Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 september 2015, 04:02
rene70 rene70 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 september 2015
Berichten: 2
Standaard Artikel van 500 woorden in 40 minuten!?

Hallo Freelancers,

Ik had een vraag mischien dat jullie hier advies of antwoord op kunnen geven.
Laatst had ik een felle discussie met mijn opdrachtgever. Het schijnt dus dat je een artikel kan schrijven van 500 woorden in een tijdsbestek van 40 minuten ???
Klopt dit? Maar wordt de kwaliteit van het artikel dan niet erg slecht.

Met vriendelijke groet,
Rene
  #2  
Oud 22 september 2015, 10:26
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Dat ligt helemaal aan de inhoud van het artikel en of je daar voorbereidingen voor moet treffen: (voor)onderzoek, interviews, inhoudelijke kennis verwerven etc.

Het schrijven op zich bestaat gewoon uit tikken. Maar een goede tekst ontstaat niet door simpelweg letters en (500) woorden achter elkaar te zetten. Je moet nadenken over vorm, inhoud, doel, doelgroep, etc. Dat doe je doorgaans in overleg met de opdrachtgever. Dan ga je schrijven, schaven, herschrijven, feedback vragen aan opdrachtgever en/of deskundigen en dan nog eens herschrijven.

Al dat werk valt onder de noemer 'het schrijven van een artikel' en al dat werk hoort betaald te worden. Kan dat in 40 minuten? Lijkt me niet, tenzij het een uitgekauwd onderwerp is.
Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
  #3  
Oud 22 september 2015, 10:41
rene70 rene70 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 september 2015
Berichten: 2
Standaard

Bedankt voor je advies Marlies.
Ik begon al vraag tekens te krijgen. Want ligt het nou aan mij of....Maar dan ligt het dus aan de opdrachtgever. Hij beweerde stellig dat iemand in 40 minuten een artikel kan schrijven. Tuuuurlijk Joh maar dan krijg je echt geen logische tekst en dan maar hopen dat ze het begrijpen ook.
  #4  
Oud 28 september 2015, 11:34
iMartien's schermafbeelding
iMartien iMartien is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 juli 2015
Berichten: 13
Standaard

Nouja... als je het mij vraagt, 500 woorden is niet super lang... wanneer je bekend bent met het onderwerp en geen onderzoek hoeft te doen is het schrijven van een artikel van 500 woorden best wel te doen denk ik?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rene70 Bekijk bericht
Bedankt voor je advies Marlies.
Ik begon al vraag tekens te krijgen. Want ligt het nou aan mij of....Maar dan ligt het dus aan de opdrachtgever. Hij beweerde stellig dat iemand in 40 minuten een artikel kan schrijven. Tuuuurlijk Joh maar dan krijg je echt geen logische tekst en dan maar hopen dat ze het begrijpen ook.
  #5  
Oud 12 oktober 2015, 13:05
KarindeLange123 KarindeLange123 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 oktober 2015
Berichten: 3
Standaard

Ik reken voor 1 artikel 6 uur.

Yup.

Gaat wel om artikelen in een industrie waar ik echt helemaal geen kaas van heb gegeten (telematica). Dus ik ken het product niet, de industrie niet, de doelgroepen niet en moet per nieuw item/artikel opnieuw onderzoek doen.

Dus 6 uur per artikel:
- 3 uur onderzoek naar onderwerp/industrie;
- 1 uur schrijven;
- 1 uur revisie ism opdrachtgever;
- 1 uur herschrijven;

Hij is akkoord voor EUR 35 pu incl BTW (maar ik ben nog jong/ net begonnen, etc.)

Voor een industrie waarin ik goed thuis ben (finance) doe ik b.v. interviews waarbij de geïnterviewde persoon een groot deel van de content aanlevert en ik dus vooral aan het herschrijven ben. Dat kost me ook 3 uur, maar gaat wel om ong. 1.000 woorden. Dus dan is 500 woorden ongeveer 1.5 uur. Mijn artikelen worden echt erg goed gelezen en verspreid (al zeg ik het zelf).

Niet vervelend bedoeld: maar dit klinkt echt als een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Maak het jezelf niet te moeilijk en zeg gewoon 'nee'. Dat kleine beetje geld wat je gaat krijgen voor E40 minuten is het jouw stress/ gedoe niet waard, je gaat toch over die tijd heen, etc. Tenzij je dit artikel op je CV wilt zetten/ als een showcase voor het e.e.a. moet dienen, maar dan boeit de prijs ook niet (zo veel).
  #6  
Oud 9 april 2016, 12:23
edje edje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 juni 2010
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rene70 Bekijk bericht
Laatst had ik een felle discussie met mijn opdrachtgever.
Als je een felle discussie hebt met je opdrachtgever over 40 minuten aan werk...

Ik denk je die opdrachtgever nog eens moet heroverwegen... ik ga nooit in discussie over mijn prijzen, ik leg hooguit waarom ze 'zo hoog' zijn (in de ogen van de opdrachtgever) in de hoop dat ik begrip kan laten opbrengen. En anders maar niet...
  #7  
Oud 19 december 2016, 10:59
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik ga akkoord met de reacties hierboven. Een artikel van 500 woorden zou denk ik geen probleem mogen zijn als de schrijver een sterke interesse/kennis heeft in het betreffende onderwerp.

En inderdaad, als je nu al een discussie hebt over 40 minuten werk... Zegt genoeg welke problemen je allemaal zal hebben in de toekomst..
  #8  
Oud 11 oktober 2018, 13:09
serif serif is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2010
Berichten: 4
Standaard

Ik kan ook best een artikel van 500 woorden schrijven in redelijk korte tijd, en zeker in 40 minuten, over iets waar ik veel vanaf weet. Dat doe ik dus ook regelmatig. Als ik er niks vanaf weet schrijf ik er liever niks over, dat laat ik aan anderen over die er alles, of minstens veel, vanaf weten. Ik wil achter mijn artikel kunnen staan en niet hoeven twijfelen of ik wel de juiste bronnen heb gevonden. Daar komt nog bij dat ik alles niet alleen moet uitzoeken maar ook moet kunnen uitleggen waarbij ik weet dat het artikel gelezen zal worden en de meeste lezers er vanuit gaan dat ik een autoriteit ben (omdat ik het artikel heb geschreven). Er is al te veel rotzooi aan artikelen op de wereld waarin onzin wordt beweerd.
Kortom: het is wel degelijk mogelijk maar voor mij alleen als ik er al veel vanaf weet.
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Verblijfs- en reiskosten voor cursussen/trainingen op te voeren als bedrijfskosten? Grover Belasting 17 11 november 2010 11:39
Urencriterium en VAR Jefferson Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 5 juli 2010 22:20
Freelancer en werkruimte thuis alfred Belasting 15 7 juli 2006 18:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon