Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 december 2008, 11:23
mies77 mies77 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 september 2008
Berichten: 3
Standaard Help, ik word ondernemer?

Ik heb een fulltime baan, en eigenlijk wil ik dat ook graag zo houden. Toch ben ik ook iemand die graag met verschillende dingetjes bezig wil zijn buiten zijn baan, en zolang dat geen zaken zijn die conflicteren met wat ik 'overdag' doe mag dat ook. Ik zal me dan ook waarschijnlijk in januari in gaan schrijven bij de KvK, vanwege het onderstaande.

Op dit moment heb ik wat bijverdiensten (waar ik mijn eerste topic hier over heb geopend), ik maak voor het bedrijf waar mijn vader werkt 5-6 keer per jaar een folder en krijg daarvoor betaald. Ik stel facturen op zonder BTW, en geef de inkomsten op als inkomsten uit overige werkzaamheden. Tot zover niet zo spannend. Nu gaan daar echter twee zaken bij komen.

Allereerst heb ik in een enthousiaste bui het plan opgevat om een webshop te beginnen. De goederen die ik wil gaan verkopen heb ik al ingekocht, en dus privé betaald. De shop is voor een groot deel al ontworpen, ik heb hosting, alles privé betaald omdat ik natuurlijk nog niet echt onderneem en dus geen inschrijving bij de KvK, zakelijke bankrekening en/of BTW nummer heb. Wil ik de site echter online zetten en daadwerkelijk dingen gaan verkopen, dan moet ik me natuurlijk wel inschrijven (en bij de Belastingdienst een BTW nummer aanvragen).

Daarbij komt dat ik vind dat ik leuk kan schrijven, er zijn mensen die die mening met me delen en mij vragen om voor hen teksten te schrijven. Ze willen daarvoor een factuur.

- Even los van de webshop. Als ik alleen voor het bedrijf waar mijn vader werk brochures maak, hoef ik geen KvK inschrijving of BTW nummer te hebben. Hoe zit dat als ik daarbij ook teksten zou gaan schrijven? Ik geloof dat 'incidenteel' hiervoor een sleutelwoord is, de vraag is dus sowieso wat incidenteel is. Wellicht is het feit dat ik een fulltime baan heb (40 uur per week) een argument om te 'bewijzen' dat ik incidenteel werkzaamheden uitvoer?

- Als ik de webshop open moet ik me inschrijven bij de KvK en een BTW nummer aanvragen (neem ik aan). Moet ik dan voortaan ook BTW rekenen over het ontwerp van de brochures, en de teksten die ik schrijf?

- Schrijf ik me in als freelancer, of als ZZP'er? Maakt dat iets uit?

- Waar ik het meeste tegenop zie als het gaat om de webshop, is het de administratie. Ik ben een creatieveling en heb niets met cijfers, ben ook niet zo goed in het netjes bewaren van bonnetjes en papieren. Nu lees ik dat een goede schoenendoos wonderen doet, maar toch vind ik het allemaal wel een beetje benauwend. Los daarvan, hoe ga ik administratief om met de privé uitgaven die ik al heb gedaan als voorbereiding op de webshop?

Het zijn nogal wat vragen, maar wellicht zijn er hier mensen die er in ieder geval een deel van kan beantwoorden. Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 december 2008, 21:19
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Help, ik word ondernemer?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mies77 Bekijk bericht
Ik heb een fulltime baan, en eigenlijk wil ik dat ook graag zo houden. Toch ben ik ook iemand die graag met verschillende dingetjes bezig wil zijn buiten zijn baan, en zolang dat geen zaken zijn die conflicteren met wat ik 'overdag' doe mag dat ook. Ik zal me dan ook waarschijnlijk in januari in gaan schrijven bij de KvK, vanwege het onderstaande.

Op dit moment heb ik wat bijverdiensten (waar ik mijn eerste topic hier over heb geopend), ik maak voor het bedrijf waar mijn vader werkt 5-6 keer per jaar een folder en krijg daarvoor betaald. Ik stel facturen op zonder BTW, en geef de inkomsten op als inkomsten uit overige werkzaamheden. Tot zover niet zo spannend. Nu gaan daar echter twee zaken bij komen.

Allereerst heb ik in een enthousiaste bui het plan opgevat om een webshop te beginnen. De goederen die ik wil gaan verkopen heb ik al ingekocht, en dus privé betaald. De shop is voor een groot deel al ontworpen, ik heb hosting, alles privé betaald omdat ik natuurlijk nog niet echt onderneem en dus geen inschrijving bij de KvK, zakelijke bankrekening en/of BTW nummer heb. Wil ik de site echter online zetten en daadwerkelijk dingen gaan verkopen, dan moet ik me natuurlijk wel inschrijven (en bij de Belastingdienst een BTW nummer aanvragen).

Daarbij komt dat ik vind dat ik leuk kan schrijven, er zijn mensen die die mening met me delen en mij vragen om voor hen teksten te schrijven. Ze willen daarvoor een factuur.

- Even los van de webshop. Als ik alleen voor het bedrijf waar mijn vader werk brochures maak, hoef ik geen KvK inschrijving of BTW nummer te hebben. Hoe zit dat als ik daarbij ook teksten zou gaan schrijven? Ik geloof dat 'incidenteel' hiervoor een sleutelwoord is, de vraag is dus sowieso wat incidenteel is. Wellicht is het feit dat ik een fulltime baan heb (40 uur per week) een argument om te 'bewijzen' dat ik incidenteel werkzaamheden uitvoer?
Dat je een fulltime baan hebt zegt helemaal niks. Er zijn er zat die hun onderneming in het begin voeren naast hun (fulltime) baan.
Je schrijft je ook eenmalig in bij de KvK en je vult eenmalig een 'opgaaf startende onderneming'-formulier in (Belastingdienst). Je kunt bij de KvK wel meerdere handelsnamen registreren onder je KvK-nummer, maar als eenmanszaak kun je geen meerdere KvK-nummers hebben.

- Als ik de webshop open moet ik me inschrijven bij de KvK en een BTW nummer aanvragen (neem ik aan). Moet ik dan voortaan ook BTW rekenen over het ontwerp van de brochures, en de teksten die ik schrijf?
Hier weet ik zo het antwoord helaas niet op (mijn gevoel zegt ja, maar zeker weten doe ik het dus niet).

- Schrijf ik me in als freelancer, of als ZZP'er? Maakt dat iets uit?
Inschrijven als freelancer of ZZP'er kan niet (wat is volgens jou trouwens het verschil tussen die twee?), je schrijft je in als eenmanszaak.

- Waar ik het meeste tegenop zie als het gaat om de webshop, is het de administratie. Ik ben een creatieveling en heb niets met cijfers, ben ook niet zo goed in het netjes bewaren van bonnetjes en papieren. Nu lees ik dat een goede schoenendoos wonderen doet, maar toch vind ik het allemaal wel een beetje benauwend. Los daarvan, hoe ga ik administratief om met de privé uitgaven die ik al heb gedaan als voorbereiding op de webshop?
Een goede schoenendoos raad ik af. Hier op de site (onder Starten) staat ook genoeg informatie over het opzetten van de administratie.
Hoewel ik een Directiesecretaresse/Management assistente opleiding heb gevolgd, ben ik ook niet erg van de administratie (niet de boekhouding kant ervan in ieder geval). Ik heb er ook voor gekozen om vanaf 't begin de boekhouding uit te besteden en ik heb er nog geen moment spijt van gehad.

Het zijn nogal wat vragen, maar wellicht zijn er hier mensen die er in ieder geval een deel van kan beantwoorden. Alvast bedankt!
Heb m'n antwoorden er tussen gezet
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 december 2008, 08:40
Bodegraven Bodegraven is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 35
Standaard Re: Help, ik word ondernemer?

Hallo Mies,

Je bent ondernemer als je "deelneemt aan het maatschappelijk verkeer". Als je alleen voor het bedrijf van je vader werk verricht, is dat niet het geval.
Maar als je ook teksten gaat schrijven voor anderen dan gaat dat richting ondernemer. Met je webshop lijkt het me duidelijk dat je ondernemer bent.

Je schrijft je dan in bij de KvK, krijgt daar gelijk je BTW-nummer en kan je gaan factureren met BTW. Ook voor de folders en de teksten.
Voor de inkomstenbelasting geef je dat dan op als winst uit ondernemen.

Het advies van Illutic over de boekhouding kan ik volledig onderschrijven!

Succes!

Frans
__________________
Atlas Administratieservice
Den Haag - Ypenburg
www.atlas-administratieservice.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 januari 2009, 20:26
Kees_ASB Kees_ASB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 31
Standaard Re: Help, ik word ondernemer?

Hoi Mies,

Zelf ben ik in mei 2008 begonnen en heb ook een baan van 40 uur per week.
Lekker dat je alles alleen uit mag zoeken in het begin. Gelukkig had ik een collega met een eigen bedrijf, dat was heel prettig!

Hoe ik moet citeren hier weet ik niet, dus plak ik een stukje uit de discussie hierin:
- Als ik de webshop open moet ik me inschrijven bij de KvK en een BTW nummer aanvragen (neem ik aan). Moet ik dan voortaan ook BTW rekenen over het ontwerp van de brochures, en de teksten die ik schrijf?
Hier weet ik zo het antwoord helaas niet op (mijn gevoel zegt ja, maar zeker weten doe ik het dus niet).
Mijn reactie is:Je moet BTW rekenen over alle diensten en producten die je levert. Wel zijn er verschillende tarieven: 19% voor bijna alles (zie http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/btw/tarieven
Het gaat er niet om wat je doet, maar wat er op je factuur in rekening wordt gebracht.

Wat betreft de administratie en veel andere zaken raad ik absoluut aan om een boekje te kopen http://www.managementboek.nl/boek/97...van_den_boomen
Ook al laat je de administratie door een ander doen, je moet er zelf over kunnen nadenken, praten en begrijpen waarom ze iets doen. Dit boekje is een naslagwerk wat er ook voor kan zorgen dat je hier je vragen beter kan stellen en de antwoorden beter begrijpt.
__________________
Groetjes,
Kees
www.ambachtservicebureau.nl
PC reparatie en onderhoud
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
webwinkel


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
90% omzet van één opdrachtgever: wel of geen ondernemer? Gerard Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 22 september 2008 19:53
'Contractje uit loondienst' naar zelfstandig ondernemer ottovb Al die andere praktische dingen 2 4 maart 2008 18:59
Kan ik ondernemer worden voor de belastingdienst? tialda Freelancepraktijk starten 3 13 februari 2008 20:34
Zelfstandig ondernemer naast fulltime studie? Marijn Belasting 5 20 januari 2007 11:20
Ondernemer op de valreep? Matt Belasting 16 15 december 2006 08:32


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon