Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 juni 2010, 20:30
Jefferson Jefferson is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 juni 2010
Berichten: 8
Standaard Urencriterium en VAR

Hallo,

Ik heb een vraagje over mijn bedrijfsvoering welke in het specifiek te maken hebben met het urencriterium en VAR.

Ik ben ongeveer 1,5 jaar bezig als zelfstandige ICT'er binnen een Eenmanszaak. Gedurende die tijd heb ik heel veel tijd (60+u/week) besteed aan de ontwikkeling van een software programma. Dit programma is voor eigen gebruik maar heeft nog niets opgeleverd naast een hoop verloren uren.

Ik heb het geluk dat mijn operationele kosten erg laag zijn, waardoor ik dus 1,5 jaar heb kunnen werken zonder inkomen.

Nu heb ik van een bedrijf een aanbod gehad om een software programma te ontwikkelen voor hun. Ik schat een doorlooptijd van ongeveer 1 a 2 maanden. De opdracht is niet gigantisch groot maar wel interessant om toch even wat inkomsten te genereren.

Nu heb ik mij verdiept in de verschillende VAR vormen en lijkt de VAR-WUO het beste bij mij te passen. Ik wil deze VAR-WUO aanvragen maar zit met de volgende vragen:

1) Om aanspraak te maken op een VAR-WUO moet je aan het urencriterium voldoen. Gaat deze urenregistratie niet pas in op het moment dat een VAR-WUO toegewezen is?

2) Zo nee, Ik heb geen urenregistratie bijgehouden de afgelopen 1,5 jaar. Gaat dit een probleem worden?

3) Zo ja, hoe streng wordt er naar urenregistraties gekeken? Ik zou me zomaar ineens tot op de uur nauwkeurig kunnen herrineren wat ik heb gedaan.

4)Ik weet niet of ik naast deze opdracht, meerdere opdrachten zal aannemen dit jaar (of volgend jaar). Het zou namelijk zomaar kunnen dat ik mijn eigen ontwikkeld programma verkoop. Gaat dit een probleem worden voor mijn VAR-WUO?

Tot slot, ik zit nu lekker te praten over de VAR-WUO maar misschien is het helemaal niet verstandig om voor deze VAR vorm te gaan in mijn situatie. Ik hou me dus aanbevolen voor iedere vorm van commentaar.

Alvast bedankt voor het lezen!
  #2  
Oud 1 juli 2010, 11:55
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: Urencriterium en VAR

1. Waar staat dat volgens mij staat het uren criterium los van je VAR het uren criterium is alleen om van de ondernemersfacaliteiten gebruik te kunnen maken (for zelfstandige aftrek, kleinschalige investerings aftrek enz.)

2 en 3 niet meer relevant

4. als jij je aanvraag voor de VAR naar waarheid invult en krijgt is het geldig. als jij onwaaheden vermeld is het niet geldig. Uiteraard met de kennis van nu
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
  #3  
Oud 1 juli 2010, 14:26
Jefferson Jefferson is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 juni 2010
Berichten: 8
Standaard Re: Urencriterium en VAR

Bedankt voor je reactie Joasbuijs!

Als ik je goed begrijp zorgt een VAR-WUO en enkelt voor dat de belastingdienst je inkomen belast onder Inkomstenbelasting i.p.v loonbelasting.Als je een urencriterium bijhoudt krijg je nog extra voordelen op de inkomstenbelasting (zoals startersaftrek, zelfstandigenaftrek etc.).

Is het urencriterium dan iets wat niet gekoppelt is aan de VAR-WUO? M.a.w. moet je het gewoon altijd bij houden om er aanspraak op te maken? Zelfs als je geen VAR-WUO hebt?

Alvast bedankt!
  #4  
Oud 4 juli 2010, 03:17
yasin yasin is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 juli 2009
Berichten: 77
Standaard Re: Urencriterium en VAR

VAR WUO zegt niet voor jouw maar voor als een klant als die meer zekerheid wil hebben. Eigenlijk heb je dus geen var nodig totdat een klant er om vraagd.

Hiernaast bepaalt de belastingdienst of je ondernemer bent voor inkomenbelasting en omzet belasting.

Urencriterium is puur voor die extra paar aftrekken die je kunt krijgen. Het is het best om het bij te houden hoeveel tijd je eraan besteed maar minimaal moet je kunnen bewijzen hoeveel werk je hebt gedaan. Niet alleen uren betaald door klanten maar ook uren waarin je administratie, acquisitie etc. doet tellen mee.
__________________
Nutral Design & Development
http://www.nutral.net
  #5  
Oud 5 juli 2010, 22:20
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2010
Berichten: 61
Standaard Re: Urencriterium en VAR

Jefferson,
De VAR staat voor "verklaring arbeidsrelatie". Die vraag je aan om je opdrachtgever duidelijkheid te verschaffen over de vraag of je opdrachtgever over je verdiensten loonbelasting moet inhouden en deze vervolgens aan belastingdienst moet afdragen. Als je een VAR-WUO verklaring hebt, heeft je opdrachtgever in principe de zekerheid dat hij geen loonbelasting hoeft af te dragen.
Ik zeg in principe omdat de inspecteur alleen bij het aanvraagformulier aangegeven verwachtingen beoordeelt over omstandigheden en werkzaamheden. Wanneer je bewust verkeerde informatie aan de fiscus zou verstrekken of de structurele wijzigingen in je situatie niet tijdig aan de fiscus zou doorgeven en je opdrachtgever is hiervan op de hoogte, kan hij achteraf toch aangeslagen worden voor de loonbelastingen. Dit omdat de fiscus hem als “te kwader trouw” zou aanmerken.

Wanneer ben jij een IB-ondernemer:

Volgens de Wet op de inkomstenbelasting (IB) 2001 bestaat het begrip ondernemerschap uit een aantal elementen. Als jij voldoet aan de alle hieronder genoemde voorwaarden, dan ben je wellicht een IB-ondernemer.

· Allereerst moet er sprake te zijn van deelname aan het economische verkeer. Activiteiten die in de privé- of hobbysfeer uitgevoerd worden, vallen dus hier niet onder.

Voorbeeld: een systeembeheerder die 's avonds tegen een geringe vergoeding de virusscanner van zijn vader installeert, doet deze activiteiten in de privé- of hobbysfeer. Maar wanneer deze systeembeheerder een zakelijke prijs zou vragen voor het in de avonduren installeren van virusscanner op de computers van willekeurige mensen, dan neemt hij wel deel in het economische verkeer.
  • Daarnaast moet een onderneming een duurzame organisatie van arbeid en kapitaal zijn.
    Incidenteel
    verrichte werkzaamheden die baten opbrengen, vormt nog geen onderneming. Als je werkzaamheden structureel van aard zijn dan heb je een onderneming.


    Naast de arbeid is ook het kapitaal dat jij in je onderneming investeert en materialen die je koopt zijn van belang. Een restauranthouder zonder keuken kan bijvoorbeeld niet functioneren, net als een fietshandelaar zonder fietsen. Uit jurisprudentie blijkt dat het gebruik van materiaal niet altijd even zwaar meeweegt. Het kapitaal vereiste weegt bijv. minder zwaar of geheel niet mee voor wat betreft de zelfstandig uitgeoefende beroepen (accountants-administratieconsulenten, notaris, juridisch adviseur, leraar enz.). Van een zelfstandig uitgeoefend beroep is volgens vaste jurisprudentie sprake als de werkzaamheden zelfstandig en voor eigen rekening worden verricht en daarbij ondernemersrisico wordt gelopen (Advocaat-Generaal J.A.C.A. Overgaauw van 21 december 2005, nr. 42125, V-N 2006/11.8, onderdeel 2.26).
  • Je activiteiten moeten gericht zijn op het verkrijgen van positieve resultaten die de negatieve resultaten zullen overtreffen (winstoogmerk).
  • Ten slotte geven de marketingactiviteiten die je voert en het debiteurenrisico die je loopt ook aanknopingspunten voor het bestaan van IB-ondernemerschap.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jefferson Bekijk bericht
1) Om aanspraak te maken op een VAR-WUO moet je aan het urencriterium voldoen. Gaat deze urenregistratie niet pas in op het moment dat een VAR-WUO toegewezen is?

2) Zo nee, Ik heb geen urenregistratie bijgehouden de afgelopen 1,5 jaar. Gaat dit een probleem worden?

Nee, VAR verklaring wordt afgegeven voor een kalenderjaar. Als je deze in juli 2010 aanvraagt, krijg je er één die geldig is over de periode juli- december 2010. De urennorm van 1225 uur geldt over een kalenderjaar (1 jan t/m 31 dec. 2010).

Als je een VAR-WUO krijgt en je bent een echte ondernemer, maar je voldoet niet aan de urennorm, dan heb jij bijv. geen recht op de volgende ondernemersfaciliteiten:
  • Zelfstandigenaftrek van €4574 tot €9427 (aftrek is afhankelijk van je omzet, hoe hoger je omzet, hoe lager je aftrek),
  • Startersaftrek van €2.110,
  • aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk van €12.031, mits je in een kalenderjaar minimaal 500 uur heeft besteed aan S&O activiteiten,
  • Fiscale oudedagsreserve van 12% van de winst
Als parttime ondernemer houdt je je recht op MKB winstvrijstelling van 12% over je winst.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jefferson Bekijk bericht
3) Zo ja, hoe streng wordt er naar urenregistraties gekeken? Ik zou me zomaar ineens tot op de uur nauwkeurig kunnen herrineren wat ik heb gedaan.
Hoe gedetailleerd je urenadministratie hoe beter. Vergeet niet dat je de aannemelijkheid van je urendministratie zoveel mogelijk met bewijsstukken moet aantonen (communicatie met opdrachtgevers, bewijs deelname netwerkeventen, lijst gelezen boeken/ fysiek aanwezigheid van gederen, enz) als de inspceteur daarop zou vragen. Ga niet zomaar uren verziennen want dat ben je bezig met “valsheid in geschrifte”. Dit is een strafbaar feit. De fiscus gebruikt geavanceerde auditsoftware waarmee ze iets dergelijks boven water kan halen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jefferson Bekijk bericht
Hallo,
4)Ik weet niet of ik naast deze opdracht, meerdere opdrachten zal aannemen dit jaar (of volgend jaar). Het zou namelijk zomaar kunnen dat ik mijn eigen ontwikkeld programma verkoop. Gaat dit een probleem worden voor mijn VAR-WUO?

Tot slot, ik zit nu lekker te praten over de VAR-WUO maar misschien is het helemaal niet verstandig om voor deze VAR vorm te gaan in mijn situatie. Ik hou me dus aanbevolen voor iedere vorm van commentaar.
Zie mijn reactie over IB-ondernemerschap.
__________________
met vriendelijke groet
Nermin

www.ns-accountancy.nl
accountancy, belastingen en financiële diensten
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
urencriterium, var, var-wuo, urenregistratie

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR voor 2010 aanvragen René Nieuws - Voor en door freelancers 6 16 februari 2010 22:55
VAR ROW tot eind 2009 of toch een VAR WUO? Anneee Freelancepraktijk starten 3 24 september 2009 10:29
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 20:18
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40
Urencriterium en VAR bij starten in de loop van het jaar mbrouwer Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 9 24 juli 2007 15:56


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon