Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 juni 2008, 11:41
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Linux: anitvirus en/of firewall nodig?

Ik heb voor de vakantie een klein laptopje (ASUD EEE PC 900) aangeschaft, voor wat werk in de vakantie. Daar zit linux op.
Tijdens de vakantie wil ik via Wifi, ,hotspots, enz. ook de e-mail van mijn server uitlezen (via een internetadres), wat mailen en natuurlijk het weer in de gaten houden.

De één zegt dat ik niets nodig heb, want er zijn geen (of nauwelijks) virussen voor linux. De ander zegt dat ik er wel een firewall op moet zetten, want het binnendringen op je PC staat los van het besturingssysteem.
Of gewoon zeggen: het risico is minimaal, maak je niet druk. Er staat geen vertrouwelijke info op de laptop.

Wat vinden jullie?

Wim
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 juni 2008, 11:47
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Linux: anitvirus en/of firewall nodig?

De één zegt dat ik niets nodig heb,
want er zijn geen (of nauwelijks) virussen voor linux.
>> minder dan voor Windows, dat klopt

De ander zegt dat ik er wel een firewall op moet zetten, want het binnendringen op je PC staat los van het besturingssysteem.
>> Niet echt los, maar is wel verbonden ermee, voor Windows is er meer geschreven aan virussen etc..

Of gewoon zeggen: het risico is minimaal, maak je niet druk. Er staat geen vertrouwelijke info op de laptop.
>> Een firewall is altijd fijn om te hebben en virusscanner. Zeker als je op onbekende locaties online gaat.

Daarnaast is het fijn als je weet dat je een https( beveiligde ) webmail kan krijgen ?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 juni 2008, 13:50
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Linux: anitvirus en/of firewall nodig?

Met een firewall op Linux wordt meestal portfiltering bedoeld. Dat is het selectief doorlaten en weigeren van internetverkeer op netwerkniveau. Dat is goed om te hebben, voor zover je op basis van ip-nummers en toepassingsprotocollen (portnummers) kunt selecteren.

Een firewall op Windows is tegenwoordig heel andere software, die op allerlei niveaus ingrijpt in het gedrag van applicaties. Ik zou dat op Linux niet willen hebben. Op Windows is het harder nodig, door allerlei rare archtitecturen en verwevenheden in de software. Bijvoorbeeld: als in Outlook een mailtje binnenkomt, dan kan dat in HTML-formaat zijn, wat onder water Internet Explorer activeert, die Javascriptcode uitvoert, die in een frame iets doet dat ze in de beveiligingszones zijn vergeten te blokkeren ofzo, zodat een plugin zich kan installeren etc. En dan draait er opeens vreemde indringerssoftware op je computer. Op Linux gebeuren dat soort dingen veel minder, zolang je bekende en vertrouwde software gebruikt en geen software exectuteert die via e-mail of websites ongevraagd binnenkomt.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 juli 2008, 13:00
Marielle Winarto Marielle Winarto is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2008
Berichten: 23
Standaard Re: Linux: anitvirus en/of firewall nodig?

Voor je laptop zelf heb je in principe geen virusscanner nodig, al helemaal niet als er geen vertrouwelijke informatie op staat. Toch kan het zin hebben om ook onder linux een virusscanner te installeren, bijvoorbeeld clamav. Redenen (https://help.ubuntu.com/community/Antivirus):
  • to scan a Windows drive in your PC
  • to scan Windows machines over a network
  • to scan files you are going to send to other people
  • to scan e-mail you are going to forward to other people
  • some Windows viruses can run with Wine.
Een virusscanner draaien onder linux doe niet voor je eigen systeem, maar om andere systemen te beschermen en te voorkomen dat je virussen verspreidt.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 5 juli 2008, 10:47
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Linux: anitvirus en/of firewall nodig?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marielle Winarto Bekijk bericht
Voor je laptop zelf heb je in principe geen virusscanner nodig, al helemaal niet als er geen vertrouwelijke informatie op staat.

[ .. ]

Een virusscanner draaien onder linux doe niet voor je eigen systeem, maar om andere systemen te beschermen en te voorkomen dat je virussen verspreidt.

zozo, dan zou ik niet met jou in een LAN willen zitten.

Waarom een laptop niet en dus een PC of server weer wel?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 5 juli 2008, 12:21
Marielle Winarto Marielle Winarto is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2008
Berichten: 23
Standaard Re: Linux: anitvirus en/of firewall nodig?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
zozo, dan zou ik niet met jou in een LAN willen zitten.
Dat snap ik niet. Ik zeg juist dat het in een netwerkomgeving of als je veel bestanden doorstuurt wél zin heeft om een virusscanner te draaien.

Het maakt niet uit of je nou een laptop of pc hebt, het is eerder de vraag of je tussenstation of eindstation bent. Een virusscanner heeft vooral zin als je tussenstation bent. Op een linux server in een netwerk met windows pc's zou ik ook altijd een virusscanner draaien. Maar ook hier niet om te voorkomen dat de server besmet raakt, maar om geen virussen te verspreiden in de rest van het netwerk.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 5 juli 2008, 12:42
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Linux: anitvirus en/of firewall nodig?

Het maakt niet uit of je nou een laptop of pc hebt
>> Ik las het alsof je heel stellig beweerde dat je alleen voor een laptop juist niet iets nodig had.

het is eerder de vraag of je tussenstation of eindstation bent
>> En dat weet je omdat??
Als je een virus / worm hebt op je zogenaamde eindstation waarmee je zelf vatbaar wordt voor meer viri, of die juist verstuurt door je besmetting, ben je zelf een server of tussenstation geworden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon