Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 december 2011, 08:37
pp44 pp44 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 november 2011
Berichten: 40
Standaard Levensverzekering uitzitten of afkopen?

Mijn ouders hebben voor mij met alle goede bedoelingen in 1982 een levensverzekering (keert uit in 2026 :-( afgesloten.

Nu ben ik inmiddels wel zo wijs dat ik zelf wel die rendementen kan halen en dat ik zelf kan beslissen of ik wel niet verkoop als daar reden voor is (en mijn vermogen niet zie verdampen) wat nu volstrekt niet kan. Ik mag alleen betalen en heb verder nergens geen invloed op.

Er is nu 29 jaar een maandelijks bedrag betaald. Ik heb dus nog 14 jaar te gaan en wil de boel opzeggen. De polis gaat iets van 7k uitkeren. Nu is de afkoopwaarde minder dan de helft.

Iemand enig advies of hier nog iets zinvols aan te doen valt en het verlies gewoon accepteren of zitten hier nog adders onder het gras.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 december 2011, 15:50
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard

Dag pp44,

Je hebt 29 jaar betaald, dus voor wat betreft mogelijke (fiscale) adders: die zijn er niet meer.
Waar je wel even naar kunt kijken, is wat de polis precies uitkeert. Over het algemeen sloten (sluiten?) ouders voor hun kinderen een 'begrafenispolis'. Misschien is dit er ook wel eentje, maar dan in de vorm dat er ook een uitkering volgt als je op de uitkeringsdatum gewoon nog leeft.

Als het echt niet meer dan een spaarpolis is, loont het de moeite om de mogelijke opbrengst af te zetten tegen de maandelijkse premie.
Zoals je zelf al zegt: de afkoopwaarde is minder dan de helft van de beoogde eindwaarde (omdat je de 'dure' eerste periode ruim door bent).
Als het totaal van de nog te betalen maandelijkse premies minder is dan het verschil tussen die twee waardes, is het 't overwegen waard om door te blijven betalen. Zeker omdat de polissen 'van vroegâh' garanties meekregen waar je nu alleen nog maar van kunt dromen.
Door die garanties (indien van toepassing) verdampt er dus niks, maar kan er alleen maar bíj komen. En ook dat is iets waar je tegenwoordig bijna alleen maar van kunt dromen.

Groeten, Renée Daniëls
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 december 2011, 07:14
pp44 pp44 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 november 2011
Berichten: 40
Standaard

Renee,

Het is inmiddels duidelijk dat er grofweg 40% minder uitgekeerd gaat worden dan de huidige actuele waarde.

Het uitgekeerde bedrag bij einde looptijd is nu al behaald en ik moet nog 14 jaar door betalen. Wie gaat dat ontvangen ?

Ik ga dus eea. opzeggen en zal flink moeten betalen, echter dat 'verlies' ga ik goedmaken in de jaren die mij nog resten.

Geen probleem mi.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 december 2011, 18:13
pp44 pp44 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 november 2011
Berichten: 40
Standaard

Gezien het tijdsdruk van het vorige bericht toch nog even een kleine update.

Het was inderdaad een begrafenispolis die was afgesloten. Eea gaat volgende week op de bus om op te zeggen ondanks de 'waarschuwende' woorden van de verzekeraar.

Als ik het maandelijkse polisbedrag zou doorsparen dan is met de afkoopsom die bekent is dan kom ik op krap 50% uit van het bedrag wat ik nu 'kwijt' raak zeg maar. Mi is met de tijd die mij nog rest zeer wel mogelijk een hogere opbrengst te halen dan op deze manier doorgaan want dan ben ik alleen maar anderen aan het blij maken.

Voor de goede orde mijn ouders en ik vrees velen anderen hebben dit soort zaken alleen maar ten goede gedaan, maar de tijden ook voor beleggen zijn ontzettend veranderd mi mede door het internet.

Ook ben ik wijzer geworden door de jaren heen met beleggen en daarom heb ik besloten om het heft zelf in handen te nemen en ben daar zeker niet negatief over. Dat moet ook niet want nu ben ik er verantwoordelijk voor en da's precies wat ik wil over mijn eigen pensioen voorziening.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon