Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 maart 2013, 15:18
ronald75 ronald75 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 maart 2013
Berichten: 3
Standaard VAR en aansprakelijkheid

Beste,

Ik ben al een poosje freelance programmeur. Tot en met 2011 heb ik altijd meerdere klussen gehad zodat ik zonder problemen voldeed aan de VAR vragen.

In 2012 (en zoals het er nu naar uitziet ook in 2013) is een klus dermate groot geworden dat deze 80% van mijn uren "opvreet". De overige uren gaan naar twee ander kleinere projecten.

Nu raakt mijn "grote" opdrachtgever een beetje in paniek. Ik ben voor 2013 in het bezit van een VAR Winst uit Onderneming maar nu is hij van mening omdat ik zoveel tijd voor hem besteed hij het risico loopt op een boete.

Ook al komt het tot problemen met de belastingdienst; de eventuele boete is dan toch voor mij (opdrachtnemer) omdat ik als freelancer een VAR verklaring heb?

Of zijn daar ook weer uitzonderingen op?

Bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 maart 2013, 20:40
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Als je de vragen op het VAR-aanvraagformulier goed hebt beantwoord en jouw situatie niet structureel afwijkt van je antwoorden dan geldt je VAR gewoon en is er vrijwel geen risico op een boete of naheffing. De opdrachtgever hoeft alleen maar te checken dat je een VAR-WUO hebt in het betreffende jaar en dat de werkzaamheden die hij je opdraagt binnen de omschrijving vallen. En hij moet een kopietje van je paspoort bewaren.

Je kunt je opdrachtgever verwijzen naar de Beleidsregels beoordeling dienstbetrekking, waarin dat wordt uitgelegd.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 april 2013, 22:32
ronald75 ronald75 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 maart 2013
Berichten: 3
Standaard

Precies, dit is zoals ik het altijd heb begrepen.

Is er dan helemaal geen risico voor de opdrachtgever?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 april 2013, 23:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ronald75 Bekijk bericht
Is er dan helemaal geen risico voor de opdrachtgever?
Als je die vraag aan een jurist/accountant/fiscalist stelt, krijg je een eindeloos ingewikkeld en vrijwel onbruikbaar antwoord. Ik heb accountantsrapporten van rond de 100 pagina's gezien met deze vraagstelling, waar opdrachtgevers erg van kunnen schrikken. Dat gaat dan over dingen als de gezagsverhouding, inlenersaansprakelijkheid, ketenaansprakelijkheid, de g-rekening, IB-47-aangifte, Waadi-registratieplicht etc. In al die wet- en regelgeving en bijbehorende jurisprudentie zitten risico's (vooral als opdrachtgever de regels op de een of andere manier misbruikt).

In de praktijk bij het inhuren van een doorsnee freelancer/zzp'er voor een gewone opdracht (met de gebruikelijke mitsen en maren rond correct gebruik van de VAR): nee.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR voor 2010 aanvragen René Nieuws - Voor en door freelancers 6 16 februari 2010 21:55
VAR ROW tot eind 2009 of toch een VAR WUO? Anneee Freelancepraktijk starten 3 24 september 2009 09:29
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 19:18
VAR digitaal en stilzwijgend verlengd? Moderator Nieuws - Voor en door freelancers 0 18 april 2008 09:44
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 19:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon