Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 juli 2011, 14:38
Sam3284 Sam3284 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2008
Berichten: 22
Standaard Urencriterium 2010 - aantal uren

Hallo,

Op dit moment ben ik bezig met de aangifte IB 2010 voor ondernemers. Nu heb ik vorig jaar 640 declarabele uren gedraaid over het hele jaar. Daarnaast heb ik me veel bezig gehouden met studie en vakliteratuur. Ook administratie, reistijd, LinkedIn, concepten bedenken e.d. waren van toepassing.
Naast dit werk ben ik ook WO student en vraag ik me af of ik wel geloofwaardig over kom, wanneer ik de zelfstandigenaftrek toepas, vanwege de 1225 uur van het urencriterium. Een hele nauwkeurige urenstaat heb ik niet, maar wel de boeken die ik bestudeerd heb (+/- 2000pagina's) en de administratie zelf natuurlijk. Ik voldoe denk ik wel aan het criterium, maar hoe streng wordt er getoetst?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 juli 2011, 19:40
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam3284 Bekijk bericht
Een hele nauwkeurige urenstaat heb ik niet
Over hoe nauwkeurig hij moet zijn valt te twisten, maar voor het urencriterium word je wel geacht een feitelijke urenadministratie te hebben gevoerd. Een achteraf geconstrueerd verhaal over het totaal aantal uren voldoet niet.

Die boeken bestuderen, was dat studie of werk in je onderneming?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 juli 2011, 19:42
Sam3284 Sam3284 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2008
Berichten: 22
Standaard

Die boeken waren voor de onderneming bedoeld (marketing) en niets met mijn studie (heel ander vakgebied).
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 juli 2011, 21:53
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam3284 Bekijk bericht
Die boeken waren voor de onderneming bedoeld (marketing) en niets met mijn studie (heel ander vakgebied).
Dan mag je die uren meetellen, maar je moet niet gek opkijken als de belastinginspecteur daar vraagtekens bij zet of deze uren niet accepteert. Zeker als het aantal uren in verhouding tot het geheel ongebruikelijk hoog is.

Ter vergelijking: ik heb weleens een uitspraak van een rechter gelezen over een paardenhouder die ondernemersaftrek claimde en die o.a. elke dag 1,5 uur (o.i.d.) bezig was met water naar de paarden brengen (jerrycan op de fiets ofzo). Dat doet een ondernemer normaliter niet, oordeelde de rechter, die zou dat efficiënter en zakelijker aanpakken. Dus mochten die uren niet meetellen.

De moraal van dit verhaal: wanneer je je onderneming aanpakt als hobbyist of student, in plaats van als zakelijk handelend ondernemer, dan kunnen de hobby- of studie-uren worden verworpen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 juli 2011, 22:17
Sam3284 Sam3284 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2008
Berichten: 22
Standaard

De uren uit die studie worden daarentegen nu in 2011 wel gebruikt om verder te ondernemen (tweede bedrijf in de vorm van v.o.f.). Dat zou wel relevant kunnen zijn neem ik aan?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 juli 2011, 16:09
Sam3284 Sam3284 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2008
Berichten: 22
Standaard

Niemand verder die er nog iets nuttigs over kan zeggen?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 20 juli 2011, 18:36
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Zover ik weet zitten hier op het forum geen belastinginspecteurs die je een sluitend antwoord (dan wel formeel standpunt) kunnen meedelen.

Als jij van mening bent dat je 1225 uur of meer aan je onderneming hebt besteed en voldoende argumenten hebt om dit aannemelijk te maken zou ik de zelfstandigenaftrek claimen. Tegelijkertijd geld reserveren voor mocht dit afgewezen worden en je een navordering krijgt zodat je die tijdig kan betalen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 20 juli 2011, 18:38
Sam3284 Sam3284 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2008
Berichten: 22
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Zover ik weet zitten hier op het forum geen belastinginspecteurs die je een sluitend antwoord (dan wel formeel standpunt) kunnen meedelen.

Als jij van mening bent dat je 1225 uur of meer aan je onderneming hebt besteed en voldoende argumenten hebt om dit aannemelijk te maken zou ik de zelfstandigenaftrek claimen. Tegelijkertijd geld reserveren voor mocht dit afgewezen worden en je een navordering krijgt zodat je die tijdig kan betalen.
Deze navordering, is dat gewoon het bedrag wat eigenlijk betaald had moeten worden incl. rente?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 20 juli 2011, 18:54
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

In principe wel. Tenzij de belastingdienst van mening is dat je had kunnen weten dat je niet voldoende uren had gemaakt, dan kunnen zij een boete opleggen.
Daarom ook: zorg dat je de uren aannemelijk kunt maken zodat je pleitbaar standpunt hebt.
Het komt overigens zelden voor dat de belastingdienst in deze gevallen een boete oplegt.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ww: na de startersperiode verder met een beperkt aantal uren tomjansen Freelancepraktijk starten 4 5 januari 2011 22:00
Inkomstenbelasting Urencriterium: belastinginspecteur staat meetellen uren voor de start niet toe snaber Belasting 2 23 februari 2010 16:03
Schatting aantal uren voor deze opdracht? Janna Omgaan met opdrachtgevers 0 19 februari 2009 21:49
Uren in vrijgestelde dagen van de baas meetellen voor urencriterium? Verwijderd account Belasting 2 11 januari 2009 16:38
Hoe kom je aan 1225 uren voor het urencriterium? agnez Belasting 12 19 januari 2007 11:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon