Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 januari 2015, 12:35
Jstokhof Jstokhof is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2013
Berichten: 11
Standaard Laptop van de zaak verkopen

Goedemorgen allemaal,

Mijn situatie is als volgt. Ik heb een aantal jaar geleden een laptop gekocht voor zakelijk gebruik. Ik werk als muzikant en gebruik software die razendsnel ontwikkelt, sommige programma's die ik dagelijks gebruik sneller dan gedacht. Ik wil daarom een nieuwe laptop aanschaffen. Het "probleem" is echter, de oude die ik nu heb moet eigenlijk nog een jaar voordat deze helemaal is afgeschreven. De restwaarde op papier is niet zo gek veel meer dus, in de praktijk brengt het nog wel wat op.

Kan ik deze laptop zomaar verkopen? Ik neem aan van wel, maar hoe doe ik dat in mijn administratie? Op papier is de laptop nog €189 waard, op marktplaats tussen de €500 en €600.

Alvast bedankt! Hartelijke groet.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 januari 2015, 17:58
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

als je je laptop verkoopt dan maak je daarvoor een verkoopfactuur met btw (ook als je hem via marktplaats aan een particulier verkoopt)


Vervolgens boek je de opbrengst als opbrengst verkoop activa, je boekt de restwaarde van 189 als kosten en het verschil is dan äutomatisch" je boekwinst op de laptop..


Vervolgens schaf je een nieuwe laptop aan en begint die weer gewoon voor 5 jaar af te schrijven.