Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 maart 2007, 16:06
johandl johandl is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 1
Standaard Leaseauto gebruiken voor overig werk

Ik zit met een vraagje en ik kon hem niet vinden op het forum, dus bij deze:

Ik heb een baan (loondienst), waarbij ik 32 uur ben gaan werken en heb daarbij een leaseauto.
De vrije dag in de week gebruik ik voor freelance werk, wat wordt gezien als inkomsten uit overig werk.

De leaseauto van mijn baan uit loondienst gebruik ik ook om bij mijn opdrachtgever te komen.

Zou ik een deel van de bijtelling kunnen afschrijven van de belasting?
Bijvoorbeeld 1/7 deel? Of zou ik een rittenregistratie bij moeten gaan houden om het deel voor de freelancewerkzaamheden van het totaal aantal gereden privékilometers te onderscheiden?

Bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 maart 2007, 19:16
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Leaseauto gebruiken voor overig werk

Volgensmij moet je gewoon de zakelijk (voor freelance activiteiten) gereden kilometers tegen 0,19 aftrekken als kosten. Wel een goede rittenregistratie bijhouden.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 maart 2007, 00:02
smart4u's schermafbeelding
smart4u smart4u is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Leaseauto gebruiken voor overig werk

Helaas ga je onder de bijtelling van de auto niet meer uitkomen.

Sinds 1 januari 2006 kun je alleen een auto van de zaak ontvangen bij een inkomen uit tegenwoordige dienstbetrekking en deze instantie is dan ook verantwoordelijk voor het afdragen van de loonheffingen over de bijtelling.

Met andere woorden de werkgever waar je 32 uren werkt, stelt een auto van de zaak ter beschikking en zal hiervoor een bijtelling vermelden op de salarisstrook en de loonheffingen hierover netjes afdragen. Een verklaring geen prive-gebruik auto gaat in dit geval alleen op voor de kilometers die je voor deze werkgever rijdt en zijn de andere kilometers (zelfs voor de zelfstandige ondernemer of freelancer) prive.
Echter dit is strikt genomen en en moet nog bezien of bij een controle de belastinginspecteur dit zal ontdekken, maar dat is voor jouw rekening en risico.

Wel terecht is de opmerking dat je EUR 0,19 de kilometer ten laste van het resultaat mag brengen.

Succes met het invullen van de aangifte.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon