Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 maart 2016, 18:33
S_Soomerman S_Soomerman is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 oktober 2015
Berichten: 2
Question Vragen bij IB 2015 als zzp'er / loondienst

Hallo allemaal!

Zoals zoveel posts hier; ik schrik een beetje van alle informatie die ik als zzp'er (met VAR-WUO, voldoe aan urencriterium) moet invullen bij de inkomstenbelasting 2015.

Hoewel ik vanaf 2016 volledig zpp'er ben (tekstschrijver / redacteur), was ik in 2015 ook nog in loondienst, zo'n 2.5 dag per week. Ik heb vanaf september pas een zakelijke rekening geopend, daarvoor kwamen al mijn inkomsten uit freelancewerkzaamheden op mijn prive-rekening terecht.

De situatie is als volgt:

ik heb in 2015 13.876 euro verdiend als freelancer. Zodra een factuur door opdrachtgever werd betaald, stortte ik dit direct op mijn spaarrekening. Ik heb de zakelijke in september rekening geopend om alle btw-bedragen van de facturen op te sparen, zodat ik elk kwartaal dat netjes kon overmaken.

Ik heb tot nu toe alleen stilgestaan / proefberekeningen gemaakt van mijn winst uit onderneming (opbrengsten - zelfstandigenaftrek - startersaftrek - 14% MBK winstvrijstelling) en de belasting (en bijdrage zvw) die ik daarover moet betalen. Ik kom ook in het aangifteprogramma op dat bedrag uit wat ik verwachtte.

Probleem is: ik kom nu ook enorm veel velden tegen met winst- en verliesrekening, balansen, activa en passiva, privé-onttrekkingen et cetera waar ik echt geen verstand van heb. Omdat ik a) pas in september met een zakelijke rekening begon en dus geen idee heb over een begin van het boekjaar, en B) ik aan het einde van mijn boekjaar wel wat geld op de zakelijke rekening had staan, maar een (nog niet volledig) potje voor de btw was omdat facturen nog openstonden.

Moet ik maar gewoon een boekhouder dit laten doen en me de stress besparen? Of volstaat het om de winst op 13.876 te zetten en de prive-onttrekkingen ook op 13.876? Dan klopt de balans wel (al weet ik niet goed waar ik de 195 euro aan bedrijfskosten overal moet invullen).

Veel dank alvast!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 maart 2016, 03:02
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik lees hier zoveel misverstanden (bijvoorbeeld: wat voor bankrekeningen je wanneer hebt en welk geld op welke rekening staat doet voor de belastingen totaal niet terzake), dat er geen beginnen aan is om op elk detail in te gaan.

Maar... wil je over 2015 wel ondernemersaangifte doen? Is het niet handiger om je winst als zelfstandige in 2015 aan te geven als 'inkomsten uit overig werk', en per 2016 je administratie op te zetten en aangifte te doen met behulp van een boekhouder/fiscalist?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 maart 2016, 03:56
S_Soomerman S_Soomerman is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 oktober 2015
Berichten: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Ik lees hier zoveel misverstanden (bijvoorbeeld: wat voor bankrekeningen je wanneer hebt en welk geld op welke rekening staat doet voor de belastingen totaal niet terzake), dat er geen beginnen aan is om op elk detail in te gaan.

Maar... wil je over 2015 wel ondernemersaangifte doen? Is het niet handiger om je winst als zelfstandige in 2015 aan te geven als 'inkomsten uit overig werk', en per 2016 je administratie op te zetten en aangifte te doen met behulp van een boekhouder/fiscalist?
Dank voor je reactie! Ik heb in mijn administratie alle facturen (opdrachtgever, factuurdatum, vergoeding, btw-percentage, bedrag, datum betaling) staan, maar verder geen rekening gehouden met andere gegevens die wellicht belangrijk waren. Ik noemde die rekeningen omdat ik dacht dat dat te maken had met het (begin en einde van) het boekjaar.

Inkomsten uit overig werk is echt geen optie. Ik heb veel gewerkt om aan het urencriterium te komen voor de aftrekposten. Als ik die nu niet toepas, houd ik (omdat ik ook in loondienst werkte) echt niets over.

Als ik alles wat ik heb verdiend op mijn spaar- of betaalrekening heb gezet en geen bedrijfskosten heb, wat zijn dan mijn opties? Voor 2016 neem ik sowieso een boekhouder.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 maart 2016, 12:06
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S_Soomerman Bekijk bericht
wat zijn dan mijn opties? Voor 2016 neem ik sowieso een boekhouder.
Om ondernemersaftrek te kunnen claimen moet je een onderneming hebben. Een onderneming moet je starten met een boekhouding met een startbalans. En per 31-12-2015 moet je een eindejaarsbalans en een winst/verliesrekening hebben.

Als je dat allemaal teveel gedoe vindt, dan zou ik op zoek gaan naar een boekhouder en hem vragen een boekhouding met terugwerkende kracht op te zetten per 1-1-2015. Met een beetje mazzel verwelkomt hij je als nieuwe klant met een beetje extra service, door je aangifte 2015 voor bescheiden kosten in orde te maken. En als je het zelf wilt doen, zul je toch aan de slag moeten

Sta dan ook even stil bij je startbalans (bijvoorbeeld computer die je zakelijk gebruikt) en bedrijfskosten (bankkosten, reiskosten, boekhouder), want als je die negeert en op 0 zet betaal je te veel belasting.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
inkomstenbelasting, loondienst, zzp

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Twee vragen: Vermogen op privé-/zakenrekening EN status als ondernemer HappyfaceCarrot Belasting 1 12 maart 2015 12:33
Aangifte IB bij combinatie loondienst en ZZP Fred London Belasting 4 5 maart 2015 11:07
Inkomstenbelasting Aangifte IB bij loondienst en freelancer Aaron Belasting 1 4 januari 2011 00:02
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon