Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 september 2009, 14:03
Ralph lance Ralph lance is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 september 2009
Berichten: 19
Standaard FOR fiscale oudedagsreserve

Halle mede ondernemers,

Kan iemand meer vertellen over de FOR. Je mag 12% van je winst reserveren. Op deze site heb ik reeds gelezen dat je dit in boekhoudkundig moet verantwoorden als voorziening onder het eigen vermogen. Wat ik niet goed begrijp hoe het verder gaat als je ook werkelijk een lijfrenteproduct koopt en deze 12% ook werkelijk stort. Wordt de lijfrente in je onderneming (en boekhouding) vastgelegd en neemt de voorziening af zodra je een betaling doet, of is de lijfrente een "privé" product waar in de zaak verder niets van vastligt en moet je zelf het bedrag vanuit privé storten in de lijfrente. In de tweede situatie bouw je dus iedere jaar 12% op en moet je op je 65e (of bij staking) belasting betalen over de hele voorziening welke vrij valt.

Als er iemand is die gebruik maakt van deze FOR en mij kan vertellen wat wel in niet in de boekhouding terugkomt, hoor ik het graag.

Vriendelijke groet,

Ralph
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 september 2009, 14:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: FOR fiscale oudedagsreserve

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ralph lance Bekijk bericht
Wat ik niet goed begrijp hoe het verder gaat als je ook werkelijk een lijfrenteproduct koopt
De FOR is slechts uitstel van belastingbetaling en is puur fiscaal-administratief. Het al dan niet kopen van een lijfrenteproduct staat daar los van. Er gebeurt dus niks bijzonders met je FOR als je een lijfrenteproduct koopt.

Kijk erg kritisch naar de lijfrenteproducten. Ik heb er ook een, maar heb er spijt van. Ik heb een soort van beleggingsmixding en het rendement is vergeleken met normale beleggingsfondsen belabberd. Het belastingvoordeel van de lijfrenteaftrek verdwijnt vooral in de diepe kostenzakken van de verzekeraars
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 september 2009, 08:50
Ralph lance Ralph lance is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 september 2009
Berichten: 19
Standaard Re: FOR fiscale oudedagsreserve

Bedankt René,

Ik overweeg lijfrente middels banksparen te verkiezen boven beleggen. Dan weet ik zeker dat ik tenminste de lopende rente krijg, maar geeft mij ook de mogelijkheid een deel steeds vast te zetten middels een deposito. Nadeel is natuurlijk dat je nooit meer dan een procent of 4 pakt en op is op, dus geen uitkering tot aan het overlijden.

Toch nog een vraagje. Loopt jouw lijfrente polis op de naam van je bedrijf en stort je dan ook vanaf de zakelijke rekening of is het een persoonlijk product en vinden er in je bedrijf geen financiële boekingen plaats n.a.v. een storting.

Bedankt voor de moeite,

Ralph
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 september 2009, 10:26
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: FOR fiscale oudedagsreserve

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ralph lance Bekijk bericht
Toch nog een vraagje. Loopt jouw lijfrente polis op de naam van je bedrijf en stort je dan ook vanaf de zakelijke rekening of is het een persoonlijk product en vinden er in je bedrijf geen financiële boekingen plaats n.a.v. een storting.
Ik heb hem in privé.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 september 2009, 13:17
Ralph lance Ralph lance is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 september 2009
Berichten: 19
Standaard Re: FOR fiscale oudedagsreserve

Bedankt Rene!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 november 2009, 13:52
DenK Financieel DenK Financieel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 31
Standaard Re: FOR fiscale oudedagsreserve

Wanneer je de FOR prive in beheer houdt, let dan wel op dat (bij hoge bedragen) je het goed verspreid over verschillende banken. ivm de garantie-regeling. Nu 100.000 per bank.
__________________
06 - 2462 9585 -- 010 - 753 9864 -- info@denkfinancieel.nl -- http://www.denkfinancieel.nl
DenK Financieel (KvK 24441799) --
Oranjestraat 59 -- 3111 AN Schiedam
Met citaat reageren
  #7  
Oud 23 november 2009, 17:35
Ralph lance Ralph lance is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 september 2009
Berichten: 19
Standaard Re: FOR fiscale oudedagsreserve

Bedankt, daar zat ik ook al aan te denken. Ik vroeg me hierbij ook af hoe dit in de toekomst gaat. Dan heb je bij 3 banken een ton staan (nog heel ver weg hoor en dan passen ze het garantiestelsel aan. Er zou nu al sprake van zijn dat Bos immers af wil van deze DNB garantie.

Groet en bedankt!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 23 november 2009, 18:06
DenK Financieel DenK Financieel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 31
Standaard Re: FOR fiscale oudedagsreserve

Citaat:
Bedankt, daar zat ik ook al aan te denken. Ik vroeg me hierbij ook af hoe dit in de toekomst gaat. Dan heb je bij 3 banken een ton staan (nog heel ver weg hoor en dan passen ze het garantiestelsel aan. Er zou nu al sprake van zijn dat Bos immers af wil van deze DNB garantie.
Volgens mij is het juist de bedoeling dat deze regeling over heel europa permanent wordt ingevoerd.

http://www.consumentenbond.nl/actuee..._spaargarantie

Hoef je je (toekomstige) 3 ton niet nog verder te spreiden.

Groet,
Dennis
__________________
06 - 2462 9585 -- 010 - 753 9864 -- info@denkfinancieel.nl -- http://www.denkfinancieel.nl
DenK Financieel (KvK 24441799) --
Oranjestraat 59 -- 3111 AN Schiedam
Met citaat reageren
  #9  
Oud 23 november 2009, 20:48
Ralph lance Ralph lance is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 september 2009
Berichten: 19
Standaard Re: FOR fiscale oudedagsreserve

gelukkig, nu alleen nog even sparen

bedankt!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Fiscale Oudedagsreserve (FOR) gebruiken om te middelen mvds Belasting 1 6 juli 2009 17:10


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon