Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Nieuws - Voor en door freelancers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Nieuws - Voor en door freelancers Op het freelancersvlak wil er nog wel eens wat veranderen. Lancelots verzamelt het belangrijkste freelancenieuws. Iedereen in het forum mag zich als nieuwsjager opwerpen.

Bekijk resultaten enquête: KvK?
Opheffen 1 4,17%
Uitkleden tot alleen het handelsregister 15 62,50%
Inkrimpen, maar de meeste taken behouden 5 20,83%
Laten zoals het is 2 8,33%
Uitbreiden en erin investeren 1 4,17%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 november 2010, 15:35
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Het lot van de Kamer van Koophandel

Op initiatief van de VVD, D66 en Groen Links wordt er vandaag in de Tweede Kamer gesproken over het nagenoeg opheffen of uitkleden van de Kamer van Koophandel. De KvK's krijgen zo'n 450 miljoen euro aan verplichte jaarlijkse bijdragen en je kunt je afvragen of dat nu wel zo zinnig wordt besteed.

Wat heeft de doorsnee freelancer nu echt aan de KvK?

Het handelsregister is denk ik noodzakelijk, maar hoe de KvK ermee omgaat vind ik een ramp. Onze gegevens (vaak privéadressen) worden doorverkocht en als we zelf iets online in het register willen opzoeken dan moeten we daarvoor weer apart betalen. Wat een middeleeuwse toestanden.

Starterscursussen. Ik vond ze zelf wel nuttig, maar er zijn zo veel organisaties die dergelijke cursussen aanbieden. De KvK is in die markt vooral een valse concurrent, die gesubsidieerd door de verplichte bijdragen cursussen tegen bodemprijzen kan aanbieden.

Voorlichting. Tsja, zet al die kennis op een goede website (één site, niet per regio) en klaar ben je. Zo moeilijk is het allemaal niet. Neem Lancelots als voorbeeld

Regiostimulering. Geen idee wat dat in de praktijk is, maar ik heb niet het idee dat dit voor alle ondernemers van belang is.
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 november 2010, 16:20
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik vind op zich wel dat ze goed werk doen en dat het - zeker voor starters - prettig is dat ze voordelige cursussen e.d. geven. Jouw nadelen zijn echter ook inderdaad niet mals, dus dan ga ik toch voor een beetje inkrimpen. 450 miljoen is wel heel erg veel. Dat zou ook wel met iets minder moeten kunnen, denk ik zo.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 november 2010, 13:25
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Ik heb niet veel aan de KvK gehad, tot nu toe. Dat ligt deels aan mij omdat ik geen cursussen kan volgen. Wel heb ik ooit enkele folders gedownload die me een beetje op weg geholpen hebben. Maar die zijn ook elders verkrijgbaar.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 november 2010, 13:50
Pentatext's schermafbeelding
Pentatext Pentatext is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 augustus 2008
Berichten: 361
Standaard

Ik heb eerlijk gezegd niets dan last ondervonden van de KvK. Eerst de verplichte inschrijving voor ondernemers, toen de verplichte inschrijving met alle bijkomende rompslomp voor VVE (al doe je er niets mee), dan nog bijkomende storende dingen als ongewenste post waar je je voor moet afmelden, en nog zo wat dingen waar ik niet op zit te wachten.

Eerlijk gezegd zou het mij wel uitkomen als de KvK werd opgeheven...

ps of uitkleden, zie nu pas de suggesties hierboven.
__________________
Groetjes van Anna

Zie www.pentatext.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 november 2010, 18:28
Rogier Rogier is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 april 2010
Berichten: 29
Standaard

Ook ik heb niet echt iets aan de KvK gehad, sterker nog, ik kreeg/krijg naar aanleiding van de gegevens in het handelregister post en telefoontjes van veel bedrijven met aanbiedingen en dergelijke. Zit ik natuurlijk niet op te wachten, zeker niet als je ook nog eens betaald aan de KvK. Van mij mag de KvK dus worden opgeheven.
__________________
Webdesign | 3D-ontwerp | Fotografie | Beeldbewerking
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 november 2010, 23:24
MariskaV's schermafbeelding
MariskaV MariskaV is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 november 2009
Berichten: 61
Standaard

Zelf ben ik eigenlijk in de 12 jaar dat ik nu freelance maar 2 keer bij de KvK geweest. 1x om me in te schrijven en 1x om een uittreksel op te halen (was in de buurt).

Voor zzp-ers is de KvK mijns inziens dan ook redelijk nutteloos. Informatie/Voorlichting/Cursussen zijn grotendeels bedoeld voor starters en daarna is er voor zzp-ers eigenlijk niets te halen. Bovendien zou ik dan liever zelf de keuze hebben of ik daar gebruik van wil maken en vraag ik me af of dat de taak van de KvK moet zijn. Er zijn daar denk ik al genoeg andere goede alternatieven voor.

Het handelsregister lijkt me wel nuttig om te behouden (liefst zonder doorverkoop!).

Kortom, wat mij betreft: uitkleden tot aan het handelsregister!

En dan de besparingen verdelen onder de Lancelotters!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 november 2010, 11:27
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Ja uitkleden tot een register en informatie bundelen. Mogelijk starterscursus-en regionaal geven.

Plus automatische opt-out van bedrijfsgegevens voor derde partijen. Dat moet je nu zelf aanvragen.

Ik gebruik de KVK ook voor deponatie van mijn Algemene Voorwaarden, die functionaliteit vind ik zelf erg handig. Behouden als t kan !
Met citaat reageren
  #8  
Oud 25 november 2010, 23:42
MrMartinH's schermafbeelding
MrMartinH MrMartinH is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
Standaard

Tsja. Zelf heb ik eigenlijk geen last van de kvk ondervonden nog. Ik heb een cursus bij ze gevolgt van een middag die ik wel nuttig vond. Daarnaast heb ik ook hulp van ze gehad voor mijn algemene voorwaarden en mijn belastingvragen, en beide keren ben ik goed geholpen (Jurist voor de Algemene Voorwaarden kostte 30 euro, het consult met de belastingdienst was gratis).

Ik zie het nut er niet helemaal van in waarom ik nou straks jaarlijks een bijdrage aan hun moet betalen, omdat het mij niet duidelijk is wat ik er voor terug krijg. Maar op sommige punten vind ik ze dus wel nuttig.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 28 november 2010, 14:31
kobusp kobusp is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2010
Berichten: 8
Standaard

Ik vind het vooral een schande dat de KvK kennelijk gewoon je gegevens verkoopt. Sinds mijn inschrijving enkele maanden terug heb ik verschillende DM's en telefoontjes gehad. Ik ben dus verplicht mij in te schrijven bij een instantie die gewoon gegevens doorverkoopt/weggeeft. Schandalig als je het mij vraagt. Na verloop van tijd houden de telefoontjes e.d. wel op, maar het gaat om het principe.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 28 november 2010, 22:41
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kobusp Bekijk bericht
Ik vind het vooral een schande dat de KvK kennelijk gewoon je gegevens verkoopt. Sinds mijn inschrijving enkele maanden terug heb ik verschillende DM's en telefoontjes gehad. Ik ben dus verplicht mij in te schrijven bij een instantie die gewoon gegevens doorverkoopt/weggeeft. Schandalig als je het mij vraagt. Na verloop van tijd houden de telefoontjes e.d. wel op, maar het gaat om het principe.
Is het ook , maar je kunt je ook uitschrijven voor gebruik van gegevens door derden! Echt doen hoor!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Verblijfs- en reiskosten voor cursussen/trainingen op te voeren als bedrijfskosten? Grover Belasting 17 11 november 2010 10:39
Flinke aftrekpost? NSIFS Nieuws - Voor en door freelancers 0 19 april 2010 19:07
1 november Startersdag 2008 Kamer van Koophandel (Belastingdienst) Blogspotter Nieuws - Voor en door freelancers 4 4 november 2008 10:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon