Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 september 2007, 07:12
Wildy Wildy is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2007
Berichten: 5
Standaard Afwijkende werkzaamheden (2x VAR?)

Tijdens het invullen van de VAR ben ik reeds bij vraag 2a tegen een probleem aangelopen. Ik wil graag aan de slag in de particuliere dienstverlening (onderhoud van woning en tuin), maar om een stuk zekerheid te hebben wil ik mijn diensten ook aan bedrijven aanbieden en m'n huidige werkzaamheden, namelijk werkvoorbereider in de telecom voortzetten (niet meer in dienstverband). Kan ik dit nu onder dienstverlening scharen? "Administratieve- en particuliere dienstverlening". Of gaat dit niet samen omdat de één dienstverlening aan particulieren betreft en de ander aan bedrijven?
Kortom, moet ik voor mijn 'droom' één of twee VAR-formulieren invullen.

Alvast bedankt

Wildy
  #2  
Oud 10 september 2007, 08:52
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: Afwijkende werkzaamheden (2x VAR?)

De werkzaamheden zijn in mijn ogen der mate verschillend dat je twee VAR verklaringen aan moet vragen. Heeft niet zo zeer te maken met het deel partikulier en bedrijven maar in tuin en huis werken of telecom daar zit wel een heel verschil in.

Hou er dan ook rekening mee dat je voor beide VAR's eigenlijk drie opdrachtgevers moet hebben.

Je kan het natuurlijk wel gewoon proberen onder één VAR aan te vragen alleen is de kans groot dat je commentaar krijgt.
  #3  
Oud 10 september 2007, 09:33
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Afwijkende werkzaamheden (2x VAR?)

Ik ben het eens met Retulis. Dit vraagt om veel creativiteit bij het omschrijven van je dienstverlening, om het op één VAR te krijgen. Bijvoorbeeld:
  • Werkvoorbereiding en onderhoud op het gebied van woon- en werkomgeving.
  • Werkvoorbereiding en onderhoud op het gebied van onroerend goed, telecommunicatie-infrastructuur en de cultureel-natuurlijke omgeving.
  • Onderhoud van onroerend goed en tuin; werkvoorbereiding op het gebied van telecom.
Maar dit komt een beetje ongeloofwaardig over en zal waarschijnlijk worden geweigerd door de belastingdienst.

Maar... particulieren vragen toch niet om een VAR? Werk bij een particulier zal niet snel als een dienstverband worden gezien.
__________________
René
  #4  
Oud 10 september 2007, 10:18
Wildy Wildy is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2007
Berichten: 5
Standaard Re: Afwijkende werkzaamheden (2x VAR?)

Alvast bedankt voor de reacties....

Kan ik de omschrijving op de VAR niet gewoon "dienstverlening" laten luiden.

Volgens het 'van Dale woordenboek':
dienst·ver·le·ning (de ~ (v.)) 1 hulp die een persoon, instantie of onderneming biedt aan het publiek....
  #5  
Oud 10 september 2007, 10:32
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Afwijkende werkzaamheden (2x VAR?)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wildy Bekijk bericht
Kan ik de omschrijving op de VAR niet gewoon "dienstverlening" laten luiden.
Als dat geaccepteerd wordt dan krijg je op vertoon van de VAR een eervolle vermelding en een grote bos bloemen van Lancelots
__________________
René
  #6  
Oud 11 september 2007, 14:57
Wildy Wildy is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2007
Berichten: 5
Standaard Re: Afwijkende werkzaamheden (2x VAR?)

Ik begrijp dat die bos bloemen er niet in zit........

Heb ik het goed dat als je opdrachtgever niet om een VAR vraagt, je niet verplicht bent deze toch te tonen en dat deze opdrachtgever zelf de eventuele gevolgen voor zijn rekening moet nemen?

Ik heb tussen haakjes besloten om alleen een VAR aan te vragen betreffende werkvoorbereiding / projectbegeleiding / administratie telecomwerkzaamheden en glasvezeltechniek.
Gaat de belastingdienst nu moeilijk doen over de werkzaamheden welke ik daarnaast eventueel verricht voor particulieren en/of bedrijven (aanleg/onderhoud tuin).

Alvast bedankt voor de tijd en moeite...............

Het valt mij trouwens op dat er veel IT en schrijvers/journalisten op dit forum te vinden zijn en geen, zeg maar, bouwvakkers, hoveniers en dat soort beroepen. Toeval?
Verder niets dan lof voor Lancelots

Vriendelijke groet

Wildy
  #7  
Oud 11 september 2007, 15:20
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Afwijkende werkzaamheden (2x VAR?)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wildy Bekijk bericht
Heb ik het goed dat als je opdrachtgever niet om een VAR vraagt, je niet verplicht bent deze toch te tonen en dat deze opdrachtgever zelf de eventuele gevolgen voor zijn rekening moet nemen?
Klopt.

Citaat:
Gaat de belastingdienst nu moeilijk doen over de werkzaamheden welke ik daarnaast eventueel verricht voor particulieren en/of bedrijven (aanleg/onderhoud tuin).
Nee hoor. Alleen tellen ze niet mee voor de VAR (bijvoorbeeld: tuinonderhoud telt niet mee bij het aantal opdrachtgevers).

Citaat:
Het valt mij trouwens op dat er veel IT en schrijvers/journalisten op dit forum te vinden zijn en geen, zeg maar, bouwvakkers, hoveniers en dat soort beroepen. Toeval?
Met het informatieve deel van de site richten we ons vooral op de freelancers in de zakelijke dienstverlening. En we noemen het consequent "freelancer" i.p.v. "zzp'er" wat bij de andere groepen die je noemt geloof ik gebruikelijker is. Daarnaast zijn tekstmensen en ICT'ers misschien meer internet-minded dan andere groepen.

Maar alle zelfstandigen/freelancers/zzp'ers/ondernemers zijn hier welkom hoor.
__________________
René
  #8  
Oud 11 september 2007, 15:46
Wildy Wildy is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2007
Berichten: 5
Standaard Re: Afwijkende werkzaamheden (2x VAR?)

Dank voor de wel heel snelle reactie......

Laatste vragen (hoop ik): De werkzaamheden welke ik naast de VAR WUO verricht, worden die aangemerkt als "resultaat uit andere werkzaamheden", of komen ze gewoon bij de VAR WUO?
Kan ik deze werkzaamheden wel op de zelfde wijze factureren als de werkzaamheden via de VAR WUO (zelfde naam, zelfde briefpapier, zelfde nummer KvK enz)?

Nogmaals dank

Wildy
  #9  
Oud 12 september 2007, 09:52
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: Afwijkende werkzaamheden (2x VAR?)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wildy Bekijk bericht
Dank voor de wel heel snelle reactie......

Laatste vragen (hoop ik): De werkzaamheden welke ik naast de VAR WUO verricht, worden die aangemerkt als "resultaat uit andere werkzaamheden", of komen ze gewoon bij de VAR WUO?
Kan ik deze werkzaamheden wel op de zelfde wijze factureren als de werkzaamheden via de VAR WUO (zelfde naam, zelfde briefpapier, zelfde nummer KvK enz)?

Nogmaals dank

Wildy
Je haalt twee dingen door elkaar. Je hebt een bedrijf en daarin factureer te voor verrichte werkzaamheden. Dat doet iedereen als het goed is die werkzaamheden voor een ander verricht.

Daarnaast vraag je een VAR-WUO aan om aan opdrachtgevers aan te kunnen tonen dat zij nooit aansprakelijk gesteld kunnen worden voor loonheffingen e.d.. Het zegt alleen iets over de arbeidsrelatie in een bepaalde situatie.

Als je nu voor de andere werkzaamheden geen VAR aanvraagt kan het zijn dat bedrijven niet met je in zee gaan omdat je niet kan aantonen dat zij niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor jou heffingen. Het is niets meer en niets minder dan het woord al zegt "Verklaring ArbeidsRelatie".
Binnen je bedrijf kan je meer kernactiviteiten hebben als zijnde één bedrijf.....je doet dus alles onder één handelsnaam met eventueel meerdere VAR-verklaringen.

Hoop dat dit duidelijk is.
  #10  
Oud 12 september 2007, 10:59
Wildy Wildy is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2007
Berichten: 5
Standaard Re: Afwijkende werkzaamheden (2x VAR?)

Bedankt voor de reactie "Retulis"
Het is me nu duidelijk....

Onder één onderneming (1x KvK, 1x BTW enz) kun je dus meerdere VAR hebben, welke wel allemaal moeten voldoen aan de criteria.

Deze criteria kunnen een struikelblok zijn, met name voor het aantal uren per VAR. Of bekijkt de belastingdienst de VAR aanvragen in zijn totaal?
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
omschrijving werkzaamheden op var

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aanvraag VAR, omschrijving werkzaamheden? sioux Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 15 23 september 2008 14:23
Tweede VAR voor andere werkzaamheden? Marjan Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 12 september 2007 19:48
VAR row, factureren en voor- en nadelen Borst Freelancepraktijk starten 1 22 augustus 2007 12:58
Var Row Verwijderd account Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 24 juni 2007 10:22
werkzaamheden VAR wijzigen Rosa Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 14 9 juni 2007 13:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon