Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #51  
Oud 23 november 2008, 12:10
Remon Remon is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 november 2008
Berichten: 1
Standaard Re: Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken

Als eenmanszaak kan ik vermoedelijk identieke kosten als freelancer aftrekken maar voor het eerst wil ik enige kosten aftrekken welke ik in eerste instantie prive betaald heb dit jaar.

Ik heb geen eigen bedrijfsruimte, en werk simpelweg vanuit de woonkamer als internet ondernemer een aantal uur per week (sites, webshop, advertising), ik zal voor denk ik achteraf voor Kleine Ondermening Regeling in aanmerking komen dit jaar maar moet dit nog nazoeken.

Ik wil als kas kosten in rekening brengen bij de 'zaak' en prive uitkeren incl btw:
-gsm abbonement vast-deel (niet de bel kosten) waarop we voor de winkel het jaar bereikbaar zijn geweest. (staat op site vermeld etc)
-Internet abbonement in het huis. (alle werk gebreurd via internet, dus noodzakelijke resource lijkt me)
-? stukje energie rekening ivm electriciteit pc en server, 10,- /week is redelijk volgends een andere bron.

Die laatste is mogelijk niet in orde omdat ik geen eigen ruimte heb?
.
Heeft iemand ervaring met dergelijke kosten, en kan ik na kas uitbetaling deze ook aftrekken van het belastbaar vermogen (en ook btw deel aftrekken).

Alvast dank, een top forum!
Met citaat reageren
  #52  
Oud 23 november 2008, 14:37
Rene_S's schermafbeelding
Rene_S Rene_S is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 november 2007
Berichten: 87
Standaard Re: Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken

Citaat:
Ik heb een persoonlijk mobiel abonnement: zijn deze kosten aftrekbaar en hoe wordt de scheiding aangebracht tussen prive en zakelijke gesprekken?
Hoe zit dat met supplies (toner/inkt-cartridges) die ik thuis gebruik?
Je maakt een inschatting welk % zakelijk is; dit % is aftrekbaar (btw: idem, het zakelijk % van de betaalde btw kun je terugvragen)



Citaat:
Zakelijke treinreizen, taxikosten, strippenkaart etc: stel, ik ga op intake bij een klant en daar komt geen opdracht uit voort?

En misschien een domme vraag?
Alleen de BTW is toch aftrekbaar in dat geval?
Domme vragen bestaan niet Kosten zijn kosten; het maakt niet of er omzet tegenover staat. Dus: je kunt alle kosten aftrekken en alle btw opgeven.
__________________
Adviseur Prestatie Management

Gratis nieuwsbrief ontvangen met interessante items op gebied van Prestatie Management? Schrijf je in op www.predi.nl!
Met citaat reageren
  #53  
Oud 16 mei 2009, 01:11
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard Re: Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken

Even een flinke schop:

Ik heb een nieuwe fiets gekocht. Kan ik hier wat mee? Ik zal hem soms gebruiken voor de zaak, maar 95% privé.
Zakelijke kilometers rijdt ik met de auto, maar als ik facturen moet posten bijvoorbeeld, dan neem ik de fiets.
Met citaat reageren
  #54  
Oud 16 mei 2009, 01:59
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken

Je hebt de theorie en de praktijk.

Theorie: zakelijk gebruik is aftrekbaar, privé-gebruik niet. Opgevoerde zakelijke kosten moeten verantwoord worden.

Theorie: "Bij de beoordeling van de vraag of kosten aftrekbaar zijn, letten wij op het motief waarmee u kosten hebt gemaakt. Als duidelijk is dat u de kosten volledig hebt gemaakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, accepteren wij de kosten als aftrekpost.
U bent als ondernemer vrij om te bepalen welke kosten u voor de onderneming maakt en hoeveel. De Belastingdienst bemoeit zich daar gewoonlijk niet mee. Alleen als uw kosten vergeleken met de zakelijke belangen erg hoog zijn, kunnen wij ingrijpen: er mag dan worden getoetst of er tussen die 2 nog wel een redelijke verhouding is."

Mogelijke praktijk: je moet van ieder ritje op de fiets de tijdsduur, het doel, de ritgegevens, omrij(kilo)meters en het feit of het een zakelijke of privé-rit betreft bijhouden. Wordt nog best ingewikkeld als je op de terugweg van de brievenbus even een pak melk oppikt bij de buurtsuper.
Als je het inderdaad zo zou moeten verantwoorden, wordt het al gauw voordeliger om de fiets vooral buiten je zakelijke administratie te houden.

Ik kan me zo voorstellen dat het opvoeren van een fiets, die je alleen wilt gebruiken om af en toe mee naar de brievenbus te rijden, op z'n minst een discussie met de belastinginspecteur oplevert. Want er wordt hier en daar in de belastingwetgeving ook nog wel de norm gehanteerd dat een zaak minstens voor 10% zakelijk dient te worden gebruikt.

Als je in bent voor een uitdaging en daar de tijd en energie voor over hebt, zou het wel eens een leuke testcase kunnen worden.

Ach, wie weet zijn er mensen die hier daadwerkelijk ervaring mee hebben en niet op de late avond hun gedachtenkronkels posten.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #55  
Oud 7 oktober 2009, 09:45
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken

Wat valt eigenlijk onder de inrichting van je kantoor? Alleen de kasten, of ook de verf op de muur of eventuele kleine verbouwingen?

En begrijp ik het goed dat je een apart kantoor (eigen opgang, etc) ook van privé aan zakelijk kunt verhuren? Mijn accountant zei een poosje terug dat dat niet mocht, maar dat de definitie van 'apart kantoor' weer niet zo krap kwam; eigen sanitair was niet per se nodig, maar eigen ingang weer wel.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #56  
Oud 13 oktober 2009, 02:17
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken

Verf op de muur en kleine verbouwingen zijn juist zaken die niet aftrekbaar zijn als de werkruimte niet aan de voorwaarden voldoet.

De eis van eigen sanitaire voorzieningen is nogal expliciet gesteld: de werkruimte moet apart verhuurd kunnen worden. Ik zou zelf geen ruimte willen huren waarbij ik bij de buren aan zou moeten kloppen om van het toilet gebruik te kunnen maken.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #57  
Oud 16 oktober 2009, 00:29
otasseron otasseron is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 november 2008
Berichten: 4
Standaard Re: Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken

Hallo,

Ik heb nog een aanvullende vraag over het aftrekken van kosten van zakendiners.
Stelt de belastingdienst nog eisen op welke dagen dit soort diners plaatsvinden? dus kun je diners die in het weekend of op feestdagen zijn gegeven per definitie niet aftrekbaar?

Mijn consulent is hier namelijk stellig van overtuigd, maar ik kan het nergens terugvinden.
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Mvg,
Oscar Tasseron
Met citaat reageren
  #58  
Oud 16 oktober 2009, 01:23
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door otasseron Bekijk bericht
Stelt de belastingdienst nog eisen op welke dagen dit soort diners plaatsvinden?
Ja, de dagen waarop je je onderneming voerde.

Citaat:
dus kun je diners die in het weekend of op feestdagen zijn gegeven per definitie niet aftrekbaar?
Waarom zou dat zo zijn? Er zijn talloze ondernemingen actief in weekenden en op feestdagen. Waaronder de ondernemingen die die diners verstrekken en waar de belastingdienst gewoon belasting wenst te innen.

Citaat:
Mijn consulent is hier namelijk stellig van overtuigd
Vraag je consulent dan eens op welk wetsartikel, welk besluit van een belastinginspecteur of welke beslissing van een rechter zhij dit baseert.
__________________
René
Met citaat reageren
  #59  
Oud 16 oktober 2009, 08:05
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken

Hoi Rene / Oscar,

Dit zijn altijd leuke vragen om even op te reageren.
Oscar let op! of:

a. je hebt je adviseur niet goed begrepen
of
b. ga heel snel op zoek naar een andere adviseur

want iemand die er van overtuigd is dat je op bepaalde dagen geen zakelijke lunch- of diner kan hebben heeft van het hele ondernemen weinig begrepen.
Het kan natuurlijk zo zijn dat hij je er op wijst dat je niet 2x op dezelfde avond een diner kan verorberen of dat het vreemd zou zijn als je om 16u een borrel hebt in Rotterdam en om 17u aan tafel gaat in Groningen.

...maar de fiscus mag zich echt niet bemoeien met wanneer jij aan het ondernemen bent.
Met citaat reageren
  #60  
Oud 16 oktober 2009, 17:02
otasseron otasseron is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 november 2008
Berichten: 4
Standaard Re: Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken

Alfred en Rene,

bedankt voor jullie aanvulling. Kom ik in elk geval beslagen ten ijs.

Mvg,

Oscar
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
kosten aftrekken


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
lunchkosten anna Administratie 10 9 september 2018 01:13
Logo: moet je er een als freelancer hebben? Janine Al die andere praktische dingen 10 7 mei 2007 21:11
Freelancer en werkruimte thuis alfred Belasting 15 7 juli 2006 17:54
Wie zou je als freelancer eens willen horen spreken? Isabelle Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 0 5 mei 2006 21:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon