Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 november 2012, 08:05
valkenburgteksten valkenburgteksten is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 november 2012
Berichten: 2
Standaard Legercommandant klant

Beste allemaal,

Ik heb op dit moment een aardige lijst met klanten opgebouwd.
Als tekstschrijver reken ik per woord.
Hierdoor heb ik grote opdrachten en kleine opdrachten.
Sinds maandag heb ik er een nieuwe klant bij en ik draai letterlijk door van de beste man.
Hij neemt een opdracht af van € 5 en ik respecteer iedere klant zowel klein als groot.
Maar dit gaat me toch echt te ver op de manier waarop hij mij behandeld.
Hij stuurde een e-mail met een vraag voor een opdracht.
Dit is normaal, maar ik zat op dit moment in bespreking dus kon niet binnen 1 uur reageren.
Vervolgens belt de klant me 10x en krijg ik een ongelofelijk kwade e-mail dat het geen stijl is dat ik niet op die man reageer binnen 1 uur.
Ik zat in bespreking met een grote potentiële klant en dan ga ik geen mail checken.
Vervolgens moesten de teksten van hem binnen 30 min geleverd worden.
Exact op de seconde mail ik de beste man zijn tekst en wordt ik gebeld waar de teksten blijven.
Maar het wordt nog erger dan je denkt.
Afgelopen nacht besluit de beste man mij 4x te bellen.
In mijn mail zie ik dat hij s'nachts een tekst nodig had van 5 euro.
Opnieuw verwijten dat ik niet reageer...
Ik werk toch echt alleen op werkdagen en ik ben nu echt zo klaar met deze man.
Hoe kan ik deze beste man het beste de deur wijzen?
Want ik zie hem nog in staat dat hij me zwart gaat maken op het internet.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 november 2012, 13:11
Hermina
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Mijn reactie op jouw klant

Wat een bizar verhaal. Ik heb veel rare dingen gehoord en ook zelf wel meegemaakt, maar dit slaat werkelijk alles. Mijn eerste reactie is, alle contacten verbreken met deze klant en resoluut duidelijk maken dat je niet verder met hem in zee gaat. En s'nachts bellen, hoef je niet te tolereren. Dit gaat werkelijk alle perken te buiten!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 november 2012, 14:17
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Volgens mij spoort die man niet helemaal. Ik ben dan ook bang dat je met een beroep op zijn redelijkheid en fatsoen niet erg ver komt.

Mocht je hem nog een kans willen geven, dan zou ik hem telefonisch en via e-mail duidelijk maken:
  • dat je niet 24 uur per dag voor hem beschikbaar bent maar alleen tijdens kantooruren.
  • dat je e-mails en voice-mails altijd zo snel mogelijk zult beantwoorden maar dat dat niet betekent dat je dat per omgaande doet.
  • dat je door bijvoorbeeld je werkzaamheden voor andere klanten nu eenmaal niet altijd (telefonisch) bereikbaar bent.
  • dat je alleen nog opdrachten voor hem uitvoert als hij zich bovenstaande regels eigen maakt.
Persoonlijk zou ik hem vriendelijk doch beslist de deur wijzen. Hij kost je meer energie en ergernis dan het aan inkomsten oplevert.


En ja, iedereen kan iedereen op het internet zwartmaken. Maar of dat nu een reden is om een onbeschofte lomperik als klant aan te houden....


Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 november 2012, 14:18
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door valkenburgteksten Bekijk bericht
Vervolgens belt de klant me 10x en krijg ik een ongelofelijk kwade e-mail dat het geen stijl is dat ik niet op die man reageer binnen 1 uur.
Ik denk dat je dit over jezelf afroept door opdrachten van 5 euro aan te nemen en snelle levering te beloven. Op zich is dat niet absurd, mijn kledingreparateur doet tot mijn grote tevredenheid precies hetzelfde, maar in de tekstschrijfwereld is het zeer ongebruikelijk. Zodoende raap je rare klanten uit de goot.

Wat soms een goede strategie is, is om de klant (per e-mail) uit te leggen dat je kennelijk niet aan zijn verwachtingen kan voldoen, daarvoor excuses aanbieden, meedelen dat je hem niet verder van dienst wilt zijn, en daarbij een creditfactuur sturen voor alle eerder gefactureerde bedragen en dat geld gelijk overmaken naar zijn rekening. Zo heeft hij al zijn geld terug, heeft hij weinig meer om over te klagen, zal hij nog een keertje mopperen, maar daarna hoor je er waarschijnlijk niets meer van. In dit geval kost je dit een tientje ofzo, begrijp ik, maar daarmee ben je wel van de kwestie af.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 november 2012, 21:39
klusser klusser is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juli 2010
Berichten: 44
Standaard

Uiteraard moet je deze klant zo snel als mogelijk dumpen. Ik denk dat niemand zit te wachten op een klant met dergelijk gedrag en dergelijke eisen.

Maar even off-topic:

Ik heb bij jouw vorige onderwerp commentaar gegeven op de opbouw van jouw tekst (grammatica, interpunctie, het gebruik van wit) en nu zul je mij wel een zeikerd vinden, maar ik vind deze tekst (alweer) niet tekstschrijver-waardig. Dit keer valt met name de d/t-spelling op.
Ik wil niet lullig doen hoor, maar hoe verkoop je een tekst aan een klant als er fouten in staan met betrekking tot interpunctie en d/t-spelling?
Dit is niet te corrigeren met een spellingscontrole.

Ik bedoel dit allemaal opbouwend. Dus dump die klant en google eens op d/t-spelling. Dan vind je een hoop bruikbare informatie!

Groeten Remo
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 november 2012, 13:44
MrMartinH's schermafbeelding
MrMartinH MrMartinH is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
Standaard

Ik kan het niet helpen dat ik even moest lachen bij het lezen van je bericht, hoewel ik helemaal snap dat het voor jou absoluut niet grappig moet zijn.

Ik zou de eerdere adviezen van hierboven ter harte nemen en zorgen dat je alle contact met deze beste man zo snel mogelijk verbreekt. En voor maar €5,- per opdracht verlies je daar in ieder geval niet veel mee.
__________________
3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau
3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties
http://www.3dinyourhands.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 27 november 2012, 16:58
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard

Aanvulling op wat allemaal al geschreven is:

Ondernemen is keuzes maken. Kiezen wat je wilt doen en op welke manier.

Niet iedere klant past bij je en jij past niet bij iedere klant.

Hoe gaat het nu met je en wat heb je besloten en gedaan?

Groeten van Hetty
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 november 2012, 17:06
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

De naam Valkenburgteksten kwam me al bekend voor. Even zoeken op deze site leverde deze door Valkenburgteksten gestartte discussie op:
http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=12398


Ik geef hem/haar het voordeel van de twijfel, maar echt professioneel ziet het er allemaal niet uit.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat hij/zij om advies mag vragen hier. Maar als je je teksten voor €5,00 weggeeft, kun je ook niet veel van je klanten verwachten.

If you ask to be payed in peanuts, your customers probably will be monkeys (variatie op een bekende uitspraak).

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Concurrentie- en relatiebeding bij zelf aangebrachte klant elgwappo Omgaan met opdrachtgevers 10 29 december 2010 14:14
probleempje met klant JuliaV Omgaan met opdrachtgevers 10 1 juli 2007 02:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon