Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 januari 2015, 12:35
Jstokhof Jstokhof is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2013
Berichten: 11
Standaard Laptop van de zaak verkopen

Goedemorgen allemaal,

Mijn situatie is als volgt. Ik heb een aantal jaar geleden een laptop gekocht voor zakelijk gebruik. Ik werk als muzikant en gebruik software die razendsnel ontwikkelt, sommige programma's die ik dagelijks gebruik sneller dan gedacht. Ik wil daarom een nieuwe laptop aanschaffen. Het "probleem" is echter, de oude die ik nu heb moet eigenlijk nog een jaar voordat deze helemaal is afgeschreven. De restwaarde op papier is niet zo gek veel meer dus, in de praktijk brengt het nog wel wat op.

Kan ik deze laptop zomaar verkopen? Ik neem aan van wel, maar hoe doe ik dat in mijn administratie? Op papier is de laptop nog €189 waard, op marktplaats tussen de €500 en €600.

Alvast bedankt! Hartelijke groet.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 januari 2015, 17:58
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

als je je laptop verkoopt dan maak je daarvoor een verkoopfactuur met btw (ook als je hem via marktplaats aan een particulier verkoopt)


Vervolgens boek je de opbrengst als opbrengst verkoop activa, je boekt de restwaarde van 189 als kosten en het verschil is dan äutomatisch" je boekwinst op de laptop..


Vervolgens schaf je een nieuwe laptop aan en begint die weer gewoon voor 5 jaar af te schrijven.




Het is niet verplicht om activa (zoals een laptop) ook 5 jaar te gebruiken je mag desnoods elk 2 jaar en nieuwe kopen en toch in zijn geheel zakelijk afschrijven (en de verkoopopbrengst ook boeken uiteraard).
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 januari 2015, 18:12
Jstokhof Jstokhof is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2013
Berichten: 11
Standaard

Bedankt! Even voor mijn overzicht.

Stel ik verkoop de laptop voor €600, dan is dat inc 21% btw. Die btw (€104,13) geef ik eind van het kwartaal op. Ik boek daarna €495,87 - €189 = €306,87 als inkomsten. Correct?

En je zegt, je mag ook in principe elke twee jaar een nieuwe laptop kopen en in zn geheel afschrijven. Betekent dat dat ik een voor een laptop van zeg €1000 gewoon €500 per jaar mag afschrijven?

Groet!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 januari 2015, 18:24
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Deel 1 klopt.. het saldo komt als winst in je winst en verlies rekening terecht.

vraag 2: nee maximum afschrijving per jaar blijft 200 euro.. (1000 / 5) of officieel maximaal 20% van de aanschafwaarde mag als afschrijving geboekt worden.
Maar als jij na 2 jaar besluit de laptop te verkopen en je krijgt er dan ook nog maar 600 voor dan mag je toch de overige 800 afschrijven en het verschil als verlies nemen.
de fiscale afschrijving is gemaximeerd om te voorkomen dat ondernemers hun bedrijfsmiddelen heel snel afschijven en dus belastingvoordeel hebben door lage winst in eerste 2 jaar maar wel de apparatuur 5 jaar gebruiken.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 januari 2015, 19:13
Jstokhof Jstokhof is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2013
Berichten: 11
Standaard

Helemaal helder, bedankt voor de hulp!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW Laptop zakelijk naar privé verkopen wesley2711 Belasting 1 23 oktober 2014 13:46
Voorbeeldbrief bezwaarschrift VAR-ROW i.p.v. VAR-WUO Lancelittle Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 22 januari 2012 21:57
Laptop vd zaak en nog wat zaken... Markie Belasting 2 2 september 2010 00:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon