Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 november 2007, 15:09
Enbase Enbase is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 2
Standaard Vraag over combineren vaste baan + freelance-opdrachten

Goedendag,
ik heb een vraag waarop ik op de site tot dusver nog geen antwoord heb kunnen vinden.
Op dit moment studeer ik, werk part-time voor een onderzoeksbureau en heb zo nu en dan schrijfopdrachten. Het is mijn bedoeling af en toe schrijfopdrachten aan te nemen, maar ik heb geen idee wat ik daar belastingtechnisch bij kan verwachten.
Wellicht is het niet onbelangrijk dat het niet alleen zakelijk schrijfwerk, maar ook literair proza (dus Kunst) betreft.

Het vervelende is dat ik op dit moment een inkomensgrens van € 10.500 netto heb (in verband met behoud van studiefinanciering) en daarom voorzichtig ben met verdienen. Ik heb namelijk geen idee hoe het wordt beoordeeld als je eenmalig een vergoeding krijgt voor een artikel?!

Het is de bedoeling dat ik vanaf volgend jaar 32 uur per week ga werken en daarnaast schrijfopdrachten doe. Hoe moet ik dat aanpakken m.b.t. de belasting en wat zijn de grenzen die gesteld worden aan bijverdiensten (daar ik aanneem, dat wanneer het binnen de perken blijft, het gezien wordt als ROW!?)..

Ik hoop dat jullie met me mee kunnen denken en me kunnen adviseren.
Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 november 2007, 18:15
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Vraag over combineren vaste baan + freelance-opdrachten

zover mij is bekend is inkomen dat voor die grens wordt geteld opgebouwd uit je vaste werkgever(s) maar ook je freelance inkomen.

Stufi en huursubsidie tellen zoals je weet niet mee.

Update: als je vermoed de komende maand over je grens heen te gaan dan zet je gewoon je stufi stop en kijk je hoe je verder zit met huursubsidie etc..
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 november 2007, 18:43
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Vraag over combineren vaste baan + freelance-opdrachten

Hi daar afhankelijk van het soort schrijfwerkzaamheden heb je wel of geen vrijstelling BTW maar laten we van het laatste uitgaan dan heb je dus niet met de BTW te maken. Je moet je wel bij de inspectie aanmelden als ondernemer en mogelijk ook volgende jaar bij KVK inschrijven.

Voor de inkomstenbelasting zou ik rekening houden met 40% af te dragen over je omzet-kosten
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
vaste baan en freelancen Lida Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 5 15 oktober 2007 15:42
Freelance voor je vaste werkgever Jeroenjn Al die andere praktische dingen 11 9 oktober 2007 17:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon