve tot hele dag per week. Als het bedrijf groot genoeg is, zou ik hen in dienst kunnen nemen, nu kan dat dus nog niet. Op de site van de belastingdienst vind ik informatie over de onbelaste vrijwilligersvergoeding van 150 euro per maand en ik zou deze mensen graag op zo'n manier onbelast vergoeden. Maar in de definitie staat:

U bent vrijwilliger als u aan de volgende 4 voorwaarden voldoet:
- U verricht werkzaamheden voor een organisatie zonder winstoogmerk of voor een sportvereniging of sportstichting. Deze organisatie is geen bv of nv.
- U bent niet in dienst bij de organisatie.
- U doet de werkzaamheden niet voor uw beroep.
- De vergoeding die u voor het werk krijgt, is een vrijwilligersvergoeding. Dat wil zeggen dat de vergoeding niet in verhouding staat tot de omvang en het tijdsbeslag van het werk.

Het enige probleem is dat mijn bedrijf en eenmanszaak is, dus MET winstoogmerk. Gezien de omstandigheden zijn de andere voorwaarden geen punt. Mijn eerste vraag is: "heeft iemand ervaring met vrijwilligers in eenmanszaken?" Is er een manier om die regel toe te kunnen passen?

Uiteraard heb ik ook zitten denken aan belonen in natura, in hoeverre zou ik daarmee in de problemen kunnen komen? Mijn bedrijf is een IT bedrijf en de hoeveelheid hardware is voor het werk prima te verantwoorden, ik zou deze hardware dus bij hun in beheer kunnen laten maar eigendom kunnen behouden.

Bij voorbaat dank voor jullie input!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 oktober 2009, 12:00
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Vrijwilligers voor eenmanszaak

Dag Marcelot,

Om heel bot te zijn: ik denk dat je het verkeerd aanpakt en de verkeerde richting uitdenkt. Mijn eerste vraag, toen ik dit las, was: waarom wel werk voor 6 fte en maar een omzet voor 1 fte? Vooral daar zit iets mis.

Als ik jou was zou ik toch een bedrijfsadviseur in de hand nemen om eens te kijken naar je bedrijfsvoering. Dat hoeft dus juist niet te beginnen (of te eindigen) met het lenen van een grote hoeveelheid geld, maar naar alle waarschijnlijkheid met een andere manier van je bedrijf leiden. Veel ondernemers lopen hier tegenaan en als je hier niet overheen komt, blijf je een kruidenier in plaats van een echte ondernemer.

Via het internet is er veel op dit gebied te vinden, ik heb er in het verleden ook gebruik van gemaakt. Ik al eens even nagaan waar het ook al weer staat, op dit moment weet ik zo snel even geen links.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 oktober 2009, 12:46
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard Re: Vrijwilligers voor eenmaanszaak

Hallo Mieke,

Bedankt voor je reactie, als ik een beginnend ondernemer was dan zou het inschakelen van een adviseur inderdaad een heel goed idee zijn. Maar dat is niet het geval. Het is een geval van: "meerdere jaren zaaien, nu is het tijd om te oogsten". Ik weet precies waar mijn bedrijf staat, weet ook heel goed hoe ik moet gaan oogsten, marges zijn in orde, kosten zijn onder controle, het bedrijf heeft een prima basis.

Ik ontwikkel software en tussen het ontwikkelen door heb ik de afgelopen jaren veel 'genetwerkt'. Daardoor is de vraag naar mijn producten zo gegroeid. Ik heb het afgelopen jaar gebruikt om mijn producten te vernieuwen (achteraf een goede timing) en daardoor is mijn omzet in 2009 lager dan in 2008. Maar mijn omzet in 2010 gaat onherroepelijk verdubbelen. Met meer mankracht kan ik eerder oogsten, maar ik ze voor de baat uit gewoon nog niet in dienst nemen.

Mogelijk heb ik het niet goed geformuleerd, want ik zou ook mijn bedenkingen hebben als ik bij 6 fte een inkomen omzet van 1 fte zou lezen. Wat ik bedoel is dat als ik alleen verder zou werken dat ik dan in 2010 een omzet zou hebben van 2 fte, in 2011 3 fte, in 2012 4 fte, etc. Maar als ik nu voor een paar mensen iets te laten doen een totale productiviteit kan verzamelen van 2 fte, dat ik dan in 2010 een omzet zou hebben van 4 fte, in 2011 6 fte, in 2012 8 fte, etc. Dus ik zou sneller groeien en eerder in staat zijn om mensen in dienst te nemen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 oktober 2009, 13:54
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Vrijwilligers voor eenmaanszaak

Dag Marcelot,

Dan zijn we het oneens met elkaar. Ik denk dat het namelijk goed is van tijd tot tijd iemand "vers" naar je bedrijf laten kijken. Je kunt je blindstaren op zaken en iemand van buiten is dan soms handig om het een en ander weer in perspectief te zien. Ik heb het al diverse malen gedaan en het bevalt me uitstekend.

Als ik je beschrijving nu lees zou ik overigens gewoon mensen op freelance basis voor je laten werken en absoluut niet op vrijwillige basis. Zoals je al in je eerste bericht aangeeft krijg je daar geheid gedonder mee, is het niet via officiële regelingen, dan is het wel omdat de belastingdienst dat waarschijnlijk niet accepteert van de "vrijwilligers" zelf. En hoewel die groep mensen die je noemt nu zeggen dat ze het graag doen vraag ik me af of ze dat blijven doen.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 oktober 2009, 14:03
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard Re: Vrijwilligers voor eenmaanszaak

We zijn het niet helemaal oneens hoor, een frisse blik is altijd goed. Maar op dit moment zoek ik even naar de beste manier om de productiviteit te verhogen, zonder op hoge kosten te komen of mijzelf (flink) in de schulden te zetten. Freelancers inhuren is een goede optie, waar ik ook zeker aan denk. Bijvoorbeeld tekstschrijvers voor het maken van handleidingen bij mijn software. Echter, het zal een tekstschrijver tijd kosten om de producten te leren kennen en veel termen in de software zijn heel branche-specifiek.

De mensen waar ik het over heb, die kennen de producten en de branche. Dus het schrijven van handleidingen en daarna het testen van de nieuwe software in combinatie met die handleidingen, dat zijn dingen die ik door hen kan laten doen. Daartoe zijn nu ook al bereid, de motivatie is er namelijk ook zonder dat ik hen een vergoeding geef. Maar ik zou ze graag nog wat meer werk laten doen en dan zou ik ze graag een (beperkte) vergoeding geven. Dus vandaar mijn vraag omtrent de vrijwilligersvergoeding van 150 euro per maand i.c.m. de eenmanszaak.

Bedankt in ieder geval voor je reacties!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 oktober 2009, 20:47
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Vrijwilligers voor eenmaanszaak

Vergeet 't maar dat je dit op basis van een vrijwilligersvergoeding kunt doen zonder achteraf problemen (en een hoop kosten) te krijgen. De kosten gaan nu eenmaal voor de baten uit, zie het dus als een investering in de toekomst om nu reeds mensen aan te nemen, al dan niet als freelancer te laten werken voor je of via payroll iets te regelen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 oktober 2009, 14:04
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Vrijwilligers voor eenmaanszaak

Hej Marcelot,
ik heb geen idee welke mensen je op het oog hebt, die gratis voor je willen werken. Maar zou het een idee zijn om ze een stageplaats aan te bieden?

Waarschijnlijk zul je daar wel iets tegenover moeten stellen aan begeleiding en scholing. Dat kost tijd en energie, maar niet zoveel geld. Denk ik.

Dat kan echter waarschijnlijk alleen wanneer de vrijwilligers daadwerkelijk baat hebben (voor hun ontwikkeling en/of studie) bij het werken voor jouw bedrijf.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 oktober 2009, 15:10
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard Re: Vrijwilligers voor eenmaanszaak

De groep bestaat uit een 8-tal mensen, die een paar keer per jaar helpen in de praktijk (zoals je vaak ziet bij een beurs bijvoorbeeld). Dus ik ken ze goed, ze kennen mijn producten daarom ook goed. Ze zijn deels student en deels werkend in andere sectoren.

Het is misschien wel een idee om te kijken of ik dat (voor enkelen) in een 'stage' vorm kan doen. Ik zal de studenten onder hen eens vragen of ze kansen zien om er een stage van maken. Voor de werkenden lijkt me dat echter lastig... ik denk dat je toch wel een school nodig hebt en niet zomaar tussen twee volwassenen een stage kunt afspreken
Met citaat reageren
  #9  
Oud 11 oktober 2009, 15:36
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Vrijwilligers voor eenmaanszaak

Tja, dat van die school en stage zul je dan uit moeten zoeken. Daar weet ik verder ook niets van.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reiskosten vrijwilligers en mijzelf Zji Belasting 2 27 april 2009 18:49


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon