Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 oktober 2009, 14:27
quarlus quarlus is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 oktober 2009
Berichten: 3
Standaard [btw,facturen,belasting] Freelance artikelen schrijven en nu?

Ik moet voor een aantal tijdschriften een artikel schrijven maar sta niet ingeschreven bij de KvK.

Als de artikelen klaar zijn, moet ik een factuur sturen voor de betaling door het blad, kan ik dit als non-bedrijf (dus als particulier) ook gewoon doen of krijg ik dan uiteindelijk de belastingdienst op mijn nek?

Mocht het nou zo zijn dat dit wel moet, dan neem ik aan dat een eenmanszaak inschrijving bij de kvk voldoende is?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 oktober 2009, 14:30
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Freelance artikelen schrijven en nu?

Factuur mag (moet) je gewoon sturen, alleen ben je niet BTW plichtig en mag je dat nooit en te nimmer vragen (heffen).

Dat is dus totdat je je BTW/KVK inschrijvingen hebt en een bevestiging dat je wel BTW plichtig bent.

ps> Inschrijven is echt zo gepiept
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 oktober 2009, 14:30
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Freelance artikelen schrijven en nu?

* Discussie naar Belasting forum verplaatst
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 oktober 2009, 14:36
quarlus quarlus is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 oktober 2009
Berichten: 3
Standaard Re: [btw,facturen,belasting] Freelance artikelen schrijven en nu?

Beste Ramon,

Bedankt voor je tip!
Dan hoef ik dus voorlopig nog geen haast te maken met mijn inschrijving en kan ik over twee weken even langs de kvk voor de inschrijving.

De factuur moet namelijk morgen de deur uit & en ik heb tot voor kort alleen op 'stage' niveau, dus onbetaald geschreven.

-Quarlus
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 oktober 2009, 18:40
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: [btw,facturen,belasting] Freelance artikelen schrijven en nu?

En vergeet niet je inkomsten op te geven, je moet daar namelijk nog wel inkomstenbelasting over betalen!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #6  
Oud 26 oktober 2009, 22:33
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Standaard Re: [btw,facturen,belasting] Freelance artikelen schrijven en nu?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quarlus Bekijk bericht
Ik moet voor een aantal tijdschriften een artikel schrijven maar sta niet ingeschreven bij de KvK.

Als de artikelen klaar zijn, moet ik een factuur sturen voor de betaling door het blad, kan ik dit als non-bedrijf (dus als particulier) ook gewoon doen of krijg ik dan uiteindelijk de belastingdienst op mijn nek?

Mocht het nou zo zijn dat dit wel moet, dan neem ik aan dat een eenmanszaak inschrijving bij de kvk voldoende is?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Zodra je activiteiten verricht in het economisch verkeer en het is niet incidenteel ben je verplicht ondernemer voor de omzetbelasting. Deze keer zou het dus nog kunnen, maar je bent al heel snel ondernemer voor de omzetbelasting. Als je dus meerdere opdrachten hebt lopen, moet je je wel op korte termijn inschrijven bij de KVK en krijg je ook een voorlopig btw nummer mee.
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 oktober 2009, 08:35
quarlus quarlus is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 oktober 2009
Berichten: 3
Standaard Re: [btw,facturen,belasting] Freelance artikelen schrijven en nu?

Beste Cor en de anderen,

bedankt voor alle tips!

Ik verwacht inderdaad dat het (als eea een beetje gaat lopen) af en toe een betaald artikel zal worden, ik zal me dus gaan inschrijven bij de kvk als eenmanszaak.

Moet ik nog ergens rekening mee houden qua opgave btw, verdiensten etc... naast mijn huidige vaste baan?

En zijn er zaken (briefpapier tbv communicatie, visitekaartjes, andere benodigdheden) welke ik als freelancer belastingtechnisch beter op het 'bedrijf' kan aanschaffen?
Ik ben wel van plan een startersdag te bezoeken aangezien ik van het hele belastingtechnische & ondernemersschap nog geen spreekwoordelijke kaas heb gegeten zoals jullie misschien wel doorhebben.

Bedankt!
-Quarlus
Met citaat reageren
  #8  
Oud 28 oktober 2009, 15:28
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: [btw,facturen,belasting] Freelance artikelen schrijven en nu?

Dag Quarles,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quarlus Bekijk bericht
Ik ben wel van plan een startersdag te bezoeken aangezien ik van het hele belastingtechnische & ondernemersschap nog geen spreekwoordelijke kaas heb gegeten zoals jullie misschien wel doorhebben.
Je timing is geweldig: zaterdag 7 november zijn er startersdagen door heel Nederland.

Om alvast een tipje van de sluier op te lichten: het is inderdaad gebruikelijk om alle zakelijke kosten op te voeren. Een grove omschrijving van zakelijke kosten: kosten die je moet maken om inkomen uit je onderneming te kunnen realiseren.

Groeten en veel plezier met je nieuwe bedrijf!
Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
EMZ/BV vanuit WW + 1 freelance opdracht? cmedh Freelancepraktijk starten 2 24 juli 2009 14:27
Freelance schrijven naast (fulltime)baan Sean Freelancepraktijk starten 15 17 januari 2009 13:14
Loondienst of Freelance? Stylism Omgaan met opdrachtgevers 1 25 maart 2008 22:58
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35
Indicatie tarief artikelen nieuwsbrief Adine Versluis Omgaan met opdrachtgevers 14 29 maart 2007 11:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon