Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #41  
Oud 27 mei 2007, 09:43
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken

Je kunt ze in sommige gevallen misschien als kosten zien die je van de winst kunt aftrekken (kosten die je maakt om omzet te kunnen maken). Al zou dat wel heel bijzonder zijn. Dan zou acquisitietijd ook als post gezien kunnen worden? Dat wordt gunstig, ik maak geen winst meer
Maar een aftrekpost van de inkomstenbelasting of winst uit onderneming? Dat lijkt me stug.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #42  
Oud 27 mei 2007, 09:51
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jack Bekijk bericht
Kan ik de reistijd die ik moet maken om mijn werkzaamheden te kunnen doen en NIET betaald krijg, opvoeren als aftrekpost?
Nee, tijd is geen kosten. Je kunt die tijd wel opvoeren voor het urencriterium.

Citaat:
Ik weet van iemand die dat (in overleg met de belastingdienst) doet en dat is geen probleem
Eerlijkgezegd, ik geloof er niks van.
__________________
René
Met citaat reageren
  #43  
Oud 27 mei 2007, 10:46
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken

Tsja, dan zou je alle uren die je voor je onderneming maakt en die niet direct declarabel zijn kunnen aftrekken en nooit meer belasting betalen. Welke inspecteur staat deze aftrek toe? Is de moeite om voor te verhuizen.
Met citaat reageren
  #44  
Oud 27 mei 2007, 19:56
Jack Jack is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 mei 2007
Berichten: 8
Standaard Re: Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Nee, tijd is geen kosten. Je kunt die tijd wel opvoeren voor het urencriterium.


Eerlijkgezegd, ik geloof er niks van.
Ik weet het uit de eerste hand van iemand waarvan ik zo goed als zeker weet (100% zekerheid heb je nooit) dat hij daarover geen sprookjes verteld. Blijkbaar zijn er inspecteurs die het niet schrappen. De moeite om het te proberen?
Met citaat reageren
  #45  
Oud 27 mei 2007, 20:04
Jack Jack is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 mei 2007
Berichten: 8
Standaard Re: Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken

Nog even een vraag over reizen en overnachten:

Mijn hotelovernachtingen worden voor mij betaald door de opdrachtgever, maar ik krijg voor diner en avondvergoeding maar ongeveer 25 euro. Zijn de extra kosten aftrekbaar en wat is dan acceptabel? Ik denk aan telefoonkosten, internetverbinding via hotel etc.

Hetzelfde is eigenlijk van toepassing op de reiskosten: die worden wel vergoed, maar zijn er verdere kosten voor de auto aftrekbaar, zoals onderhoud, afschrijving? En wat als je een vervoermiddel hebt aangeschaft voor je werkzaamheden?
Met citaat reageren
  #46  
Oud 27 mei 2007, 21:16
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken

Voor alle kosten geldt in zijn algemeenheid dat ze aftrekbaar zijn binnen redelijke grenzen en mits ze een zakelijk karakter hebben. Dit biedt uiteraard enige ruimte voor interpretatie. Het is ook de vraag hoeveel "lastige" vragen je wilt krijgen over je aftrekposten c.q. kosten. Heb je er een goed verhaal bij dan zal de fiscus ze meestal wel accepteren. Heb je geen goed verhaal c.q. staan de kosten niet in verhouding tot de gerealiseerde omzet dat kan iedere kostenpost een discussie opleveren.
Reiskosten zijn aftrekbaar tegen 0,19 per kilometer bij gebruik van je prive auto. Behoort je auto tot de onderneming dan zijn in principe alle kosten aftrekbaar maar zit je wel met de bijtelling + BTW correctie voor privegebruik. De reiskostenvergoeding die je ontvangt zul je als omzet moeten opgeven en betaal je belasting over, evenals alle andere onkostenvergoedingen.
Houdt er ook rekening mee dat kosten in verband met eten, drinken e.d. alleen boven een bepaalde drempel of voor 73,5% aftrekbaar zijn.
Met citaat reageren
  #47  
Oud 28 mei 2007, 22:25
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken

Hi spuit 11 komt ook nog even voor in deze levendige discussie ik doe maar even zomaar een paar reacties.

kinderopvang
marielle reageerde heel lang terug dat dit niet aftrekbaar is als bedrijfskosten en wel in de prive. Hangt er vanaf over welk jaar je het hebt want de politiek wijzigt de regels op jaarbasis. Voor 2005 is de stelling correct, maar voor 2007 is het gewoon NIET aftrekbaar in mijn ogen. Dan kun je er alleen een vergoeding voor krijgen via de bekende sites informeren

zijn uren aftrekbaar
nmm pertinent niet. Deze discussie wordt heel vaak gevoerd, hoe kun je nou een aftrekpost opvoeren van iets dat er niet is . Sorry maar dat gaat me wel iets te ver. Beschouw het maar als 'de winst komt lager uit dus gaat je zelfstandigenaftrek mogelijk omhoog'. Op die manier is het toch aftrekbaar nietwaar . Daarnaast Rene helemaal gelijk de uren tellen mee om aan die 1225 te komen zodat je als zelfstandig ondernemer wordt erkend

reiskosten zoals hotel etcetera
net als bij een km vergoeding maakt het niet uit wat je van de klant krijgt. Alles wat een klant aan jou betaald is OMZET. Misschien noem je het vergoeding voor reis- of hotelkosten maar het is echt niks meer of minder dan OMZET.

Nu we het er over eens zijn (of niet) dat dit gewoon omzet is kunnen we kijken naar de kosten...die dus niks met de omzet te maken hebben.
Als jij kosten maakt die zakelijk zijn zoals hotel etcetera dan mag je die voor 100% opvoeren. Het is overigens wel zo dat in een aantal gevallen de BTW niet aftrekbaar is (dan is de BTW dus ook kosten). Inderdaad is het wel zo dat je ook voor dit soort kosten een stukje prive moet corrigeren zoals Marjan dat aangeeft;Maar ja das logische eten, drinken en slapen doe je ook altijd als prive persoon.
Met citaat reageren
  #48  
Oud 18 juni 2007, 13:13
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken

Ik heb een aantal berichten n.a.v. een vraag van Jack over kosten aftrekken bij "Resultaat uit overige werkzaamheden" verplaatst naar een aparte discussie.
__________________
René
Met citaat reageren
  #49  
Oud 10 december 2007, 13:32
youneedstyle's schermafbeelding
youneedstyle youneedstyle is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 14 mei 2007
Berichten: 51
Standaard Re: Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken

Ik haak in op dit (overigens uitstekend behulpzaam) topic.

Lancelots schrijft:
Citaat:
Kosten voor lunch, diner, borrel et cetera met zakenrelaties, relatiegeschenken, congresbezoeken, studiereizen en andere vormen van representatie zijn beperkt aftrekbaar. Je mag hiervan 73,5% (in 2006: 75%) aftrekken. Er is ook een alternatieve regeling waar je voor kunt kiezen, maar die zal voor de meeste freelancers ongunstiger zijn: tot € 4.100 (in 2006: € 4.000) niet, daarboven geheel aftrekbaar. Om deze regeling toe te passen is het verstandig een aparte grootboekrekening voor deze kostensoorten in je administratie op te nemen. De btw op eten en drinken in de horeca mag je niet terugvragen, maar je mag deze kosten wel inclusief btw als kosten boeken.
Hoe geef ik die kosten dan op? als inkoopfacturen met 0% btw?
__________________
The Royal Institute
grafisch ontwerp, product ontwerp & creatief consultancy

http://www.theroyalinstitute.com
http://www.twitter.com/tri_ontwerp
Met citaat reageren
  #50  
Oud 22 november 2008, 11:25
ICTsupport ICTsupport is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 november 2008
Berichten: 28
Standaard Re: Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken

Rene,

Bedankt voor de heldere opsomming.
Maar nu de volgende situatie.
Je bent freelancer en voert projecten uit bij de opdrachtgever (de klant).
Ik heb een persoonlijk mobiel abonnement: zijn deze kosten aftrekbaar en hoe wordt de scheiding aangebracht tussen prive en zakelijke gesprekken?
Hoe zit dat met supplies (toner/inkt-cartridges) die ik thuis gebruik?
In mijn geval heb ik niet een kantoor aan huis.

Zakelijke treinreizen, taxikosten, strippenkaart etc: stel, ik ga op intake bij een klant en daar komt geen opdracht uit voort?

En misschien een domme vraag?
Alleen de BTW is toch aftrekbaar in dat geval?
Alvast bedankt voor de reactie.

MvG,

Ronald.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
kosten aftrekken


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
lunchkosten anna Administratie 10 9 september 2018 01:13
Logo: moet je er een als freelancer hebben? Janine Al die andere praktische dingen 10 7 mei 2007 21:11
Freelancer en werkruimte thuis alfred Belasting 15 7 juli 2006 17:54
Wie zou je als freelancer eens willen horen spreken? Isabelle Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 0 5 mei 2006 21:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon