Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 augustus 2009, 15:54
mcdronkz mcdronkz is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 augustus 2009
Berichten: 1
Standaard Een aantal klussen per jaar, hoe zit het?

Ik doe een aantal klussen per jaar, voornamelijk webdeveloping en fotografie. Dit zijn klussen die een paar weken duren, voor hoever ik begrepen heb is 't onvoldoende om als ondernemer aangerekend te worden. Tevens ben ik bij 2 bedrijven in loondienst, allemaal met een nul-uren contract omdat de hoeveelheid werk erg varieert en omdat ik een HBO opleiding ernaast doe.

Mijn opdrachtgevers willen toch een factuur hebben, dus verdiep ik me nu in de mogelijkheden.

Voor zover ik begrepen heb kan ik gewoon een factuur sturen en 't bij de belastingaangifte onder "resultaat uit overige werkzaamheden" zetten. Hier heb ik een aantal vragen over.

1) Wat mag ik op deze manier maximaal verdienen per jaar?
2) Hoeveel belasting wordt er geheven? Ik heb begrepen dat, wanneer je onder een bepaald bedrag blijft, er geen belasting wordt geheven op het resultaat uit overige werkzaamheden. Klopt dit? Wat wordt er verder nog ingehouden aan premies?
3) Wanneer komt m'n studiefinanciering in gevaar?
4) Wat moet ik verplicht vermelden op de factuur?
5) Waar moet ik verder nog rekening mee houden?

Ik heb al het één en ander gelezen op deze site (die overigens erg goed geschreven is!) maar op bepaalde vragen kan ik geen duidelijk antwoord vinden. Ik weet zeker dat er hier iemand is die me verder kan helpen met de totstandkoming van m'n eerste factuur!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 augustus 2009, 16:53
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Een aantal klussen per jaar, hoe zit het?

Voor zover ik begrepen heb kan ik gewoon een factuur sturen en 't bij de belastingaangifte onder "resultaat uit overige werkzaamheden" zetten. Hier heb ik een aantal vragen over.

1) Wat mag ik op deze manier maximaal verdienen per jaar?
> Zie je stufi als je die nog hebt ( ib-groep.nl )

2) Hoeveel belasting wordt er geheven? Ik heb begrepen dat, wanneer je onder een bepaald bedrag blijft, er geen belasting wordt geheven op het resultaat uit overige werkzaamheden. Klopt dit? Wat wordt er verder nog ingehouden aan premies?
> Geen enkel, TOTDAT je bericht krijgt van de KVK/BD dat je belastingplichtig bent. Tot dat zover is mag je geen BTW heffen en moet je dus 0 % BTW tarieven hanteren en die 0% ook apart vermelden.
Zie op de site voor de verplichte items die op een factuur horen.

3) Wanneer komt m'n studiefinanciering in gevaar?
> Zie punt 1
4) Wat moet ik verplicht vermelden op de factuur?
> Zie punt 2

5) Waar moet ik verder nog rekening mee houden?
> eh ... algemene voorwaarden? goede contracten? eh... vanalles!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 augustus 2009, 12:26
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Een aantal klussen per jaar, hoe zit het?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
2) Hoeveel belasting wordt er geheven? Ik heb begrepen dat, wanneer je onder een bepaald bedrag blijft, er geen belasting wordt geheven op het resultaat uit overige werkzaamheden. Klopt dit? Wat wordt er verder nog ingehouden aan premies?
> Geen enkel, TOTDAT je bericht krijgt van de KVK/BD dat je belastingplichtig bent. Tot dat zover is mag je geen BTW heffen en moet je dus 0 % BTW tarieven hanteren en die 0% ook apart vermelden.
Zie op de site voor de verplichte items die op een factuur horen.
0% is ook een belastingtarief. Als je geen BTW heft mag je dit percentage ook niet noemen op de factuur. Je noemt dus helemaal niks van belasting.
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 augustus 2009, 12:34
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Een aantal klussen per jaar, hoe zit het?

Bij buitenlandse zaken soms wel ja, maar ook als je het niet mag heffen. Ik kan helaas geen bron voor dit laatste vinden, maar wel het volgende op onze site:


Citaat:
Het toegepaste btw-tarief wordt uiteraard alleen vermeld als je btw-plichtig bent voor de betreffende dienst. Het is aan te raden, maar niet verplicht, om het op de factuur te vermelden als je bent vrijgesteld van btw-plicht. De opdrachtgever weet dan dat het ontbreken van een btw-bedrag niet te wijten is aan slordigheid.
Als je dat wat ruimer ziet, kun je dus vermelden dat je GEEN BTW/KVK hebt en daarom geen BTW mag heffen. Dan is dat ook meteen duidelijk, al zul je dit wel vantevoren in je contract/besprekingen met opdrachtgever moeten vermelden.

Daarnaast is het gewoon in veel opzichten handig om je BTW en KVK aan te vragen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 augustus 2009, 12:37
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Een aantal klussen per jaar, hoe zit het?

Het is dan inderdaad een melding 'Vrijgesteld van BTW-plicht' oid. Nooit het vermelden van een 0% tarief als je niet BTW-plichtig bent.
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 oktober 2009, 12:15
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Een aantal klussen per jaar, hoe zit het?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcdronkz Bekijk bericht
2) Hoeveel belasting wordt er geheven? Ik heb begrepen dat, wanneer je onder een bepaald bedrag blijft, er geen belasting wordt geheven op het resultaat uit overige werkzaamheden. Klopt dit? Wat wordt er verder nog ingehouden aan premies?
Ik denk dat je voor het bedrag/de bedragen zekerheidshalve het beste uit kunt gaan van de vrijgestelde vergoedingen voor vrijwilligerswerk.

In een toelichting van de Belastingdienst staat daar het volgende over:

"Vrijwilligerswerk
Werkte u als vrijwilliger voor een niet-commerciële instelling en kreeg
u daarvoor een beloning? Dan hoeft u deze misschien niet aan te
geven. Van belang is of de beloning kan worden beschouwd als een
zogenoemde marktconforme beloning. Met andere woorden: u zou
een vergelijkbare beloning hebben gekregen als u die werkzaamheden
bijvoorbeeld in loondienst had uitgevoerd. Dan is de ontvangen
beloning wel belastbaar.

Er is geen sprake van een marktconforme beloning, als u als vrijwilliger
van 23 jaar of ouder maximaal € 4,50 per uur hebt ontvangen.
De beloning is dan onbelast. Voor een vrijwilliger jonger dan 23 jaar
geldt een maximum van € 2,50 per uur. In beide gevallen geldt een
maximumbedrag van € 150 per maand en een maximumbedrag van
€ 1.500 per jaar. Als de beloning hoger was dan een van deze twee
bedragen, geeft u de volledige beloning aan.

Let op!
Ontving u uitsluitend een vergoeding voor de kosten die u echt
maakte? Dan hoeft u deze vergoeding niet aan te geven, ook al was
de vergoeding hoger dan € 150 per maand of € 1.500 per jaar."

Daarnaast hoef je natuurlijk geen belasting af te dragen als je kosten gelijk zijn aan of groter zijn dan je inkomsten.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 22:03
Als je het idee hebt dat je het anders moet gaan aanpakken Marieke80 Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 14 16 november 2008 19:58
Aanvullende tips en vragen voor het startersbezoek van de Belastingdienst? Sebastiaan... Belasting 0 14 oktober 2008 23:36
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon