Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 november 2017, 19:31
Ger Ger is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 juli 2008
Berichten: 6
Question Hoe bereken ik een geindexeerd tarief als het CBS het basisjaar verlegt?

Een nogal gedetailleerde vraag, maar ik kom er na veel lezen en Googlen niet uit.

Ik heb een 10 jarig contract waarvan ik het tarief elk jaar mag veranderen op basis van het consumentenprijsindexcijfer (CPI) in de maand oktober.
Rekenvoorbeeld:
Het contract is gestart in 2014 en neem als voorbeeld een tarief van 90,--
het tarief in 2015 werd 90,-- * PCI van oktober 2014/PCI oktober 2013.
Dat heb ik nu een paar jaar gedaan met de tabel van het CBS waarbij 2006 als basisjaar goldt.
De gegevens tot nu toe
okt 2013: 115,13
okt 2014: 116,34
okt 2015: 117,07

Maar nu heeft het CBS een nieuw prijsindexcijfer gepubliceerd met basisjaar 2015 en het oude is er niet meer. In die nieuwe tabel staan de volgende gegevens:
okt 2014: 99,84
okt 2015: 100,54
okt 2016: 100,83

Mijn vraag: ik zou verwachten dat het verleggen van het basisjaar geen invloed heeft op de verhoudingen.
Dus ik verwacht dat de verhouding okt 2015/ okt 2014 in beide tabellen hetzelfde getal oplevert. Maar dat is niet zo:
in de oude tabel wordt het 117,07 / 116,34 = 1,0168
en in de nieuwe tabel 100,54 / 99,84 = 1,0070

Anders gezegd: volgens die nieuwe tabel heb ik vorig jaar een te grote verhoging doorgevoerd.

Maak ik een gedachtefout, of kan ik voor het tarief van dit jaar gewoon de getallen uit de nieuwe tabel gebruiken?

Sorry voor het lange en ingewikkelde verhaal, elke input wordt zeer op prijs gesteld.

Ger
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 november 2017, 14:45
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Als er iets lastig te definiëren is, is het inflatie. Een pak melk uit 2004 is vergelijkbaar met een pak melk uit 2017, maar wat te doen met computers, mobiele telefoons en dat soort dingen? Moeten Uber-ritjes in 2016 worden vergeleken met taxiritjes in 2006?

Volgens mij past het CBS nu en dan bij het kiezen van een nieuw basisjaar zijn mandje, model van de bestedingen, ofwel het bestedingspatroon aan. En als je met het nieuwe bestedingspatroon naar voorgaande jaren kijkt, komen er andere inflatiecijfers uit dan bij het oude bestedingspatroon.

Ik zou gewoon van de feiten uitgaan. Tarief volgend jaar is inflatie vorig jaar * tarief huidig jaar, volgens de inflatie vorig jaar die het CBS in het huidige jaar publiceert (of hoe het dan ook precies in je contract staat). Ofwel, gebruik het getal in de nieuwe tabel.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
factureren, indexering, prijsindex

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Pensioen/ banksparen bij Brand New Day? johaneggink Al die andere praktische dingen 8 24 mei 2012 22:42
Inkomstenbelasting Wat zijn de Voor- en Nadelen van de FOR ? MarketMind Belasting 9 4 november 2010 20:04
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 23:03
Tool gezocht voor online kennisbase erix Marktplaats 21 12 januari 2009 23:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon