Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 juli 2008, 09:26
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard 'Verzekering' voor oudedagsvoorziening op dit moment?

Drie jaar geleden had ik zoiets van 'als ik voor mijn huis nu eens een veilige hypotheek neem, dan kan ik de eerste jaren bij mijn pensioenverzekering wat meer risico nemen'. En dus heb ik op dit moment een lijfrenteverzekering met beleggingen bij de ABN die weinig opleveren. Sterker nog, ze draaien verlies...en dat kan ik niet goed uitstaan heb ik wel gemerkt. Wat zouden de Lancelotters in dit geval doen? Veilig gaan sparen? Lekker het geld laten staan? Wat doen jullie zelf eigenlijk?

Heb morgen een gesprek met de bank over deze kwestie, en ik wil wel eens weten hoe andere freelancers dit zouden aanpakken...
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 juli 2008, 11:14
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: 'Verzekering' voor oudedagsvoorziening op dit moment?

Tot ik bij de bank ben geweest voor een goed advies ga ik liever voor de veilige weg: sparen. Moet ik er wel bij zeggen dat ik dat soort verliezen ook niet zo goed opneem, dus dan kan ik beter het risico niet lopen.

Ik ben wel benieuwd wat ze jou nu gaan adviseren!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 juli 2008, 11:52
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: 'Verzekering' voor oudedagsvoorziening op dit moment?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts Bekijk bericht
En dus heb ik op dit moment een lijfrenteverzekering met beleggingen bij de ABN die weinig opleveren.
Ik heb hetzelfde bij Nationale Nederlanden

Ik heb alleen een klein lijfrentedingetje, als veilig basisinkomen en om van de belastingaftrek te profiteren (maar dat doet dus vooral de verzekeringsmaatschappij). Verder spaar en beleg ik zelf in een mix van spaarrekeningen en beleggingsfondsen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 juli 2008, 11:56
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: 'Verzekering' voor oudedagsvoorziening op dit moment?

Waarom hebben jullie eigenlijk destijds besloten die dingen af te sluiten? Was de markt toen beter, of was de voorlichting wat positiever dan het daadwerkelijke resultaat?
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 juli 2008, 12:10
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: 'Verzekering' voor oudedagsvoorziening op dit moment?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Waarom hebben jullie eigenlijk destijds besloten die dingen af te sluiten? Was de markt toen beter, of was de voorlichting wat positiever dan het daadwerkelijke resultaat?
Nou, ik had zoiets van: een beetje risico kan geen kwaad. Zeker omdat ik altijd al op 'safe' speel. En ik wist wel dat het resultaat altijd te positief wordt voorgesteld. Maar ik verwachtte eigenlijk geen 'verlies'. Natuurlijk, het kan zomaar opeens beter gaan. Maar na drie jaar heb ik geleerd dat ik er niet goed tegenkan om geld te stoppen in iets waarvan ik vooraf weet dat het die maand minder waard zal worden...

Gelukkig gaat het bij mij nog maar om een paar honderd euro verlies, dus dat valt allemaal wel mee. En ik ben nog maar 25, dus tijd genoeg om mijn pensioen goed op te bouwen!
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 3 juli 2008, 13:59
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: 'Verzekering' voor oudedagsvoorziening op dit moment?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Waarom hebben jullie eigenlijk destijds besloten die dingen af te sluiten?
Omdat het voor pensioen is, en beleggen in aandelen op lange termijn het beste rendement geeft. En omdat het aftrekbaar is als lijfrentepremie.

Allemaal niks mis mee, maar door matige beursrendementen tot nu toe en hoge (verborgen) kosten van de verzekeraars valt het resultaat enorm tegen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 3 juli 2008, 14:16
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: 'Verzekering' voor oudedagsvoorziening op dit moment?

Vooral die verborgen kosten spelen een grote rol. Wij hebben ook (samen met zes miljoen huiseigenaren) een hypotheek (1996) gebaseerd op een beleggingsverzekering en we zijn overstag gegaan door ons in te stellen op een heel mager rendement (na heel wat positievere rendements-berekeningen van de tussenpersoon). Bovendien dachten we op veilig te spelen door het risico te spreiden over diverse fondsen.

Niemand vertelde ons dat maar 60% van de premie gebruikt wordt voor de premie van de levensverzekering en voor de beleggingen waarvan de tussenpersoon nu blijkt een behoorlijk deel op te strijken. Stond ook nergens in alle info (offerte, brochure, jaarlijkse overzichten e.d.) die we ontvingen. Het afkopen is geen alternatief ivm kosten dus wachten we op de bevindingen van het AFM.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 3 juli 2008, 18:32
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: 'Verzekering' voor oudedagsvoorziening op dit moment?

Tijdens mijn jaren in de pensioenadvisering heb ik altijd het uitgangspunt gehanteerd "Eerst moet je sparen voor je boterham, dus op een veilige manier. Beleggen zegt het al: dat doe je voor het beleg op je boterham: het beleg wordt tevredenheid (kennen jullie 'm nog?? ) of misschien wel rosbief. Maar je hebt in ieder geval een boterham te eten.".

Zelf heb ik hier en daar ooit een koopsompolisje afgesloten, voornamelijk om de bijtelling van mijn auto-van-de-zaak te "neutraliseren". Dit zijn beleggingspolisjes, bedoeld als "extraatje": als er niet iets "leuks" uitkomt, heb ik er toch niks aan, zeg maar.

Doordat ik de producten zelf verkocht, was ik wèl op de hoogte van de zgn. verborgen kosten. Die zijn helemaal nooit verborgen geweest, alleen voor een leek wat moeilijk te vinden. Dus zocht ik ze uit en gaf ze door aan mijn klanten. Ik ben het zelf dus niet helemaal eens met alle media-uitingen over "woekerpolissen". Helaas heb ik ook het broddelwerk van meerdere van mijn concullega's mogen aanschouwen. Afijn, da's een heel ander verhaal ....

Waar iedereen wèl rekening mee moet houden, is een eventuele risicopremie die je betaalt: als je enige vorm van overlijdensdekking hebt meeverzekerd - al is het maar restitutie van de betaalde premies bij overlijden - dan heb je een (kleine) overlijdensverzekering afgesloten. De premie daarvoor komt óók uit je termijnbedrag en wordt dus logischerwijze niet belegd!

Oh ja, nog een tip voor een ieder die een beleggingspolis heeft: uiterlijk 5 jaar vóór de geplande einddatum moet je de waarde(ontwikkeling) goed bekijken! Op dat moment kun je wellicht nog een beetje bijsturen of bijvoorbeeld de waarde overhevelen naar een veiliger beleggingsfonds (obligaties o.i.d.). De laatste 5 jaar heb je dan misschien een wat lager rendement, je opgebouwde waarde raak je in ieder geval niet meer kwijt.

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
  #9  
Oud 3 juli 2008, 19:14
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: 'Verzekering' voor oudedagsvoorziening op dit moment?

Gelukkig het zijn niet allemaal boeven . Bedankt voor de tip! Zal ik zeker in de gaten houden. We moeten nog 18 jaar tot het einde van de looptijd. Wellicht dat de rendementen wat bijtrekken en kunnen we onze hypotheek t.z.t. gewoon aflossen.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 4 juli 2008, 07:45
Hanzup Hanzup is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 50
Standaard Re: 'Verzekering' voor oudedagsvoorziening op dit moment?

Ik heb het niet zo op beleggingsfondsen, er worden zoveel kosten gemaakt/verrekend dat je een onwijs rendement moet halen om met het geld wat overblijft (en waar ze mee beleggen) een goed rendement te halen ten opzichte van het geld wat je inlegt. Koop het boek "Beleggen voor Dummies" en open een rekening bij Lynx of Alex. Je kunt nog wat belastingvoordeel pakken door iets van banksparen te doen (heb je meteen een stukje zekerheid!).
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Dit is het moment om je uurtarief te verhogen René Omgaan met opdrachtgevers 23 27 september 2007 14:39
Meer tijd voor afsluiten vrijwillige verzekering UWV tijn1978 Nieuws - Voor en door freelancers 0 9 september 2007 11:47
Gebruik dit forum voor je marketing forumbeheerder Marketing en acquisitie 0 3 januari 2006 23:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon